اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خبر داد

برپایی چادرهای گاو بانگی در مناطق جنگلی گلستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از برپایی چادرهای گاو بانگی در مناطق جنگلی استان خبر داد.

برپایی چادرهای گاو بانگی در مناطق جنگلی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، محمد ممشتی اظهار داشت: جنگل‎های استان گلستان زیستگاه گونه‎های جانوری مختلفی است و مرال به عنوان یک گونه بومی و منحصر به فرد از پستانداران حمایت شده‎ای است که در جنگل‎های خزری زیست می‎کند.

وی تصریح کرد:‌ این گونه ارزشمند در فصل جفت‎گیری که از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و تا اواخر مهر‌ ماه ادامه دارد، رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره‎هایی که سر می‎دهد اقدام به ایجاد قلمرو برای خود می‎کند که به آن گاوبانگ می‎گویند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: اگر گوزن نر دیگری وارد آن محوطه شود صدایی می‎کند که بلافاصله گوزن صاحب قلمرو،  خود را به او می‎رساند تا او را از منطقه خارج کند، با توجه به این موارد در این زمان شکارچیان نیز با استفاده از وسایل خاصی صدای گوزن را تقلید می‎کنند و گوزن‎های نر را به راحتی به طرف خود می‎کشند و آنها را شکار می‎کنند.

ممشتی خاطر نشان کرد:‌ بر این اساس اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هر سال با برپایی چادرهای گاوبانگی در نقاط مختلف زیستگاهی این گونه حمایت شده،‌ اقدام به حفاظت از نسل آنها و همچنین سرشماری این حیوان حمایت شده و ارزشمند می‎کند.

وی ادامه داد: این اداره کل به منظور جلوگیری از دسترسی شکارچیان به این گونه ارزشمند در فصل گاوبانگی با کاربرد اصول حفاظتی، بررسی راه‎های ورودی به مناطق، برقراری گشت‎های سیار و ایجاد چادرهای گاوبانگی همراه با سکونت دائمی و شبانه‎روزی مأموران در این چادرها امکان حفظ و حراست از این گونه را در استان فراهم می‎آورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان افزود:‌ هم‌اکنون 27 چادر گاوبانگی ثابت و 21 چادر گاوبانگی سیار در سطح مناطق جنگلی این اداره کل زده شده است.

ممشتی اضافه کرد: همچنین 15 گروه سیار کارشناسی از مرکز اداره کل در طول این دوره از چادرها سرکشی کرده و وضعیت حفاظت از این گونه منحصر به فرد را بررسی می‎کنند.

وی گفت: وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری فراوان در گلستان این استان را از استان‎های منحصر به فرد در زمینه‎های گردشگری و جذب توریست و همچنین مورد توجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی معرفی کرده که این مسئله عزم جدی مردم استان را در حفاظت از این میراث گرانبهای طبیعی طلب می‎کند.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان گلستان از تمام علاقمندان و دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد که ماموران محیط زیست استان را در حفاظت از این میراث‎های طبیعی ارزشمند یاری دهند تا با افرادی که قصد سودجویی از این گونه‎های با ارزش را دارند برخورد قانونی صورت گیرد و نسل این گونه‎های حمایت شده از خطر انقراض نجات یابد.

انتهای پیام/ز30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول