اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قزوین در حال اجراست

تلفیق ورزش و فرهنگ شهرنشینی در جشنواره ملی اسباب‌بازی قزوین

خبرگزاری فارس: به منظور تلفیق ورزش و فرهنگ شهرنشینی، هشت غرفه ورزشی در دومین جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی کودکان دیروز و امروز قزوین برپا شده است.

تلفیق ورزش و فرهنگ شهرنشینی در جشنواره ملی اسباب‌بازی قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در راستای توسعه فرهنگ شهرنشینی و افزایش شور و نشاط، هشت غرفه ورزشی در دومین جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی کودکان دیروز و امروز برپا شده است.

یکی از این غرفه‌ها مربوط به آموزش و مشاوره برای انجام حرکات ورزشی در فضای آپارتمان است که با توجه به زندگی‌های شهرنشینی و سکونت بخش زیادی از شهرنشینان در آپارتمان‌ها، مورد توجه و استقبال بازدیدکنندگان واقع شده است.

در این غرفه چند نمونه از اختراعات جدید یک کارشناس تربیت بدنی قزوینی در زمینه انجام حرکات ورزشی در آپارتمان به همراه شیوه استفاده صحیح از آنها به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود و علاقمندان می‌توانند با راهنمایی کارشناسان حاضر در غرفه، این وسایل را که برای تمامی گروه‌های سنی طراحی شده‌اند از بخش فروشگاهی نمایشگاه خریداری کنند.

در دیگر غرفه ورزشی این نمایشگاه، نمونه‌ای از دخاله که از بازی‌های بومی و قدیمی استان قزوین است در ابعاد بزرگتر و به شکل آهنی در این غرفه تعبیه شده و با راهنمایی کارشناسان تربیت بدنی از سوی علاقمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این کارشناسان، این ورزش سبک علاوه بر حفظ تندرستی، تجلی بازی‌های کودکان دیروز استان قزوین و معرفی آن به بازدیدکنندگانی از سراسر کشور است.

در این گزارش آمده است؛ دخاله ابزاری شبیه عدد هفت است که در گذشته کودکان از چوب‌هایی به این شکل برای ساخت تیر و کمان‌های کوچک بهره می‌گرفته‌اند.

همچنین کلمه دخاله یک کلمه قزوینی بوده به گونه‌ای که در استان‌های دیگر کشور شناخته شده نیست.

در کنار این بخش، غرفه BMI (سنجش شاخص توده بدنی) قرار دارد که در آن پس از اندازه‌گیری قد و وزن هر شخص، شاخص توده بدنی وی از طریق نرم‌افزار توسط کارشناسان مشخص شده و این شخص با دریافت مشاوره‌های گوناگون ورزشی و تغذیه، برای رسیدن به شاخص نرمال خود، راهنمایی می‌شود.

تمدد اعصاب، بخش دیگری از این غرفه‌ها است که در آن حاضران با حرکات ورزشی ویژه برای تمدد اعصاب آشنا می‌شوند و در هر یک از این غرفه‌ها نیز برای تشویق افراد به انجام و استمرار این حرکات، مسابقات و جوایزی در نظر گرفته شده است.

در غرفه مار که مسیر مارپیچ آن با استفاده از تابلوهای راهنمایی و رانندگی همچون گردش به چپ ممنوع و دیگر تابلوها علامت گذاری شده‌اند، کودکان با پیروی از این علائم راه خود را پیدا می‌کنند تا به مکان اصلی برسند و در پایان نیز هدایایی دریافت می‌کنند.

در این غرفه هم مانند سایر غرفه‌ها ضمن ایجاد یک فضای مفرح، علاوه بر تندرستی، به توسعه فرهنگ شهرنشینی مانند رعایت حقوق دیگران، احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و مضامینی از این دست توجه شده است.

بر پایه این گزارش؛ سنگنوردی غرفه دیگر بخش ورزشی نمایشگاه است که در آن کودکان و نوجوانان با بالا رفتن از دیواره سنگنوردی نصب شده، علاوه بر آشنایی با این رشته ورزشی، استعدادیابی و نیز تشویق به آن از سنین پایین، جوایزی دریافت می‌کنند.

دو دستگاه ویژه بازی فوتبال دستی برای کودکان و بزرگسالان نیز در این بخش از نمایشگاه قرار دارد که توانسته است علاقمندان خود را جذب کند.

سه صفحه دارت تعبیه شده بر دیوار غرفه‌ها هم که دو مورد از آنها مخصوص کودکان و یک مورد برای بزرگسالان نصب شده است پذیرای گروه‌های سنی مختلف بازدیدکنندگان است.

این گزارش حاکی است؛ مارپله غرفه‌ای است که با بیشترین استقبال مواجه شده و در آن کودکان با شروع از نقطه آغاز و طی کردن خانه‌های مارپله که با مضامین فرهنگ شهروندی تزئین شده‌اند به خانه پایانی می‌رسند.

=============

گزارش از آسیه بهرامی

=============

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول