اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد

کاوش اضطراری گورستان باستانی رودسر

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از آغاز کاوش‌های اضطراری به منظور نجات‌بخشی گورستان شمشادسرای رودسر خبر داد.

کاوش اضطراری گورستان باستانی رودسر

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت امید عزیزی پیش از ظهر امروز در جلسه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ضرورت کاوش مذکور اظهار داشت: محدوده حوضه آبگیر سد پلرود توسط باستان‌شناسان گیلان مورد کاوش اضطراری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در راستای برنامه‌های مصوب پژوهشی مرکز باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، برنامه کاوش اضطراری گورستان باستانی شمشادسرا کنار سدپلرود رودسر با مجوز شماره 1284/208/902 مورخ 29 اسفند پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان از تاریخ 30 اسفند امسال تا 15 فروردین 91 به مدت 45 شبانه‌روز با سرپرستی شهرام رامین باستان‌شناس این اداره کل انجام می‌شود.

وی هدف از اجرای برنامه کاوش را نجات‌بخشی آثار، مستند‌سازی دقیق گورستان مذکور، پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده و انجام عملیات نجات‌بخشی آثار گورستان شمشاد سرا از طریق کاوش علمی عنوان کرد.

این مسئول خاطر نشان کرد: طبق نظر کارشناسان، گورستان باستانی شمشادسرا از شمال به ارتفاعات محلی، از جنوب به دره رودخانه راه‌لنگه مرز بین روستای شمشادسرا و دیزلی، محدود است.

وی اضافه کرد: در شرق محوطه، رودخانه پلرود و بستر سیلابی آن قرار دارد و از غرب نیز به ارتفاعات محلی با پوشش انبوه جنگلی محدود شده است.

به گفته عزیزی در اراضی شیب‌دار و دامنه‌های ارتفاعات روستای شمشادسرا در حد فاصل دو دره‌ای که این روستا را در بر گرفته‌اند گورستانی وجود دارد که امروزه بخش وسیعی از قبور آن در زیر بوته‌های چای مخفی مانده است.

وی ابراز داشت: جابه‌جایی سنگ‌های بزرگ برای مهیا کردن اراضی کشت چای و حفاری‌های غیر مجاز گذشته موجب پدیدار شدن معماری تعدادی از قبور شده که در ساخت آنها از سنگ‌های کوهی برای ایجاد دیوارها و از سنگ‌های تخت و حجیم به منظور پوشاندن سطح بالای قبور استفاده کرده‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، رودخانه پلرود و سرشاخه‌های آن پس از رودخانه سفیدرود را از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی و تاریخی نامید که بستر پیدایش تمدن‌های باشکوهی از عصر آهن تاکنون شده است.

وی اذعان داشت: طول تقریبی گورستان از شمال به جنوب 800 متر و از شرق به غرب 100 متر است و شیب اراضی در این محوطه به لحاظ زمین ریخت‌شناسی از غرب به شرق بوده و از ارتفاعات به طرف بستر رودخانه پلرود امتداد یافته و در قسمت‌هایی از گورستان که حفاری غیرمجاز صورت گرفته، گورهایی با ابعاد متفاوت مشخص است.

عزیزی تعدادی از این گورها را با ابعاد 185 تا 200 سانتی‌متر و عرض و طول حدود 4.80 متر و عمق تقریبی 110 سانتی‌متر عنوان کرد.

وی، افزود: دیوارهای قبور خشکه چین و برای پوشش سقف قبور از سنگ‌های تخت به قطر تقریبی 30 سانتی‌متر استفاده شده و این قبور کلان سنگی امروزه در زیر پوششی از گیاهان مستور شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: داده‌های فرهنگی این گورستان غیر از بقایای به‌جامانده از قبور، شامل سفالینه‌های پراکنده سطحی است.

وی محل کاوش اضطراری گورستان مذکور را در محدوده 15 کیلومتری جنوب غربی رودسر و 5 کیلومتری جنوب بخش رحیم‌آباد عنوان کرد.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول