اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی همدان خبر داد

استعدادیابی 17 هزار هکتار زمین در سطح استان همدان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: تاکنون 17 هزار هکتار زمین در همدان به منظور طرح توسعه کشاورزی استعدادیابی شده که 3 هزار و 500 هکتار از آن به عنوان اراضی مستعد به ستادهای اجرایی شهرستان‌ها معرفی شده‌اند.

استعدادیابی 17 هزار هکتار زمین در سطح استان همدان

محمدرضا همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه توسعه بخش کشاورزی در دو بخش صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یک بخش آن افزایش توان تولید به معنی تقویت واحدها، بالا بردن راندمان تولید محصولات، انسجام فعالیت‌ها، صنایع تبدیلی و تسهیلی، ایجاد اشتغال و... است که از طرف سازمان جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر در ارتباط با زمین است که در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه مساحت مراتع ما 822 هزار هکتار و حدود هفت دهم درصد مراتع کشور است، بیان داشت: رقمی که به عنوان عملکرد امسال در سطح کشور هدف‌گذاری شده از یک‌میلیون و 300 تا 2 میلیون هکتار است.

وی ادامه داد: اگر 2 میلیون هکتار در کشور هدف‌گذاری شده باشد استان همدان به دلیل اینکه کمتر از یک درصد مراتع را دارد حدود 20 هزار هکتار سهمیه استان همدان می‌شود.

همتی تصریح کرد: بر مبنای 2 میلیون هکتار در کشور، هدف‌گذاری ما برای امسال 20 هزار هکتار در سطح استان است که تاکنون 17 هزار هکتار زمین کمتر از شش ماه گذشته در سطح استان معرفی کرده‌ایم.

وی با اشاره به استعدادیابی 17 هزار هکتار زمین در سطح استان توسط گروه‌های استعدادیابی و تعیین کاربری ابراز داشت: این گروه‌ها کارشناسانی مرکب از منابع طبیعی، آب و خاک، جهاد کشاورزی، امور آب و کارشناسان ذی‌ربط مانند باغبانی و نمایندگان فرمانداری هستند که زمین را از نظر وضع آب، شیب زمین، خاک‌شناسی، معارض و تصرفات، وضعیت اجرای مقررات، سند دار بودن و... بازدید، بررسی و نظراتشان را صورتجلسه می‌کنند و در واقع استعداد و کاربری زمین را تعیین می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان عنوان کرد: در این راستا از 17 هزار هکتار، 3 هزار و 500 هکتار به عنوان اراضی مستعد در سطح استان تعیین و به ستادهای اجرایی شهرستان‌ها معرفی شده‌اند که بعد از تأیید متقاضی و نوع طرح توسط ستادهای اجرایی واگذار می‌شوند.

وی با بیان اینکه اولویت واگذاری زمین نیز با افراد بومی، کم زمین و فارغ‌التحصیلان کشاورزی است، ادامه داد: بعد از اینکه این واگذاری در ستاد اجرایی مصوب شد متقاضی به دفترخانه معرفی شده و نهایتاً سند اجاره به نام متقاضی تنظیم می‌شود.

همتی ابراز داشت: تاکنون 580 هکتار توسط ستادهای اجرایی شهرستان‌ها به دفترخانه برای تنظیم سند اجاره معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در طرح توسعه کشاورزی بحث تأمین آب است، یادآور شد: در سطح استان با محدودیتی که در زمینه آب وجود دارد و مناطق ما جزو مناطق بحرانی است در دستورالعمل نیز تأکید شده که واگذاری زمین به شرط تأمین آب انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان عنوان کرد: اختلاف 17 هزار هکتار تا 3 هزار و 500 هکتار نیز به دلیل آب است زیرا ما باید از وجود آب مطمئن باشیم.

وی افزود: واگذاری زمین برای دیم نیز مقرون به صرفه نیست و اگر هم انجام شود شغل پایدار ایجاد نمی‌کند بنابراین آب باید تأمین شود و علت اینکه ما نمی‌توانیم رقم خود را در واگذاری زمین افزایش دهیم این است که در اکثر دشت‌های استان همدان محدودیت آب داریم.

همتی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: محدودیت دیگری که در زمینه واگذاری زمین وجود دارد نیز در شیب زمین و کیفیت آن است زیرا در اکثر منابع طبیعی ما اراضی شیب‌دار هستند و بالای 15 درصد شیب دارند و این قابل توصیه برای زراعت و... نیست و فقط به صورت باغ توصیه می‌شود که از جمله محدودیت‌های استان ما به شمار می‌رود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول