اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مشکلات یک روستای تاریخی مازندران گزارش می‌دهد

محدودیت‌های البرز مرکزی گریبانگیر کوهستان‌های مازندران

خبرگزاری فارس: محدودیت البرز مرکزی گریبانگیر منطقه کوهستان بخش مرزن‌آباد مازندران را نیز گرفته است.

محدودیت‌های البرز مرکزی گریبانگیر کوهستان‌های مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، روستای گردشگری ناتر در منطقه کوهستان شهرستان چالوس همچون بخش کجور با محدودیت البرز مرکزی مواجه شده است و این موضوع در کنار سایر موانع و مشکلات دیگر روستای ناتر را با چالش روبرو کرده است.

محدودیت البرز مرکزی موجب آن شده است که صنایع تبدیلی نتوانند مجوز فعالیت در این روستا را دریافت کنند که این امر خود یکی از عوامل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها است.

کارخانه آب‌ معدنی روستای گردشگری ناتر که زیر مجموعه تعاونی اهالی این روستا است نیاز به دو میلیارد تومان وام برای خرید و تجهیز دستگاه‌های مورد نظر دارد و با وجود آنکه پنج سال پیگیر این موضوع مهم هستند و حتی از رئیس دفتر مناطق محروم کشور نیز دراین‌باره دستور مستقیم دارند تا این کارخانه راه‌اندازی شود اما همچون موارد دیگر هیچگونه توجهی از سوی مسئولان نشده است.

با افتتاح و راه‌اندازی این کارخانه در فاز اول برای 44 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که با تکمیل فازهای بعدی و نیز احداث کارگا‌ها و کارخانه‌های تولیدی مانند شیلات و کشت و پرورش داروهای گیاهی و فرآوری آنها که از ظرفیت‌‌های بسیار قوی در روستای گردشگری ناتر است، برای شمار زیاد دیگر نیز اشتغال پایدار ایجاد می شود.

کامبیز شمس ناتری رئیس شورای اسلامی روستای گردشگری «ناتر» در این باره به خبرنگار فارس گفت: راه‌ها که به‌عنوان یکی از محورهای توسعه در هر منطقه‌ای به شمار می‌رود در روستای ناتر به مشکلی اصلی برای روستاییان بومی و گردشگران و مسافران تبدیل شده است و شرایط بسیار نامطلوبی دارد.

* بافت قدیمی و روستایی ناتر نیاز به بهسازی دارد

رئیس شورای اسلامی روستای گردشگری ناتر بیان داشت: راه دسترسی به این روستا نیاز به بهسازی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی کافی و تعریض و روکش آسفالت دارد که تاکنون این امر از مسئولان مربوطه محقق نشده است.

وی اظهار داشت: بافت قدیمی و روستایی ناتر نیاز به بهسازی دارد اما سه سال است که بنیاد مسکن نمی‌تواند یک پیمانکار انتخاب کند و هر سال به نحوی بهانه در می‌آورد درحالیکه خودمان چند بار تقاضا دادیم که حاضریم به‌عنوان پیمانکار این طرح را در ناتر اجرا کنیم ولی همچنان با بی‌توجهی مواجه هستیم.

شمس در ادامه به مشکلات کاهش ولتاژ برق در ایام تابستان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در ایام تابستان جمعیت روستای ناتر افزایش است و متعاقب آن نیز مصرف برق خانگی بالا می‌رود همه ساله در این روستای گردشگری با کاهش  محسوس ولتاژ و حتی قطع برق مواجه هستیم.

*روستای گردشگری و تاریخی خانه بهداشت ندارد

وی اضافه کرد: این کاهش ولتاژها و قطع برق به لوازم برقی ساکنان آسیب جدی رسانده و هزینه‌های جانبی برای آنها در پی دارد.

شمس ناتری درباره وضعیت بهداشت و درمان دریان روستای گردشگری خاطرنشان ساخت: با توجه به جمعیت قابل توجه این روستا درمانگاه یا خانه بهداشت در ناتر وجود ندارد و اهالی این منطقه باید مسیر هفت کیلومتری در جاده‌ای بسیار ناهموار و بعضاً خطرناک در ایام زمستان را تا روستای فشکور که جمعیت آن از روستای ناتر خیلی کمتر است ولی درمانگاه دارد را طی کنند.

وی افزود: با شبکه بهداشت چالوس نیز برای احداث خانه بهداشت یا درمانگاه مکاتبه انجام دادیم و حتی حاضر به تامین هزینه آن نیز شدیم اما تاکنون هیچگونه توجهی نشده است.

شمس به مقوله مهم آموزش و بهره‌مندی فرزندان اهالی روستای گردشگری ناتر از ادامه تحصیل تصریح کرد: در روستای ناتر فقط تا مقطع پنجم ابتدایی مدرسه دارد و فرزندان اهالی این روستا برای ادامه تحصیل خود در مقاطع راهنمایی و بالاتر باید از این روستا به مرزن آباد کوچ کرده و در مدارس شبانه‌روزی آنجا ادامه تحصیل دهند.

* دختران بااستعداد از تحصیل باز می‌مانند

وی گفت: این موضوع باعث شده است تا بسیاری از دختران بااستعداد که هرکدام آینده‌سازان به حق تاثیرگذار در آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی‌مان خواهند بود ولی به دلیل نداشتن مدرسه راهنمایی و مقاطع بالاتر و نیز بضاعت کم خانواده‌هایشان از ادامه تحصیل بازمانده و می‌مانند.

رئیس شورای اسلامی روستای گردشگری ناتر در پایان گفت: روستای گردشگری ناتر ظرفیت‌های بسیار قوی دارد که می‌تواند استان مازندران را در امر جذب گردشگران داخلی و خارجی زبانزد عام خاص کند اما این امر مستلزم نگاه ویژه مسئولان و نیز رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه و پیشرفت روستای گردشگری ناتر است.

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول