اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت همدان:

همدان علمای بزرگی را در علوم گوناگون پرورش داده است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت همدان گفت: علمای بزرگی در فنون و علوم گوناگون در استان همدان پرورش یافته‌اند که از جمله آنان مرحوم عارف بزرگ استاد ملا‌حسینقلی شوندی درجزینی همدانی را می‌توان نام برد.

همدان علمای بزرگی را در علوم گوناگون پرورش داده است

حجت‌الاسلام محمد جوادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: علما و دانشمندان بزرگ طبق آیاتی از قرآن کریم و روایاتی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و همچنین گواهی خداوند در این مبنا چراغ جامعه هستند که در صورت عدم وجود آنها جامعه تاریک بوده و به هدف والای خود دست پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: بنابراین علما به جامعه جهت داده و آن را به سمت سعادت و خوشبختی هدایت می‌کنند، در این رابطه در استان همدان علما و دانشمندان بسیار بزرگی در ابعاد مختلف علوم گوناگون داشتیم که از جمله آن مرحوم شیخ‌الرئیس ابوعلی ‌سینا است.

امام جمعه موقت همدان خاطرنشان کرد: شیخ‌الرئیس بوعلی ‌سینا گرچه همدانی نبوده اما در همدان سکنی گزیده و نام و مزارش در همدان قرار دارد و یادآور فعالیت‌های علمی آن بزرگ‌مرد در ابعاد مختلف فقه، فلسفه، ریاضیات، نجوم و در طب و پزشکی است.

وی بیان کرد: به دلیل مقام بالای شیخ‌الرئیس بوعلی سینا و گرامیداشت وی سالروز تولد ایشان در روز نخست شهریور را به نام ایشان و روز پزشک نامگذاری کرده‌اند که بیانگر نقش و جایگاه علما و مفاخر در جامعه است.

جوادی ادامه داد: علمای بزرگی در فنون و علوم گوناگون در استان همدان پرورش یافته‌اند که از جمله آنان مرحوم عارف بزرگ استاد ملا‌حسینقلی شوندی درجزینی همدانی را می‌توان نام برد که از شخصیت‌های بزرگی است که مفاخر علمی به عرفان و فراست او افتخار می‌کنند.

وی تصریح کرد: مرحوم حاج شیخ محمد بهاری که پرورش‌ یافته استان عالم‌پرور همدان بوده و اکنون نیز مزار ایشان در این شهرستان است و از نقاط مختلف ایران شخصیت‌های بزرگی برای زیارت مزار ایشان می‌روند.

امام جمعه موقت همدان اذعان کرد: از دیگر شخصیت‌های برجسته استان که بسیار در قلب مردم جای داشت استاد خودم آخوند ملاعلی همدانی (ره) است که یکی از علمای جامع در علوم مختلف اسلامی و سایر علوم به شمار می‌رفت.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله‌العظمی آخوند از فقهای بزرگ این کشور و از فلاسفه و مفسرین بزرگ بود و دارای علم رجال و یدی طولانی در این زمینه بود، بنابراین علما چراغ جامعه و هدایت‌گر مردم هستند.

جوادی تصریح کرد: بنده سال‌ها در خدمت آخوند ملاعلی همدانی (ره) بوده و در پای درس ایشان حضور داشتم و مشاهده کردم که ایشان اساتید بزرگی را پرورش داده و کارهای مهمی را در طول دوران زندگیشان انجام دادند.

وی بیان کرد: آخوند ملاعلی همدانی یار و همراز امام خمینی (ره) بود و همراه با ایشان افتخار شاگردی حاج شیخ عبدالکریم حائری را داشتند و در سال‌های مدرسه هم مباحثه و در سال‌های اجتهاد همراه و هماهنگ با امام حضور مردمی و باشکوهی در عرصه سیاست و دیانت داشتند.

امام جمعه موقت همدان اظهار کرد: آخوند همدانی زندگی بسیار ساده‌ای داشت و به مرتبه‌ای از زهد و پارسایی رسیده بود که تمام دارایی خود را صرف فقرا و مستضعفین می‌کرد.

وی تصریح کرد: ایشان در تعلیم و تربیت علمای بزرگی همچون آیت‌الله نوری همدانی، شهید مفتح و مرحوم آیت‌الله سیدابوالحسن موسوی و دیگر علما نقش بسزایی را داشتند.

جوادی گفت: آخوند همدانی در سال 1315 به سفارش شیخ عبدالکریم حائری به همدان آمدند و در مدرسه کوچک همدان که بعدها به مدرسه آخوند معروف شد مشغول به تدریس شدند و کتابخانه بزرگی که اکنون به کتابخانه آخوند همدانی معروف است را دایر کردند.

وی در پایان حضور علما را در طول تاریخ و جامعه امروز بسیار ارزنده و دارای مقام عنوان کرد و گفت: باید در مسیر علمای بزرگ و دانشمندان بزرگ قرار گرفته و از نور ولایت آنها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول