اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تردد بیش از 5 هزار تاکسی فرسوده در مشهد

نوسازی تاکسی‌های فرسوده، وعده‌‌ دولت هنوز محقق نشده است

خبرگزاری فارس: بیش از یک دهه از طرح خروج خودروهای فرسوده می‌‌گذرد و هنوز هم این بحث شیرین اندرخم یک کوچه مانده است و در این میان نوسازی تاکسی‌های فرسوده، وعده‌‌‌ای از سوی دولتمردان است که هنوز محقق نشده است.

نوسازی تاکسی‌های فرسوده، وعده‌‌ دولت هنوز محقق نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، در همان ابتدای آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل‌ و نقلی و خروج خودروهای فرسوده قرار‌ بر این شد که در ابتدای کار خودروهای سنگین همچون کامیون‌ها از رده ترددی کنار گذاشته ‌شوند، اما چندی نگذشت که این بحث به خودروهای سواری هم رسید و در همان زمان مقرر شد خودروهای فرسوده شخصی و تاکسی‌ها هم با دریافت تسهیلات، خیلی زود کنار گذاشته ‌شوند و دارندگان این وسایل، خودروی نو دریافت‌کنند.

در زمان تدوین طرح؛ طراحان با برنامه‌ریزی کاهش سن ناوگان حمل و نقل که در آن زمان بیش از 20 سال بود، تصمیم‌ گرفتند که با نوسازی خودروها، قدمی در بهبود وضعیت بردارند و در همان زمان مقرر شد که طبق برنامه چهارم توسعه سن ناوگان به 10 سال برسد.

اما حال با گذشت چندین سال و با وجود شعار دولت که نوسازی خودروها را یکی از سیاست‌ها و راهبردهای اساسی خود قرار‌ داده ‌است همچنان سن فعلی خودروها نشان‌ می‌دهدکه مسئولان اجرای این طرح موفق نبوده و اهداف برنامه چهارم توسعه در این بخش اجرا نشده است.

حال همه این موارد به همراه ارائه خودروهای بی‌کیفیت به عنوان تاکسی در طرح نوسازی که از دیگر مشکلات تاکسیرانان مشهدی ‌است نشان از عقب ماندگی دولت در برنامه نوسازی خودروهای فرسوده به ویژه تاکسی‌ها است.

سرگردانی بیش از 5 هزار تاکسی فرسوده آمارهای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد حکایت از آن دارد که هم اکنون بیش از 5 هزار تاکسی فرسوده در شهر در نوبت نوسازی همچنان منتظر هستند، این در حالی است که هنوز حتی یک دستگاه خودرو در سال 91 نوسازی نشده و در کنار این امر حتی یک دستگاه تاکسی جدید هم از ابتدای امسال تاکنون جایگزین نشده است.

عدم شماره‌گذاری تاکسی‌های واگذاری ایران خودرو و نیز عدم شماره‌گذاری آن از سوی پلیس راهور به دلیل اجرا نشدن مصوبه هیئت دولت مبنی بر استفاده تاکسی‌ها از دو ایربک(کیسه هوا) حکایت از آن دارد که نه تنها مشکلات رانندگان تاکسی در رابطه با نوسازی خودروهای فرسوده حل نشده است، بلکه موانعی نیز بر سر راه نوسازی تاکسی‌های فرسوده ایجاد شده است.

در همین رابطه هوشنگ خندان‌دل معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از تردد حدود 3 هزار و 500 تاکسی که عمر بالای 10 سال دارند و باید حتما نوسازی شوند خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق نظریه دولت تاکسی که عمر بالای 10 سال داشته‌ باشد فرسوده محسوب می‌شود این در‌ حالی ‌است که از نظر خود ما این تعداد سال خیلی زیاد‌ بوده و ممکن‌است حتی خودرویی همچون تاکسی حتی 5 سال آن هم فرسوده شده باشد.

 معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه ‌می‌دهد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای نو هم از اهداف ما محسوب می‌شود که در همین راستا در طی سال‌گذشته حدود 2 هزار خودرو را با تسهیلاتی که بود تحویل گرفتیم و به خودروسازان تحویل دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه‌ تعداد از ثبت‌نام کنندگان تاکسی‌های فرسوده با وجود اسقاط خودرویشان همچنان بدون وسیله‌اند، تصریح‌می‌کند: در سال‌گذشته تا جایی که امکان داشت تلاش‌ شد تا تمام ثبت‌نام کنندگان خودروی نو دریافت کنند اما در این بین تعداد بسیار اندکی بودند که با وجود اسقاط تاکسی‌های فرسوده‌شان همچنان از سال‌گذشته بدون خودروی نو مانده و همچنان منتظرند که باید هرچه‌زودتر راه‌حلی برای آن‌ها پیدا‌کرد.

خندان دل اضافه ‌می‌کند: برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده باید یک سیستم مالی باشد که تسهیلات ارائه‌ دهد و همچنین در مقابل این تسهیلات شرکت خودرویی باشد که خودروی با کیفیت همچون پژو و ال 90 که مناسب هستند تحویل‌دهد.

وی ادامه‌می‌دهد: از آنجایی که در سال‌جاری با گذشت چندین‌ماه هنوز موفق نشده‌ایم با پیگیری‌های زیاد تسهیلاتی را برای تاکسیرانان برای دریافت خودروی نو از بانک‌ها بگیریم خود شهرداری مشهد در صدد ‌است تا با قرار‌داد با یکی از موسسات مالی این مشکل را حل‌کرده تا شاید امور کمی جلو بیفتد که این امر هم تا حدودی نیازمند همراهی‌های دولت است.

اختیاری در نوسازی ناوگان تاکسیرانی نداریم جز پیگیری

خندان‌دل در ادامه همچنین نوسازی تاکسی‌های فرسوده را از تعهداتی می‌داند که باید دولت انجام دهد و عنوان‌می‌کند: ما در این حوزه اختیاری جز پیگیری نداریم، آیا می‌توانیم به شرکت خودرو ساز دستور دهیم یا پلیس راهور؟ در این بین ما فقط یک مصرف کننده هستیم.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان تاکسیرانی هر‌سال ادامه‌ خواهد داشت، تاکید ‌می‌کند: درست است که با گذشت چند‌ماه از سال‌جاری هنوز هیچ تاکسی نویی وارد مشهد نشده‌است، اما تمام تلاشمان این است که در سال‌جاری3 هزار و 500 دستگاه تاکسی که عمر بیش از10سال دارند را نوسازی کنیم.

پیگیر مشکل تاکسیرانان برای نوسازی ناوگان هستیم

در همین رابطه هادی عطارزاده طوسی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد می‌گوید: در سال‌گذشته با پیگیری‌هایی که صورت‌گرفت هزار و 845 تاکسی نو به رانندگان در مشهد تحویل داده‌شد و از تعداد ثبت‌نامی‌ها هزار‌ نفر برای دریافت خودروی نو به امسال موکول شدند.

عطارزاده طوسی متوسط عمر تاکسیرانی مشهد را6 سال می‌خواند و می‌افزاید: بیش از5 هزار تاکسی در مشهد از 13 هزار و 150 دستگاه که هزار و 200 مورد آنها متعلق به سال 79 هستند و 2 هزار و 200 مورد هم مدل 80 و بقیه تا مدل 83 هستند فرسوده‌اند که باید بازسازی شوند.

وی با یاد‌آوری از عدم دریافت خودروی نو حتی یک‌عدد در سال‌جاری در  راستای ‌نوسازی ناوگان، تصریح می‌کند: در ابتدای سال یک دوره دیگر ثبت‌نام برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورت‌گرفت، اما با وجود گذشت چند‌ماه به دلیل مشکلاتی که در تولید شرکت خودرو ساز، تسهیلات بانک‌ها و ایربک خودرو وجود دارد تاکنون موفق نشده‌ایم خودروی نویی را وارد مشهد کنیم.

عطارزاده با بیان اینکه پیگیر مشکلات تاکسیرانان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هستیم، تاکید‌می‌کند: تا زمانی‌که شرکت خودرو ساز تولید خود را به انبوه نرساند نمی‌تواند خودرویی هم تحویل متقاضیان بدهد پس برای تحویل ثبت‌نامی هم در حال‌حاضر خودرویی وجود ندارد.

با توجه به گذشت 5 ماه از ابتدای سال و با در نظر گرفتن بوروکراسی اداری برای نوسازی ناوگان و همچنین شرایط خودروسازان بعید به نظر می‌رسد این طرح نیز همچون سال‌های گذشته موفق اجرا شود و همچنان کلاف سر در گم نوسازی خودروهای فرسوده که قصه آن شده داستان مثنوی که سر در گم باقی می‌ماند.

انتهای پیام/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول