اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌ مقام سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی:

گردشگران از بازدید قلعه‌های آذربایجان‌غربی غفلت نکنند

خبرگزاری فارس: قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان قلعه‌ها هستند که نباید از آنها غفلت شود.

گردشگران از بازدید قلعه‌های آذربایجان‌غربی غفلت نکنند

حسین امامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: قلعه باستانی بسطام، قلعه اسماعیل آقا، قلعه سنگ کاظم‌خان، گورچین قلعه، قلعه دم دم، قلعه راوز و قلعه روستای بردوک از جمله مناطق دیدنی استان قلمداد می‌شوند.

وی تصریح کرد: این استان به دلیل قدمت و ویژگی‌های تاریخی از نظر تعداد و تنوع قلعه‌ها و دژ‌ها در ردیف استان‌های قلعه‌دار کشور قرار گرفته است به طوری که قلعه‌های این استان را می‌توان به سه نوع حفاظت از املاک، شهر و دارای نقش تدافعی تقسیم کرد.

امامی بیان داشت: این قبیل قلعه‌ها مانند تخت سلیمان اغلب برای حفاظت از املاک و اموال پرستشگاه و اولیای آنها به وجود آمده است و همچنین قلعه‌های شهر همزمان با پدید آمدن شهرهای فئودالی به وجود آمده‌اند و به طور معمول با لایه‌هایی از خندق و بارو احاطه شده‌اند و اشکال تکامل‌یافته این نوع قلعه‌ها شهرهایی هستند که با برج، بارو و دروازه مشخص شده‌اند.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در تشریح قلعه‌های نوع دیگر اضافه کرد: قلعه‌هایی که دارای نقش تدافعی ویژه‌ای بوده‌اند در حقیقت قرارگاه‌های نظامی به شمار می‌رفتند، نوع دیگر قلعه‌هایی هستند که در نواحی استراتژیک و صعب‌العبور احداث می‌شدند.

امامی با اظهار به اینکه سلسله جبال آذربایجان‌غربی و رودخانه‌ها مناطق بکر و دیدنی دیگری را در این خطه به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: گردشگران می‌توانند از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود میاندوآب، مهاباد رود، باراندوز چای، زولاچای، رودخانه ارس، رودخانه زاب و رودخانه گداب هم دیدن کنند.

وی با اشاره به اینکه آبشارهای متعددی در این استان جاری است، اظهار داشت: از مهم‌ترین آنها که مورد توجه و استفاده گردشگران قرار می‌گیرد آبشار شلماش را می‌توان نام برد که با دره‌های سرسبز و زیبا در نزدیکی سردشت واقع شده و یکی از شاخه‌های رودخانه معروف زاب کوچک محسوب می‌شود و از دیگر آبشارهای موجود می‌توان آبشار سوله دوکل، سلوک ارومیه و قلعه ‌جوق ماکو نام برد.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول