اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

گسترش شهر‌نشینی از مشکلات زیست‌محیطی قم است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تمرکز بیش از حد بر سکونت‌های شهری از چالش‌های مهم زیست‌محیطی استان قم است که مسئولان باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی کنند.

گسترش شهر‌نشینی از مشکلات زیست‌محیطی قم است

محمودعلی رکنی امروز در گفت‌وگو با فارس در قم با اشاره به وجود پنج شهرک و چهار ناحیه صنعتی در استان قم اظهار کرد: اداره حفاظت از محیط زیست استان قم روی هر یک از این شهرک‌ها نظارت دارد و گروه‌های خود را به صورت منظم برای ارزیابی عملکرد محیط زیستی آنان اعزام می‌کند.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی سلفچگان که شامل 82 واحد صنعتی است، واحدهای آلاینده‌ای دارد که می‌توانند مواد بسیار خطرناکی وارد محیط زیست کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ابراز داشت: این شهرک دارای سایت 18 هکتاری دفع پسماند برای دفع پسماندهای کارخانه‌های تصفیه دوم روغن است.

وی با اشاره به فعالیت‌‌های اخیر اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان برای ارزیابی این شهرک صنعتی افزود: مطالعات زیست‌محیطی فاز دوم این شهرک در حال انجام است.

رکنی گفت: در شهرک شکوهیه نیز مساحت هزار هکتار در حال ارزیابی زیست محیطی است که در صورت اثبات مشکل برخورد قانونی با این واحدها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به صنایع آلاینده شهری که برای محیط زیست استان قم مشکل ایجاد کرده‌اند، ابراز داشت: واحدهای گچ و آهک، سنگبری، سنگ‌کوبی‌ها، واحدهای سنتی دامداری، کوره‌های ذوب سرب و کارگاه‌های بدون پروانه از مشکلاتی هستند که در زمینه حفاظت از محیط زیست باید به آنان توجه کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطر نشان کرد: البته آلایندگی تنها به صنوف خارج شهر مربوط نمی‌شود و برخی صنایع داخل شهر نیز آلاینده‌هایی وارد محیط زیست می‌کنند که در دراز مدت می‌توان خسارات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست وارد کند.

وی تمرکز بیش از حد بر سکونت‌های شهری را از چالش‌های مهم زیست‌محیطی استان قم دانست و افزود: برای حل مشکل باید با برنامه‌ریزی مانع از گسترش بیش از حد شهرنشینی در استان قم شد.

رکنی اظهار داشت: استان قم به دلیل محدودیت‌های ذاتی زیست محیطی که دارد از حساسیت خاصی در این زمینه برخوردار است و باید برای حفظ زیست بوم آن اهمیت قوف‌العاده‌ای قائل شد.

وی گفت: همچنین خشکسالی‌های دوره‌ای و پیش‌روی کویر موجب شده تا چالش‌هایی برای زیست بوم این استان به وجود بیاید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به بخشی‌نگری در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ابراز داشت: گسترش صنایع بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی صدمات بسیاری به زیست بوم استان خواهد زد.

وی در زمینه آلودگی‌های کارخانه‌های شهرک صنعتی سلفچگان ادامه داد: اداره‌کل محیط زیست استان قم بازدیدهای دوره‌ای از شهرک‌های مختلف دارد و موضوعات مربوط به حفاظت از محیط زیست را به طور دقیق بررسی می‌کند.

رکنی ابراز داشت: به واحدهای صنعتی شهرک سلفچگان اعلام شده که مشکلات مربوط به آلودگی محیط زیست باید به سرعت حل شود و برای واحدهای آلاینده اخطار صادر شده است.

وی گفت: باید در صنعت از تکنولوژی روز استفاده کرد و فرآیندهای تولید باید با سرعت به سوی استانداردهای محیط زیستی پیش روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی برای تاسیس باید از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام داشته باشند ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال 17 مورد درخواست برای احداث واحد صنعتی به اداره‌کل محیط زیست استان رسید که از این تعداد یک مورد با مخالفت مواجه شد.

رکنی اضافه کرد: همچنین در سه ماهه نخست امسال چهار مورد مخالفت با بهره‌برداری از واحدهای صنعتی به علت غیرکارشناسانه بودن صورت گرفت.

وی افزود: در مجموع در سه ماهه نخست امسال 154 مورد پایش زیست محیطی از واحدهای صنعتی استان صورت گرفته است که بر این روند نظارت مستمر ادامه خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم همچنین به طور مستمر بر مجتمع‌های خدماتی نظارت کرده و مشکلات زیست‌محیطی که این مجتمع‌ها ممکن است به وجود بیاورند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول