اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دفن 18 تن زباله در دل جنگل‌های سوادکوه

خبرگزاری فارس: قرار داشتن محل دفن زباله‌ها در جنگل و ورودی روستاها و مشکلات زیست محیطی آن، دفن زباله در سوادکوه را با وضعیت نامناسبی روبرو کرده است.

دفن 18 تن زباله در دل جنگل‌های سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، دفن بهداشتی و استاندارد زباله در نزد کارشناسان به معنای انتقال مواد زاید جامد به محل ویژه دفن آن‌ها در دل خاک به‌نحوی که خطری متوجه محیط زیست نشود، است.

* شیوه‌های اجرایی دفن بهداشتی زباله

دفن بهداشتی، یک روش موثر و ثابت شده برای دفع دائم مواد زاید است. در هر منطقه‌ای که زمین کافی و مناسب وجود داشته باشد، روش دفن بهداشتی می‌تواند به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

عملیات دفن بهداشتی زباله شامل چهار مرحله زیر است: ریختن زباله در یک وضع کنترل شده، پراکندن و فشردگی زباله در یک لایه نازک برای حجم مواد (به ضخامت حدود 2 متر)، پوشاندن مواد با یک لایه خاک به ضخامت حدود 20 سانتی متر، پوشش لایه نهایی زباله به ضخامت حدود 60 سانتی‌متر با خاک دفن بهداشتی زباله یک روش کاملاً قابل قبول و مطمئن برای دفع زباله‌های شهری است و به عنوان یک جایگزین در مقابل تلنبار کردن زباله مطرح است.

* دفن بهداشتی زباله و توجه به محیط زیست

پوشاندن مواد در دفن بهداشتی زباله به طور موثر از تماس حشرات، جوندگان، حیوانات دیگر و پرندگان با زباله‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. لایه پوششی خاک همچنین از تبادل هوا و مواد زاید جلوگیری کرده و مقدار آب سطحی را که ممکن است به داخل محل دفن نفوذ کند به حداقل می‌رساند. ضخامت لایه خاکی که برای پوشش روزانه مواد به کار می‌رود باید حداقل 15 سانتی متر و پوشش نهایی خاک در روی شیارهای زباله 60 سانتیمتر باشد تا از نظر ایجاد و یا نشت گازهای تولیدی در اعماق و یا سطح زمین کنترل لازم به عمل آید.

* دفن زباله در سوادکوه وضعیت نامناسبی دارد

لهراسب رحمتی معاون فرماندار سوادکوه در این باره به خبرنگار فارس در سوادکوه با اشاره به این مطلب که مسئولان شهرستان‌های همجوار سوادکوه قصد راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز داشته‌اند، گفت: راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز که بتواند زباله‌های شهرستان‌های سوادکوه و همجوار را ساماندهی کند توسط استان در حال پیگیری است.

معاون فرماندار سوادکوه به وضعیت نامناسب دفع زباله در شهرهای پل سفید، زیراب و شیرگاه اشاره و خاطرنشان کرد: وجود محل دفن زباله فعلی در ورودی روستاها و دسترسی آسان حیوانات اهلی به آن در بیشتر این محل‌ها مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به این که برای دفع متمرکز و یا غیرمتمرکز زباله در شهرستان سوادکوه به زمین قابل توجهی نیازمندیم، افزود: چنین زمینی با شرایط مشخص بهداشتی و با توجه به شرایط زیست محیطی در شهرستان وجود ندارد.

* اجرای طرح پسماند جاده ترانزیتی سوادکوه متوقف شده است

معاون فرماندار سوادکوه به دستور استاندار مازندران برای اجرای طرح پسماند جاده ترانزیتی سوادکوه اشاره کرد و گفت: ماشین مکانیزه و بیش از 100 سطل زباله خریداری و در اختیار دهیاری اوریم رودبار به عنوان مجری این طرح قرار گرفته است.

وی به هزینه بالای نگهداری و استهلاک برای این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: عدم همکاری شهرداری‌ها و بالا بودن هزینه نگهداری این طرح باعث شده که مجری آن اعلام انصراف کند.

* مهلت 40 روزه محیط زیست برای حل مشکل زباله در دهستان کسلیان

مهدی شکوهی‌فر دهیار روستای لاجیم نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این مطلب که دهستان کسلیان با مشکل پساب زباله‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی آن روبه‌روست، گفت: اداره محیط زیست سوادکوه مهلت 40 روزه برای حل مشکل زیست محیطی زباله‌ها در منطقه کسلیان را صادر کرده است.

وی خواستار تبدیل زباله به کود یا تبدیل به صورت کمپوست زباله‌ها شد و افزود: با همراهی و همکاری ادارات و نهادهای مختلف می‌توانیم از دستگاه‌های ویژه برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی آن استفاده کنیم.

* روزانه 18 تن زباله از شهر زیراب حمل می‌شود

نرگس کمالی عضو شورای شهر زیراب و عضو شورای عالی استان‌های کشور نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این نکته که روزانه حدود 18 تن زباله شهر زیراب به محل دفن آن در منطقه بهمنان زیراب حمل می شود، عنوان کرد: منطقه دفن زباله شهر زیراب در پنج کیلومتری آن قرار دارد.

عضو شورای شهر زیراب با بیان اینکه اعتراض‌های مردمی درباره این محل را داشته‌ایم، گفت: شهرداری زیراب اقدام به دیوار و فنس‌کشی اطراف محل دفن زباله کرده تا از حجم مشکلات بکاهد.

وی خاطرنشان کرد: برای دفن استاندارد زباله‌ها نیاز به بولدوزر داریم تا در دفن زباله‌ها اقدام جدی ‌ری انجام دهیم.

عضو شورای عالی استان‌های کشور با تاکید بر اینکه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را باید در شهرستان اجرایی کنیم، متذکر شد: استفاده از طرح کمپوست و استفاده از زباله‌های تر برای کود و زباله‌های خشک برای بازیافت مورد نیاز شهرستان است تا زباله را به صورت سرمایه ببینیم.

این مسئول از پیگیری شهرداری و شورای شهر زیراب برای طرح کمپوست برای شهر زیراب اشاره کرد و اذعان داشت: در صورت حمایت دولت و احداث این طرح، زباله‌های شهرستان سوادکوه به صورت سرمایه‌ای برای شهرستان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

انتهای‌پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول