اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قم

سه مرکز جدید مشاوره ژنتیک راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌ کل بهزیستی استان قم گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداقل سه مرکز جدید به مراکز مشاوره ژنتیک موجود اضافه شود.

سه مرکز جدید مشاوره ژنتیک راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علیرضا محمدی امروز در مراسم افتتاحیه مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک جهاد دانشگاهی واحد استان قم اظهار کرد: معاونت‌های امور اجتماعی، امور توانبخشی، امور پیشگیری و فرهنگی و مشارکت‌های مردمی در اداره‌کل بهزیستی فعال هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت پیشگیری اداره‌کل بهزیستی گفت: فعالیت‌های این معاونت در قالب دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از معلولیت‌ها، مشاوره و خدمات روانشناختی ارائه می‌شود.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی استان قم به فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و گفت: این دفتر در راستای پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی، ژنتیکی و اکتسابی فعالیت می‌کند و با آگاه‌سازی خانواده‌ها از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

وی مشاوره ژنتیک را از مهم‌ترین فعالیت‌های این دفتر در زمینه معلولیت‌های مادرزادی و ژنتیکی ذکر کرد و افزود: به همین منظور دوره‌های تخصصی مشاوره ژنتیک برای 30 نفر از پزشکان متخصص و عمومی استان برگزار شد که از این تعداد پنج نفر از پزشکان در مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشغول به کار شدند.

محمدی خاطر نشان کرد: تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود حداقل سه مرکز دیگر به مراکز مشاوره ژنتیک اضافه شود.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی مرکز مشاوره ژنتیک گفت: بسترسازی، ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه مشاوره ژنتیک و دسترسی آسان عموم مردم به خدمات مشاوره‌ای از جمله اهداف این مراکز است.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی استان قم با بیان اینکه حوزه شنوایی نوزادان از دیگر فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها است گفت: تمام نوزادان در ابتدای تولد با استفاده از کارشناسان مجرب و دستگاه‌های پیشرفته معاینه می‌شوند و در صورت مشکل اقدامات درمانی لازم صورت می‌گیرد.

وی به پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: حداکثر تا پنج سالگی باید تنبلی چشم را تشخیص دهیم تا بتوانیم درمان را آغاز کنیم که در صورت تعویق، عارضه غیر قابل درمان بر جای می‌ماند.

محمدی خاطر نشان کرد: 41 هزار و 500 نفر از کودکان 3 تا 6 سال در سال 89 و 47 هزار و 352 نفر در سال 90 در زمینه تنبلی چشم معاینه شدند.

وی ادامه داد: 18 هزار و 582 نفر در سال 89 و 21 هزار و 390 نفر در سال 90 مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی استان قم عنوان داشت: 3 هزار و 282 نفر در سال 89 و 3 هزار و 854 نفر در سال 90 مشاوره ژنتیک شدند.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی دفتر پیشگیری گفت: 10 هزار و 875 نفر در سال 89 و 14 هزار و 564 نفر در سال 90 در زمینه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

محمدی با اشاره به آمار کمک هزینه مشاوره ژنتیک به خانواده‌های کم بضاعت گفت: 12 میلیون تومان در سال 88، 17 میلیون تومان در سال 89 و 29 میلیون تومان در سال 90 صرف کمک هزینه آزمایشات ژنتیک شد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول