اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان:

همدان دارای ظرفیت‌های مختلف فرهنگی با محوریت بوعلی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: همدان دارای ظرفیت‌های مختلف گردشگری و فرهنگی با محوریت بوعلی سینا است که باید از آن بهره برده شود.

همدان دارای ظرفیت‌های مختلف فرهنگی با محوریت بوعلی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اسدالله بیات ظهر امروز در همایش چهره‌های ماندگار مفاخر استان همدان اظهار کرد: یکم شهریورماه زادروز حکیم هزاره‌ها شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا است و به نام روز ملی همدان نامگذاری شده است.

وی افزود: طی سنوات گذشته بر اساس اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی کشور مقرر شد تا در طول سال یک روز در هر استان به عنوان روز ملی آن استان انتخاب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: در این راستا با بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان زادروز تولد حکیم فرزانه بوعلی‌ سینا به عنوان بهترین گزینه برای نامگذاری روز همدان انتخاب شد.

وی بیان کرد: با توجه به سیل بیکران اندیشمندان و فلاسفه استان در طی قرن‌های متمادی باید به این نکته فکر کنیم که در روز همدان چه کاری انجام داده و چه نوع ارتباط و ظرفیتی را برای اتصال بیشتر به این حکیم فرزانه بوعلی ‌سینا انجام دهیم تا جامعه در حد امکان از این فرهیخته ارزشمند بهره‌مند شود؟

بیات ادامه داد: روز همدان به عنوان یکی از داشته‌های مهم ما محسوب می‌شود چرا که همدان پایتخت تاریخ و تمدن است و به خود می‌بالد که حکیم هزاره‌ها در مرکز آن آرمیده است؛ حکیمی که تمام کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا با به کارگیری تعبیر و چاپ پوستری به نوعی او را به خود نسبت دهند.

وی تصریح کرد: توجه به این نکته ضرورت دارد که اگر بوعلی فردی عادی بوده چرا مورد توجه جهانیان است و اگر صاحب 12 علم بوده چرا ما به آن توجه ویژه‌ای نمی‌کنیم؟ در حالی که امروزه شاهدیم در جهان افراد صاحب نظر زمینه توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورها را رقم می‌زنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اذعان کرد: همدان دارای ظرفیت‌های مختلف گردشگری و توریسم فرهنگی با محوریت بوعلی است که به همراه دارا بودن 255 بنای مذهبی و تاریخی با قدمت‌های طولانی از ظرفیت مطلوب گردشگری در کشور برخوردار است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم تمام مفاخر همدان در سراسر جهان را به منظور شرکت در گردهمایی دعوت کنیم اما می‌توان به وجودشان در روز همدان افتخار کرده و اگر اغراق نکرده‌ باشم روز همدان از سایر روزهای استان‌های دیگر به دلیل دارا بودن بوعلی‌ سینا برتر است.

بیات ادامه داد: همدان مهد تاریخ، تمدن، علم و هنر است و اگر بتوانیم چند روز را برای بزرگداشت بوعلی ‌سینا اختصاص داده و یا هفته‌ای را در این راستا با برنامه‌ریزی سالانه به این امر اختصاص دهیم، در شناساندن فرهنگ و تمدن غنی مفاخر همدان گام‌های مؤثری برمی‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: روز همدان آن طور که شایسته است در محافل مربوط به آن برگزار نمی‌شود و اجرای این امر تنها به چند مسئول مربوط نمی‌شود بلکه باید در روز ملی همدان همه دستگاه‌ها در این زمینه مشارکت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تصریح کرد: اینها گلایه نیست بلکه بیانگر ایجاد ضرورت همدلی و وفاق به منظور فراهم کردن حرکتی جهانی در راستای توسعه توریسم فرهنگی و تأثیرگذار در راستای اثرگذاری و معرفی فرهنگ خود بر دیگران و استفاده از فرهنگ و تجربیات آنها برای خود به منظور معرفی بیش از پیش نام ایران و ایرانی در جهان است.

وی اذعان کرد: امروز نمایشگاه عکس و پرتره مفاخر، نام‌آوران و مسئولان بومی تأثیرگذار تاریخ همدان طی نیم قرن اخیر در روزی که به نام همدان نامگذاری شده در آرامگاه بوعلی ‌سینا برگزار و از روز آینده به مدت یک هفته این آثار در محل دائمی نمایشگاه شهرداری به نمایش گذاشته می‌شوند و سپس به مدت یک ماه نیز باغ نظری با مشارکت اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه به مدت شش سال به همت علی ایمان‌طلب جمع‌آوری شده و شامل 80 قطعه عکس و پرتره است.

در پایان از بانی مراسم ید‌الله ایمان‌طلب تجلیل شد.

انتهای پیام/ل10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول