اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از یک دغدغه مدرسه‌ای در آخرین ماه تابستان

نبود اهرم‌ نظارتی قوی عامل اصلی گرانی لوازم‌التحریر است

خبرگزاری فارس: نبود اهرم‌ قوی برای برخورد با فروشندگان متخلف لوازم‌التحریر سبب شده تا نظارت و بازرسی‌هایی که توسط سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه انجام می‌گیرد در کنترل بازار بی‌اثر باشد.

نبود اهرم‌ نظارتی قوی عامل اصلی گرانی لوازم‌التحریر است

 به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، با آغاز بازگشایی مدارس احساس نیاز برای خرید لوازم‌التحریر در بین دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها شدت بیشتری به خود می‌گیرد به طوری که این روزها پرمشتری‌ترین فروشگاه‌ها در سطح شهر لوازم‌التحریرفروشی‌ها هستند.

با وجود اقداماتی که اواخر شهریور ماه هر سال توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در کنترل بازار لوازم‌التحریر انجام می‌گیرد همچنان شاهد تخلفات و گران‌فروشی‌هایی در این زمینه هستیم.

امسال تحریم ایران و گران شدن کاغذ برای فروشندگان لوازم‌التحریر بهانه‌ای است تا شاهد بالا رفتن هرچه بیشتر قیمت لوازم‌التحریر باشیم.

بالا رفتن قیمت‌ها همزمان با افزایش تقاضا مشکلی است که متأسفانه در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم مهار کنیم و افراد سودجو و منفعت‌طلب نیز در این زمینه از موقعیت موجود و شرایط حاکم بر جامعه سوء استفاده کرده و به افزایش قیمت‌ها آن هم به صورت کذایی اقدام می‌کنند.

با تأملی بر وضعیت حاکم بر بازار لوازم‌التحریر به خوبی می‌توان نقش کمرنگ نظارتی را در این میان احساس کرد، از سوی دیگر وسعت فروش لوازم‌التحریر و افزایش تقاضا در فصل خاصی از سال است که در این صورت نیز فرصتی مهیا می‌شود تا فروشندگان مجال بهتری برای تخلفات خود داشته باشند.

امروزه اهرم‌های قوی نظارتی و جلوگیری از تخلف در این زمینه وجود ندارد و با پرداخت جریمه که با تخلف اصناف قابل مقایسه نیست، نمی‌توان جلوی تخلفات را گرفت.

هر سال طرح‌های کنترل بازار توسط سازمان بازرگانی و مجامع امور صنفی استان‌های مختلف کشور برای تنظیم بازار انجام می‌شود و بعد از اتمام طرح‌ها، آمار و ارقامی دراین زمینه ارائه می‌شود ولی باید به این موضوع توجه کرد که شیوه‌های برخورد با عاملان تخلف در جامعه درست نبوده و با وجود کنترل‌ها و جریمه‌هایی که اعمال شود مردم به حق و حقوق خود نمی‌رسند. پس در این میان به خوبی می‌توان فهمید که شیوه‌های برخورد با متخلفان کارآمد نیست چراکه در غیر این صورت با اجرای این طرح‌ها باید شاهد کاهش تخلفات باشیم این در حالی است که تخلفات صنوف روز به روز بیشتر می‌شود و پیگیری مردم برای این تخلفات کمتر، چراکه مردم از رسیدن به حقوق خود در مبارزه با تخلفات صنوف ناامید شده‌‌اند.

قیمت دفتری که سال گذشته خریده‌ام دو برابر شده است

حکیمه علیزاده خانمی است که برای تهیه لوازم‌التحریر به یکی از فروشگاه‌های لوازم‌التحریر فروشی آمده و از افزایش قیمت‌های لوازم‌التحریر گله‌مند است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، می‌گوید: قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته افزایش زیادی دارد به طوری که نمی‌توانم پاسخگوی خواسته‌های فرزندم در ارتباط با خرید لوازم‌التحریر باشم.

وی با بیان اینکه قیمت دفتری که سال گذشته خریداری کرده بودم امسال دو برابر شده است، تصریح کرد: با این وضعیت حتی نمی‌توانیم به نیازهای اولیه فرزندانمان در این زمینه پاسخ مثبت دهیم.

علیزاده با بیان اینکه قیمت اغلب لوازم‌التحریر بر روی اجناس نصب شده است، افزود: در این صورت جایی برای اعتراض باقی نمی‌ماند و لازم است تا دولت کاری کند بار کمی بر دوش خانواده بیافتد چراکه این قیمت‌ها واقعاً کمرشکن است و شاید افراد بی‌بضاعت با چنین وضعیتی نتوانند از پس خرج و مخارج فرزندان دانش‌‌آموز خود برآیند.

طرحی برای بازگشایی مدارس ابلاغ نشده است

معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی آذربایجان‌غربی در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه طرح‌های کنترل بازار بر اساس سیاست‌گذاری‌ها در سطح کشوری ابلاغ و اجرا می‌شود و هنوز طرحی برای اجرا در این زمینه ابلاغ نشده است طرح کنترل بازار لوازم‌التحریر در استان اجرا نمی‌شود.

وی از اجرای طرح ویژه بازگشایی مدارس در استان خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با ابلاغ اجرای طرح بازگشایی مدارس، از 15 شهریور ماه شاهد اجرای این طرح در سطح استان باشیم.

علیزاده با بیان اینکه با اجرای این طرح 240 بازرس و کارشناس بازرسی در استان اقدام به بازرسی از واحدهای عرضه پوشاک، کیف، کفش و لوازم‌التحریر می‌کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این 400 ناظر افتخاری نیز در اجرای این طرح همکاری دارند.

وی افزود: برای اجرای این طرح 25 خودرو در قالب اکیپ سیار اقداماتی در زمینه بازرسی از واحدهای عرضه تولیدی و خدماتی که به نوعی همزمان با بازگشایی مدارس فعالیت می‌کنند، اقدام خواهند کرد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی آذربایجان‌غربی با تاکید بر همکاری هر چه بیشتر سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه، گفت: نیروی انتظامی و اداره کل تعزیرات حکومتی از عمده‌‌ترین دستگاه‌های همکار در این زمینه هستند.

با افزایش قیمت کتاب مدارس مواجه نیستیم

رئیس اتحادیه کتاب‌فروشان و ناشران ارومیه نیز در ارتباط با عرضه کتب مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در سال جاری با افزایش بحرانی قیمت کتاب مواجه نیستیم.

حسین سلیمی با بیان اینکه در این راستا طبق روال سال‌های گذشته قیمت‌ها افزایش یافته است، تصریح کرد: در این راستا شاهد افزایش چهار تا 10 درصدی قیمت کتاب هستیم.

وی افزود: امسال با کمبود کتاب مواجه نیستیم و کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان در 200 کتاب‌فروشی در ارومیه پخش و بسته‌بندی شده و طبق دستور اداره چاپ و توزیع کتاب از 10 شهریور ماه توزیع می‌شود.

سلیمی اعلام کرد: در این زمینه هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند کتب درسی خود را از 10 شهریور ماه با مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها دریافت کنند.

با توجه به وجود مشکلات عدیده‌ای که در این راستا وجود دارد لازم است تا دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط ضمن تقویت روحیه رقابتی بین واحدهای صنفی، اهرم‌های قوی نظارتی اعمال و عوامل تنبیه خود را بیش‌تر از گذشته برای واحدهای متخلف تقویت کنند. 

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول