اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان:

سند ملی توسعه منابع آب گیلان تهیه شد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: سند ملی توسعه منابع آب گیلان در راستای تامین 5 میلیارد و 39 میلیون مترمکعب آب در افق 1404 در استان تهیه شده است.

سند ملی توسعه منابع آب گیلان تهیه شد

  سیف‌الله آقابیگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به 199 میلی‌متر بارش از ابتدای سال جاری تاکنون در کشور اظهار کرد: امسال 17 درصد نسبت به 40 سال گذشته کاهش بارش داریم.

وی از کاهش 7 درصدی بارش در کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌‌هزار و 81 میلی‌متر بارش در گیلان ثبت شده که نسبت به سال گذشته حدود 46 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 26 درصد افزایش دارد.

آقابیگی به ورودی یک‌میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب در سال گذشته در سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: بیش از 610 میلیون مترمکعب آب اکنون در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان بیشترین مصرف آب سد سفیدرود را مربوط به بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: آب شرب و صنعت در اولویت استفاده از آب سد سفیدرود است.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب سد سفیدرود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود 90 میلیون مترمکعب مربوط به بخش شرب است ضمن اینکه حدود 32 میلیون مترمکعب در بخش صنعت مصرف می‌شود.

آقابیگی بر مدیریت به‌هم پیوسته منابع در سند توسعه آب تاکید کرد و یادآور شد: ارائه اصول توسعه پایدار و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیربنایی و خدماتی در مدیریت استفاده بهینه از آب تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از تهیه سند ملی توسعه منابع آب در راستای تامین 5 میلیارد و 39 میلیون مترمکعب آب در افق 1404 در استان خبر داد و بیان کرد: ارتقای بهره‌وری در بخش آب کشاورزی از طریق روش‌های کم آبیاری، اصلاح الگو و ترکیب کشت، کاهش تبخیر آب و کشت گلخانه‌ای به‌ویژه استفاده از روش‌های نوین آبیاری از اصول سند ملی توسعه منابع آب گیلان است.

وی گیلان را پر باران‌ترین استان کشور نامید و اذعان کرد: 53 درصد از بارش‌های گیلان تبخیر شده و 47 درصد بقیه باران مفید است.

آقابیگی بارندگی در گیلان را دارای پراکنش نامنظم خواند و اظهار کرد: گیلان در افق 1404 باید 250 میلیون مترمکعب آب در بخش شرب تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به تامین یک میلیارد مترمکعب آب در افق 1404 برای محیط زیست، تصریح کرد: 100 میلیون مترمکعب آب در بخش صنعت و 3 میلیارد و 626 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی و صنایع وابسته باید در افق چشم‌انداز 20 ساله در گیلان تامین شود.

وی به استفاده از 3 میلیارد و 300 میلون مترمکعب آب اکنون در گیلان اشاره کرد و افزود: حدود 3 میلیارد مترمکعب از طریق آب‌های سطحی و 350 میلیون مترمکعب بقیه از طریق 42 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود.

آقابیگی با تاکید براینکه نگاه سند ملی توسعه منابع آب گیلان بیشتر بهینه‌سازی مصرف در بخش کشاورزی است، بیان کرد: 2 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب باید از طریق سد سفیدرود تامین شود ضمن اینکه استفاده از 500 میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی در سند الگویی آب استان ذکر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به احداث سدهای شهر بیجار، شفارود و پلرود در استان اشاره کرد و گفت: سدهای مذکور در مجموع 540 میلیون مترمکعب می‌توانند در چرخه تولید آب استان وارد کنند.

وی با بیان اینکه گیلان 7 سد آماده اجرا دارد، خاطرنشان کرد: 20 سد برای احداث در گیلان در حال مطالعه است.

به گفته آقابیگی 7 سد آماده اجرا و 20 سد در دست مطالعه گیلان در صورت بهره‌برداری در مجموع می‌توانند 430 میلیون مترمکعب آب را استحصال کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان مجموع سدهای لاستیکی استان را 11 سد اعلام کرد و یادآور شد: ورودی سدهای مذکور 80 میلیون مترمکعب است.

وی احیای آب‌بندان‌ها را سبب تامین 250 میلیون مترمکعب آب در گیلان خواند و ابراز کرد: اجرای شبکه‌های آبیاری می‌تواند 250 میلیون مترمکعب آب را صرفه‌جویی کند.

آقابیگی اجرای طرح‌های پسآب را تامین کننده 50 میلیون مترمکعب آب در افق 1404 در گیلان عنوان کرد و افزود: اگر تمام اقدام‌های مذکور انجام شود اما رفتار کشاورزان در استفاده از آب تغییر نکند با کاهش حدود 700 میلیون مترمکعبی آب مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اجرای سند ملی توسعه آب استان را نیازمند 3 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته 154 میلیارد تومان اعتبار از ردیف‌های مختلف اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه اجرای سند ملی توسعه منابع آب گیلان سالانه به 230 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: امسال حدود 300 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت، فاینانس داخلی و منابع عمومی برای سند ملی توسعه منابع گیلان پیش‌بینی شده است و امیدواریم این امر محقق شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول