اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار آبادان:

150 پروژه در دستور کار شهرداری آبادان قرار دارد

خبرگزاری فارس: شهردار آبادان در گفت‌وگو با فارس گفت: 150 پروژه در دستور کار شهرداری قرار دارد که برخی از آنها به دلایل افزایش قیمت‌ها و تورم با مشکلاتی نظیر کمبود اعتبار مواجه شده‌اند.

150 پروژه در دستور کار شهرداری آبادان قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، آبادان شهری ا‌ست که هشت سال مداوم درگیر جنگ با دشمنان نظام و انقلاب بوده و آثار ویرانه و خرابی‌های آن را حتی امروز در بخش‌های مختلف شهر می‌توان مشاهده کرد.

با وجود تلاش‌ها و اقدامات مؤثر و مطلوبی که از سوی دولت خدمتگزار و مدیران و مسئولان شهری و استانی در این منطقه انجام شده اما این شهر به قول شهروندان «باز هم جای کار بسیار دارد».

همواره وجود مدیران دلسوز در مناصب مختلف شهری می‌تواند تأثیر به‌سزایی در پیشبرد اهداف تعالی منطقه و توسعه شهر داشته باشد که در این منطقه خوشبختانه تاکنون این چنین بوده است.

وجود مظاهر شهری، استفاده از ظرفیت‌های کنونی و زیباسازی ویترین شهر از دیگر مواردی‌ست که در صورت تحقق می‌تواند موجبات جذب گردشگر و مسافران بسیار را به‌سوی منطقه فراهم کند به‌ویژه آبادان که با وجود برخورداری از رودخانه‌های پرآبی چون اروند چشم‌انداز و سهم مطلوبی در این زمینه مستعد دارد.

در یک‌سال اخیر چهره شهر آبادان بنا به گفته بسیاری از شهروندان بسیار تغییر کرده و این امر مطمئناً جز با تلاش‌های ارگان مهم و تأثیرگذاری چون شهرداری محقق نمی‌شود؛ در این راستا بر آن شدیم که با شهردار آبادان به گفت‌وگو نشسته و کم و کیف کار شهرداری را مطلع و جویا شویم.

فارس: شهرداری آبادان ایده‌های بسیار خوبی را در قالب پروژه‌های عمرانی شهری به نمایش می‌گذارد که البته در برخی از آنها بسیار موفق و برخی دیگر با چالش‌هایی روبه‌رو شده، دلایل قوت و ضعف این امر را در چه می‌بینید؟

محمودرضا شیرازی: در یک‌سال و نیم اخیر، شهرداری آبادان، ده‌ها پروژه را در سطح شهر آبادان آغاز کرده و تعدادی نیز به اتمام رسانده‌ایم، 150 پروژه را دنبال کرده که البته برخی از آنها به دلایل افزایش قیمت‌ها و تورم با مشکلاتی نظیر کمبود اعتبار مواجه شده‌اند؛ مردم آبادان شاهد هستند تاکنون دو پروژه شهرداری با چالش جدی مواجه شده که یکی پارکینگ طبقاتی و دیگری جداره‌سازی و مسقف‌سازی بازار امام است.

فارس: در ابتدا از پروژه بازار امام آغاز کنید...

محمودرضا شیرازی: در اواخر سال 90 با افزایش یکباره قیمت دلار و اعمال تحریم‌ها مواجه شدیم و با توجه به اینکه قرارداد پیمانکار را طبق قیمت‌های قبلی با پیمانکار منعقد کرده بودیم با مشکل مواجه شده و کار با کندی روبه‌رو شد؛ در این زمان جامعه ما دچار شوک تورمی شده و به افزایش قیمت آهن‌آلات دامن زد؛ پیمانکار پروژه بازار امام مجبور شد که مابه‌تفاوتی را در این قرارداد متحمل شود و همین امر موجبات ورشکستگی وی را رقم زد؛ ما نیز به ناچار آن را مشمول ماده 48 به‌معنای اینکه که "صلاحیت اجرای این پروژه را نداشته و برای شهر و شهرداری خسارت به بار می‌آورد"، کردیم، در همین راستا موضوع را صورتجلسه کرده و کارهای قضایی آن نیز انجام شد؛ پس از آن سه بار متوالی این پروژه به مرحله انتخاب پیمانکار و مناقصه رفت تا اینکه اخیراً پیمانکار آن مشخص و مابه‌تفاوت آن با حمایت دولت پرداخت شده است.

فارس: با انتخاب پیمانکار این پروژه چه وعده‌ای را برای افتتاح به مردم آبادان می‌دهید؟

محمودرضا شیرازی: در قرارداد جدید با پیمانکار پروژه بازار امام، این بار افزایش نرخ دلار و تورم‌ها را پیش‌بینی کرده و حداکثر پنج ماه را برای اتمام کار اجرایی تخمین زده‌ایم؛ این وعده را به همشهریان و گردشگران نوروزی می‌دهیم که عید نوروز امسال را با آسایش خاطر بیشتری برای خرید در این بازار سپری کنند.

فارس: از پارکینگ طبقاتی بگویید، کار اجرایی این پروژه نیز مدت‌هاست متوقف شده!

محمودرضا شیرازی: این پروژه نیز ضعف فنی داشت و طی آزمایشات مکرر از فونداسیون‌ها و بتنی که در اجرای این پروژه در حال به‌کارگیری بود، دیدیم ادامه این پروژه به صرفه و صلاح شهر و شهروندان نیست زیرا حتی در صورت تکمیل و افتتاح، در آینده ممکن بود که اتفاق و حادثه ناگواری در آن رخ بدهد؛ همچنین مطالعات مشاور مقاوم‌سازی شهرداری نیز نشان می‌داد که اگر ساختمان با غلط‌کاری‌های پیمانکار وقت ساخته می‌شد پارکینگ 25 سانتی‌متر پس از پایان پروژه نشست می‌کرد؛ خوشبختانه با حمایت فرماندار ویژه آبادان امسال از محل اعتبارات عمرانی استانی، اعتبار ویژه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته شده و مرحله نخست انتخاب پیمانکار آن نیز طی شده و در اواخر شهریورماه سال جاری مرحله نهایی انتخاب پیمانکار نیز انجام می‌شود؛ در مهرماه نیز شاهد ادامه بهره‌برداری از پروژه هستیم که با راه‌اندازی مجدد کار پروژه پارکینگ طبقاتی، دیگر پروژه تعطیلی را در سطح شهرستان نداریم.

فارس: شهروندان همواره نسبت به زیبایی و بهداشت محیطی که در آن زندگی می‌کنند حساس و انتقادپذیر هستند، وجود بازارها در مناطق مختلف شهر یکی از مواردی‌ است که علاوه بر تأمین مایحتاج شهروندان در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی می‌توانند روند زندگی آنها را مختل کند، بازار ایستگاه هفت کوی قدس آبادان امروز علاوه بر نازیبایی در چهره شهر برای ساکنان این منطقه مشکلاتی را به‌همراه داشته است، کار انتقال و بهسازی این بازار به کجا رسیده است؟

محمودرضا شیرازی: بحث تملک یک بحث بسیار پیچیده و فنی‌ست که با این بازار گره خورده است، تملک بازار ایستگاه هفت کوی قدس آبادان هم با سرنوشت کسبه و هم با معیشت مردم روبه رو شده است؛ کسبه این بازار در ارتباط با تملک پیشنهاد شده مخالف بوده و قیمت‌های ارائه شده از سوی شهرداری را نمی‌پذیرند، به لحاظ اینکه قیمت‌های ما قیمت‌هایی است که کارشناسان دادگستری بر اساس بنا و محل با توجه به نرخ‌های روز، آن را مشخص کرده‌اند؛ این بازار ده‌ها بار کارشناسی شده و متأسفانه هر بار این دور تسلسل ادامه پیدا کرده است؛ مثال واضح و مشابه این بازار را می‌توان در جاده کشتارگاه مشاهده کرد که سال‌ها در این خصوص با مشکلاتی جدی مواجه بود و پس از 23 سال، امروز دوبانده و قابل تردد برای شهروندان است؛ امیدواریم با تعامل بیشتر کسبه و شهروندان بتوانیم تملک این بازار را نهایی و آن را ساماندهی و بهسازی کنیم.

فارس: بازار ماهی‌فروشان نیز یکی از مراکزی‌ست که روزانه بسیاری شهروندان و هر ساله مهمانان به آن مراجعه کرده و مایحتاج خود را تأمین می‌کنند؛ با نگاهی گذرا به تنها مرکز خرید ماهی و میگو در آبادان می‌توان به وضعیت نابه‌سامان آن پی برد، در این راستا چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

محمودرضا شیرازی: این پروژه با جدیت در حال پیگیری است، سقف این بازار که خطر سقوط داشت با پیگیری‌های مکرر شورای سلامت در کمتر از 15 روز ساماندهی شده و تعویض شد و با وجود اینکه این مکان همیشه شلوغ و پرتردد بوده انجام این پروژه بسیار دست و پا گیر بود، سقف در نظر گرفته شده استاندارد و از نوع مدرن با طراحی بسیار زیبا اجرایی شده است؛ در حال حاضر نیز عملیات کف‌سازی و تعویض سیستم فاضلاب را در دستور کار داریم؛ پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک‌ماه دیگر کار بهسازی این بازار را به اتمام برسانیم؛ یکی از دلایل کندی کار در این مکان شلوغ بودن بازار است، ما نمی‌توانیم آنجا را مسدود و معیشت و کار کسبه را مختل کنیم پس مجبوریم فاز به فاز عملیات را پیش ببریم.

فارس: پارک بانوان همچنان دست نخورده باقی مانده، در خصوص این پروژه و با توجه به اینکه بانوان این منطقه با توجه به محدودیت‌های تفریحی دلخوش به این پارک هستند بیشتر توضیح دهید...

محمودرضا شیرازی: حدود یک‌ماه پیش این پارک را کلنگ‌زنی و نقشه‌ای را برای آن به سبک جدید و مدرن طراحی کردیم؛ امیدواریم این پروژه زودتر به اتمام برسد و بانوان بتوانند از آن استفاده کنند؛ کار پروژه پارک بانوان در مرحله انتخاب پیمانکار است و اعتبار تخمین زده شده برای آن حداقل 3 میلیارد تومان است؛ امیدوار هستیم تا عید نوروز حداقل فاز اول آن را به اتمام برسانیم.

فارس: در خصوص افزایش فضای سبز در سطح شهر و ساخت پارک‌هایی با رنگ و شکل واقعی چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

محمودرضا شیرازی: با پیگیری‌های فرماندار و شهرداری، دژی که بعد از بازار ماهی در ساحل اروندرود بود و سال‌ها در اختیار نیروهای نظامی و انتظامی قرار داشت، به‌صورت بلوار خلیج فارس آزاد شده و در این محل و پارکی را به‌نام «خلیج فارس» در این منطقه در نظر گرفته بودیم؛ این پارک 20 هکتار مساحت داشته و طی مذاکرات اختصاصی با قرارگاه کربلا به این نتیجه رسیدیم که این دژ برداشته شود؛ پس از کش و قوس‌های بسیار این اقدام به مرحله اجرایی رسیده و مشاور شهرداری در نظر دارد طرح برداشتن دژ را به مجموعه مطالعاتی این پارک اضافه کند؛ برای این پارک اعتبارات عمرانی استانی در نظر گرفته شده و امیدواریم به‌زودی شاهد اجرای عملیات این پروژه باشیم؛ از مشخصه‌های اصلی این پارک رودخانه‌ای، چشم‌انداز بسیار زیبا به کشور عراق است.

فارس: از اقدامات دیگر در این زمینه...

محمودرضا شیرازی: پارک دیگر ما "راهیان نور" بوده که از ابتدای بلواری که به سوی شهر اروندکنار و یادمان والفجر هشت سمت تانک‌فارم آغاز می‌شود؛ مساحت آن 16 هکتار و در حال حاضر در مرحله مناقصه قرار دارد و اعتبار آن از اعتبارات عمرانی استانی منظور می‌شود؛ پارک بوستان نیز در مسیر فرودگاه آبادان قرار داشته و در حال اتمام است، این پارک نیز حداکثر تا دو ماه آینده افتتاح و مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.

فارس: در خصوص پروژه پل کابلی امام رضا(ع) که این روزها با سرعت هر چه تمام در حال تکمیل است اگر صحبتی دارید می‌شنویم!

محمودرضا شیرازی: کابل‌های پل کابلی از کشور چین به بندر خرمشهر رسیده و در حال تخلیه از کشتی است؛ این پل 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برابر تابلوی روزشمار آخر آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

فارس: شهروندان از چه طریقی می‌توانند با شما در ارتباط بوده و مشکلات، نواقص، کمبود و پیشنهادات خود را با شهرداری در میان بگذارند؟!

محمودرضا شیرازی: سامانه 137 و سامانه پیامک شهرداری در اختیار شهروندان برای ارجاع نظراتشان به این ارگان مردمی‌ست.

.................................

گفت‌و‌گو از مریم خبازی

................................

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول