اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تالار فرهنگ سرای اشراق شاهین‌شهر

نمایش "جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود" به روی صحنه می‌رود

خبرگزاری فارس: گروه پژوهش مهر نمایش "جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود" را در تالار فرهنگ سرای اشراق شاهین‌شهر به صحنه برده است.

نمایش "جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود" به روی صحنه می‌رود

رادمهر کشانی، مسئول گروه تئاتری پژوهش مهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: نمایش "جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود" داستان زندگی زن و مرد پولداری است که ورود سه شخصیت در زندگی آنها سبب می‌شود که متوجه کمبود‌هایی در زندگی خود ‌شوند.

وی با بیان اینکه اساس داستان این نمایش تضاد طبقاتی است، افزود: این نمایش نشان می‌دهد بسیاری از افراد در آرزوی پولدار شدن هستند تا زندگی خوبی داشته باشند و این در حالی است که در زندگی خود بسیار خوشبخت هستند و از طرفی بسیاری از افراد در رفاه مالی به سر می‌برند اما زندگی خوبی ندارند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: هر کدام از آدم‌ها در نمایش «جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود» نماد قشر خاصی در جامعه هستند و در نهایت تئاتر این پیام را برای مخاطب دارد که چگونه از زندگی خود استفاده کنند تا احساس خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: به طور معمول نمایش‌هایی که دارای شیوه اجرایی ژستوآل (کمدی فانتزی) هستند، از معنا و مفهوم دور می‌شوند که این موضوع معضلی است که در شیوه کارگردانی تئاتر وجود دارد و در این نمایش سعی ما بر این بوده است که این مشکل را رفع کنیم.

کشانی تاکید کرد: این موضوع به این معنا است که علاوه بر اینکه از فضای فانتزی و حقیقی (ژستوال) بارها در نمایش استفاده شده است اما از محتوا و ماهیت متن نیز دور نشده‌ایم.

*‌استفاده از شیوه بازیگری مکتب کمدی اصفهان برای نخستین بار در تئاتر

وی با بیان اینکه در تحقیقات گروه راجع به مکتب کمدی اصفهان به شیوه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری در مکتب کمدی اصفهان رسیدیم، گفت: در این نمایش برای نخستین بار از شیوه بازیگری مکتب کمدی اصفهان برای یکی از شخصیت‌ها استفاده شده که این روش از دیگر شیوه‌ها متفاوت است.

این کارگردان تئاتر افزود: مکتب کمدی اصفهان این تمایز را نسبت به دیگر فضاها و شیوه‌های اجرایی دارد که برگ برنده‌ای را برای کارگردان قرار داده است و زمانی که ریتم و تم صحنه دچار مشکل می‌شود، از این شیوه بازیگری می‌توان استفاده کرد، چرا که در این شیوه استفاده از بازیگر در تمام سبک‌ها مجاز است.

*‌استفاده تخصصی از موسیقی سنتی و راک در تئاتر

وی با بیان اینکه در این نمایش از فضای تلفیقی تصویری در تئاتر استفاده شده است، تاکید کرد: اگرچه این روش در گذشته نیز وجود داشته اما تفاوت آن در این است که این نمایش به صورت تخصصی از فضای موسیقی سنتی و راک در کنار یکدیگر استفاده شده است.

کشانی با بیان اینکه بار معنایی و مفهومی نمایش « جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود» به سمت و سوی موسیقی سوق یافته است، ادامه داد: در این نمایش هر کجا سخن از اصالت است، از موسیقی سنتی و در فضاهای فانتزی از موسیقی راک استفاده شده که تلفیق همگونی از کار درآمده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از این تلفیق جذب جوانانی است که موسیقی غربی را می‌پسندند، گفت: تصور من بر این است که جوانان پس از تماشای این تئاتر به سمت موسیقی سنتی تمایل پیدا کنند، چرا که در این نمایش با ایجاد همگونی میان موسیقی سنتی و راک وجوه متمایزی نسبت به موسیقی سنتی شاهد هستیم.

*‌اجرای تئاتر به شیوه تمرین نهایی

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه شیوه اجرایی این تئاتر« ژنرال رپتسیون» به معنای تمرین نهایی نام دارد، اظهار کرد: برای اجرای این تئاتر تبلیغات عمومی وجود ندارد و از افراد اهل تفکر و صاحب نظر هنر تئاتر برای تماشای نمایش دعوت شده و در کنار آن سعی ما بر این است که تماشاگران عام نیز جذب ‌نمایش شوند.

وی ادامه داد: در این شیوه اجرای تئاتر کارگردان می‌تواند نمایش را در هر کجا نیاز بود، قطع کند و نکات لازم را به بازیگر تذکر دهد که برای تماشاچی عام این موضوع جذابیت بیشتری دارد، چرا که با سختی‌ها و نوع آماده‌سازی نمایش آشنا می‌شود.

کشانی با بیان اینکه این نوع اجرا سبب می‌شود اشکالات کار در اجرای عمومی برطرف شود، تاکید کرد: در واقع ژنرال رپتسیون تمرینی مشابه اجرای واقعی است بدین شکل که بازیگران لباس نمایش را پوشیده‌اند و موسیقی و گریم نیز استفاده شده اما ممکن است دکور کامل نباشد.

وی با اشاره به اینکه نمایشنامه دارای پنج شخصیت بود که در این تئاتر سه بازیگر آن را اجرا می‌کنند، گفت: بازیگران این نمایش فرشید تربیت، بهاره مهدوی، رادمهر کشانی (بازی در سه نقش و ایفاگر نقش آتش نشان به شیوه مکتب کمدی اصفهان) هستند.

مسئول گروه نمایش پژوهش مهر اضافه کرد: نویسنده این نمایش کیوان نخعی است، آهنگ‌ساز کار بهاره مهدوی و اجرای موسیقی راک نیز بر عهده پدرام مکوندی است.

به گزارش فارس نمایش «« جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود»  تا دوازدهم شهریورماه در سالن فرهنگسرای اشراق شاهین‌شهر به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول