اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار دماوند خبر داد

احداث گورستان 100 هکتاری در «دهن» آبسرد

خبرگزاری فارس: شهرداری دماوند از احداث گورستان 100 هکتاری در منطقه «دهن» در نزدیکی آبسرد خبر داد.

احداث گورستان 100 هکتاری در «دهن» آبسرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران به نقل از روابط عمومی شهرداری دماوند، وجود گورستان‏های متعدد محلی و سکونت در حوالی آنان تاثیر به‏سزایی در بهداشت روانی انسان دارد که با احداث گورستان عمومی می‏توان امنیت روانی را برای شهروندان فراهم کرد.

شهرستان دماوند با کمبودهای عدیده‏ای روبه‏رو است که در این میان، گورستان عمومی نیز بر عمده نیازهای شهرستان افزوده است.

وجود گورستان‏های متعدد محلی به ویژه در بافت قدیمی شهر از یک سو موجب تضعیف چهره شهر می‏شود و از سویی دیگر، بر آرامش و امنیت روانی جامعه تاثیر معکوس خواهد داشت که این مهم بر خاموشی یا بی‏تحرکی شهر می‏افزاید.

از سویی دیگر، گورستان‏های متعدد محلی نیز با افزایش تراکم قبور مواجه شده‏اند که این موضوع احتمال طبقاتی شدن قبرهای موجود در گورستان‏های کوچک و متعدد شهر را افزایش می‏دهد.

شهردار دماوند در این خصوص، احداث گورستان عمومی و متمرکز را در شهرستان ضروری دانست و گفت: مردم شهرستان دماوند از گذشته‏های دور با داشتن اعتقادات خاص خود دارای گورستان‏های مجزایی هستند؛ به طوری که هر محله در شهر دماوند گورستانی مختص به خود دارد که با گذشت سال، برخی از گورستان‏ها دیگر ظرفیت دفن متوفی را ندارند.

مرتضی همتی با اشاره به موارد روانی، اجتماعی و تحمیل هزینه‏هایی به شهرداری با وجود گورستان‏های متعدد شهری تصریح کرد: شهر همچون موجود زنده نیازمند حوایج مادی و معنوی است که وجود آرامستان‏ها یا گورستان‏های متعدد در شهر کوچکی چون دماوند خود به لحاظ روانی برآرامش و امنیت شهروندان تاثیر می‏گذارد و این در حالی است که عمده این گورستان‏ها در حال تکمیل ظرفیت است.

وی با بیان اینکه ایجاد یک گورستان متمرکز می‏تواند سرانه هزینه‏های شهروندان را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: ایجاد یک گورستان عمومی و متمرکز می‏تواند بسیاری از مشکلات موجود در بخش بهداشتی را نیز رفع کند.

شهردار دماوند با اشاره به پیگیری‏های فرماندار شهرستان دماوند به عنوان نماینده عالی دولت در منطقه بیان داشت: تاکنون با توجه به برنامه‏ریزی‏های صورت گرفته از سوی فرمانداری شهرستان، مقرر شده است تا حدود 100 هکتار از اراضی منابع طبیعی در منطقه «دهن» که در نزدیکی شهر آبسرد واقع شده است، را به گورستان عمومی اختصاص دهند که با این شرایط، شهرداری آبسرد نیز متولی این امر خواهد بود.

وی ایجاد گورستان متمرکز را نیازمند عزم و جزم جدی تمام مسئولان دانست و افزود: شهرستان دماوند برای ایجاد گورستان متمرکز نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مردم در راستای برخورداری از گورستان عمومی در مجموعه شهری است که این مهم عزمی جدی می‏طلبد.

انتهای پیام/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول