اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

دستیار ویژه رئیس جمهور از سد سرابی تویسرکان بازدید کرد

خبرگزاری فارس: دستیار ویژه رئیس جمهور و مسئول طرح‌های ملی "مهر ماندگار" از سد مخزنی سرابی شهرستان تویسرکان بازدید کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور از سد سرابی تویسرکان بازدید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، پیش از ظهر امروز علی‌اکبر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور و مسئول طرح‌های ملی"مهر ماندگار" همراه با آزاد استاندار همدان و رضانیا فرماندار تویسرکان و جمعی از مسئولان دستگاه‌های مربوطه استانی و شهرستانی با حضور در محل سد سرابی چگونگی روند اجرای تمامی مراحل سد را برای بررسی و برطرف‌ کردن موانع از عوامل طرح و مسئولان شهرستان جویا شد.

مشاور سد مخزنی سد سرابی شهرستان تویسرکان، در گزارش به محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور موقعیت عملیات اجرایی این طرح را اینگونه تشریح کرد: سد سرابی در 10 کیلومتری شرق شهر تویسرکان از نوع سنگریزه‌ای رسی، طول تاج 287 متر، ارتفاع از کف رودخانه 69 متر و از پی 77 متر با ضخامت 320 متر، گنجایش مخزن 9.2 میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم سالیانه 11.5 میلیون متر مکعب در سال 82 عملیاتی شده است.

شیرعلی یاراحمدی با تأکید بر اینکه یکی از موفقیت‌آمیزترین سدهایی که در کشور ساخته شده سد سرابی تویسرکان است که در حال حاضر 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: سیستم انحراف موقت آب سد با کالورتی در ابعاد 2.5.2.5 متر، طول 328 متر، حوضچه انتهای کالورت به طول 15 متر و عرض 4.9 متر و ارتفاع تاج‌ فراز‌بند 2 هزار و 162 متر از سطح دریا و حداکثر سرعت کالورت 9.82 متر بر ثانیه ایجاد شده است.

وی افزود: موقعیت چپ سد، ادغامی با سیستم انحراف و سیستم ورودی برج مایل با لوله‌گذاری یک هزار و 600 میلی‌متر و تراز تخلیه تحتانی 2 هزار و 165 متر از سطح دریا و دریچه غلطکی، بخش سیستم تخلیه‌کننده تحتانی تکمیل شده است.

وی در پاسخ به سئوال محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور در خصوص اینکه زمان مشخص شده آبگیری سد چه زمانی است، بیان کرد: آبگیری این سد بر اساس برنامه زمان‌بندی شده پایان شهریور سال جاری بوده که به علت عدم اعتبار مالی عملیات طرح سرابی کند شده است.

مشاور سد مخزنی سرابی شهرستان تویسرکان افق پیش‌بینی شده برای این طرح را سال 1410 اعلام کرد و گفت: این سد آب شرب جمعیت شهر تویسرکان، سرکان، سرابی و روستای آرتیمان را با متوسط مصرف سرانه در سال افق طرح در ظرفیت 200 لیتر تأمین خواهد کرد.

وی کل نیاز سالانه آب شرب شهرستان را 7.3 میلیون متر مکعب عنوان کرد و ابراز داشت: ظرفیت خط انتقال آب از سد سرابی 330 لیتر در ثانیه و ظرفیت تصفیه‌خانه در سال بهره‌برداری 30 هزار متر مکعب در روز خواهد بود.

یاراحمدی با اشاره به اینکه اتمام سد سرابی به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: از مجموع هزینه برآورد شده مبلغ 7 میلیارد تومان بدهی به پیمانکار، و مابقی برای تکمیل و بهره‌برداری سد سرابی مورد نیاز است.

وی در پایان در خصوص چگونگی موقعیت تأمین آب پایین دستی شهرستان از سد سرابی نیز توضیح داد.

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول