اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با عید فطر

ضریح جدید امامزاده ناصر(ع) تویسرکان رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: همزمان با عید سعید فطر ضریح جدید شاهزاده ناصر(ع) با حضور مسئولان شهرستان تویسرکان رونمایی می‌شود.

ضریح جدید امامزاده ناصر(ع) تویسرکان رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، کامل‌ترین دین الهی، و هدایتگر سعادت و تعالی بشر، دین مبین اسلام است و پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین و اولاد طاهرین ایشان واسطه‌های فیض رحمت و هدایت بین امت اسلامی در درگاه حق هستند، همانگونه که در دعای توسل خطاب به ائمه معصوم آمده است: پس بدرستی که شما وسیله‌ای هستید برای اتصال بنده به خداوند و به مدد محبت، دوستی و قرب شماست که امید به نجات دارم تا خداوند من را به خاطر شما ببخشد و بیامرزد. پس شما در نزد خداوند امید و آرزوی من باشید چرا که امید من شما هستید.

* بقاع متبرکه کانون تحکیم توسعه ارتباطات ملل مسلمان

بقاع متبرکه، اماکن مذهبی و مساجد از دیرباز در بین ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کانونی غنی و سرشار از فضای معنوی در تألیف قلوب و تحکیم و توسعه بخش ارتباطات میان فردی و اجتماعی، ملل مسلمان در گستره وسیع به شمار می‌روند.

نگرش نوین به بقاع متبرکه به عنوان یک محرک شتاب‌دهنده در گسترش و پیشبرد رشد و پرورش فکری و فرهنگی مذهبی، بسترساز تولای عملی به محمد و آل محمد (ص)، اعلام برائت از دشمنان دین و ذات اقدس الهی، جهت‌دهی به خط مشی فکری و موضع‌گیری سیاسی، اجتماعی اقشار مختلف جامعه را به دنبال دارد چرا که حرم امامزاده‌ها پایگاهی مستغنی برای وحدت کلمه، نشر معارف و اقامه سنن اسلامی و ترویج تشیع است.

* ساماندهی بقاع رویکرد اوقاف جهت انسجام تشکل‌های دینی مردمی

بهره‌وری بهینه از فضای مادی و معنوی بقاع متبرکه یک برنامه جامع ساختارمند در پروسه‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای احراز آرمان‌های تعریف شده نیاز دارد که این مهم یکی از رویکردهای مهم و اساسی سازمان اوقاف در فضا‌سازی با هدف ایجاد قطب فرهنگی و تحقق اتحاد و انسجام ملی در ساختار‌ تشکل‌های دینی مردمی است که در لایه‌های اجتماع در همه حوزه‌ها در حال اجراست.

وجود معنوی 300 بقعه متبرکه در استان همدان مصداق بارز بر تثبیت این واژه ارزشمند و گرانبها منسوب به دارالمؤمنین است و سهم تویسرکان از برکات الهی امامزادگان عشق و ایمان 40 بقعه از بقاع متبرکه است.

یکی از اماکن زیارتی و توریستی در چهار کیلومتری غرب تویسرکان در نزدیکی روستای زیوج بخش مرکزی، از مجموع آثار ثبت شده، بقعه امامزاده ناصر(ع) است.

شاهزاده ‌ناصر(ع) سالانه میعادگاه خیل عظیمی از مشتاقان کوی حریم امن امامت را از تمام نقاط کشور ایران اسلامی با هر نژاد، گویش و لهجه‌ای همچون نگینی در بر می‌گیرد و به رازها و نیازهایی که از عمق وجود دین‌باوران و عاشقان حق و حقانیت برمی‌خیزد، گوش جان می‌سپارد.

مردم این دیار بر این باورند که امامزاده ناصر(ع) کرامات و عنایات زیادی نسبت به زائران خود دارد و وجود این بقعه زیارتی را خیر و برکتی کثیر برای مردمان این شهرستان حتی هم‌کیش‌های خود در دیگر شهرها می‌دانند.

* نسب شاهزاده ناصر(ع) به علی بن موسی‌الرضا(ع) می‌رسد

براساس مستندات تاریخی و فقهی نظیر کتاب "سرالانساب" خطی موجود در کتابخانه ملک تهران و "رساله اسدیه" سید سراج‌الدین محمد قاسم بن حسن نسابه و عندلیب همدانی نسبت کامل امامزاده ناصر(ع) را اینگونه " ناصر بن احمد موسی‌ابن حمدبن موسی‌الرضا(ع)" بیان کرده است. 

حرم مطهر امامزاده ناصر(ع) که به نام " شاهزاده ناصر" در بین مردمان تویسرکان از قدیم‌الایام معروف و مشهور است در فراز تپه کم‌ارتفاعی با اشراف بر دشت‌های زیبای غرب و جنوب شهر تویسرکان و جنوب تویسرکان، آرتیمان و اراضی سبز جنوب روستای باباپیر‌علی قرار دارد.

ساختمان بقعه در زیربنای مربع شکل با مساحت 300 متر مربع با طرحی از نمای خارجی در چهار جهت مشابه و یکسان به شکلی که از هر سو یک درب ورودی، ایوان و چهار طاق‌نمای باریک و کشیده دو به دو در طرفین در ورودی قرار گرفته، ساخته شده است.

هرکدام از ایوان‌هایی که امروز به اتاقی مبدل شده‌ شاهد ارتباط صمیمانه، بی‌غل و غش خاطراتی از انسان‌های مؤمن شهرستان تویسرکان بوده و خواهد بود.

* ارادت مردم تویسرکان به شاهزاده ناصر به قرن‌ها پیش برمی‌گردد

مردم روستاهای شهرستان پس از هفت ماه تلاش و سخت‌کوشی در فصول کشت و کار بر حسب یک آیین دیرینه از یک هفته قبل با تهیه مواد و محتوای غذای مخصوص، سفری یک روزه را با مهیا ساختن خود برای یک زیارت خالصانه با همراهی و همگامی اعضای فامیل، دوست و آشنا و استفاده درست از فرصت بودن در جوار امامزاده ناصر(ع) رقم می‌زنند و جمعه‌ای از ایام پاییز قبل از بارندگی گاهاً در زیر باران قبل از طلوع خورشید در ایوان بقعه مستقر می‌شوند و بارگذاری آبگوشت به سبک سنتی روزی به یادماندنی را آغاز و در لحظات معنوی خود ثبت و برای نسل جدید با آب و تاب تمام تعریف می‌کنند که متاسفانه در زندگی صنعتی امروز در حال فراموشی است.

بقعه امامزاده، کرسی بلند و بر روی سکویی 60 سانتی‌متری به ابعاد 20.20 متر که در هر جهت دو اتاق کوچک به ابعاد تقریبی 4.3 سانتی‌متری طراحی شده و شکل فضای اصلی داخل حرم هشت ضلعی و چهار زاویه آن چهار متر و مابقی دو متری را در دیدگان بیننده جلوه‌نمایی می‌کند.

ورودی اصلی بقعه در حال حاضر مدخل جنوبی با دربی بزرگ فلزی مشبک است و گنبد نسبتاً مرتفع هشت ضلعی با پایه‌های بلند به ارتفاع حدود دو متر با شش پنجره برای تأمین نور در آن تعبیه شده است و نمای فوقانی این گنبد از بیرون متشکل از طاق قوسی نیم‌کره‌ای با 12 لبه یکسان منحنی شکل شبیه یک چتر بر بالای این بقعه لوای یگانگی و عظمت حق و عدالت را فریاد می‌زند.

* ضریح چوبی شاهزاده ناصر متعلق به دوره صفویه است

قبر امامزاده ناصر(ع) در وسط ضریح چوبی مشبک با ارتفاع 30 سانتی‌متر است که کتیبه‌ای در روی قبر با مضمون " بسم الله الرحمن الرحیم، احمد الله مبید الامم و محیی الرحم، این مکان مقدس مرقد مطهر نفس شریفه و روح زکیه و سلاله طاهر امامزاده لازم‌التعظیم حضرت ناصر بن موسی بن جعفر(ع) " حجاری شده است.

شهادت امامزاده ناصر در اواخر قرن چهارم/ شهرت خاندان شاهزاده ناصر به سادات رضوی

در فرهنگ جغرافیایی استان همدان آمده است که امامزاده ناصر(ع) همراه عبدالله بن احمد بن ابراهیم بن محمد یمانی بن موسی الکاظم(ع) در همدان به دست قرامطه در دهه آخر قرن چهارم هجری به شهادت می‌رسد.

مادر امامزاده ناصر(ع) زینب دختر عبدالله بن حسین بن حسن البصری بن قاسم بن محمد البطحانی بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(ع) و عمه داماد صاحب بن عباد وزیر دانشمند و شیعی ایرانی است و خاندان شاهزاده ناصر به سادات رضوی شهرت داشتند.

* ورود ضریح به شهرستان 19 رمضان سال جاری

سال گذشته اداره اوقاف با همت و اراده راسخ خیران نیک‌اندیش شهرستان در راستای احیای بقعه متبرکه اقدام به ساخت ضریح شاهزاده ناصر(ع) کردند.

در روز 19 ماه رمضان ضریح حرم مطهر امامزاده ناصر(ع) پس از گذر از اجتماعات مردم عاشق خاندان اهل بیت(ع) از شهرهای مختلف از میدان جانبازان تویسرکان به میدان شهید فرشید هرمزی در حلقه زائران کوی یار قرار گرفت و در روز 21 ماه مبارک رمضان همزمان با شهادت امام علی(ع) برای نصب به امامزاده ناصر(ع) انتقال داده شد.

* ضریح چوبی، قطره‌های اشک و دل‌نوشته‌های نانوشته زائران برگی از تاریخ را ورق می‌زنند

در روز شهادت امام اول شیعیان حضرت علی(ع) زیارتگاه شاهزاده ناصر(ع) همچون سال‌های گذشته میزبان دل‌نوشته‌های حکاکی شده قطره قطره اشک بر ضریح چوبی و حلقه زدن زنجیروار دستان خواهش با تمنای طلب و همدردی، مرهمی برای زخم‌های کهنه‌ و شنوای حرف‌های ناگفته و عقده‌های گره خورده زوار است در این اثنا ضریح طلایی نیز گاه‌گاهی این لحظات را بر بدنه خود احساس می‌کند و به تماشای حرکات و جوشش و خروش زائران در جوار قبر امامزاده ناصر(ع) می‌نشیند.

زائران زیارتگاه روز 21 رمضان در حجم انبوهی از جمعیت چندهزار نفری در ابتدای مسیر با امید رهایی از هجران‌های روحی، جسمی و کاهش آلام گرداگرد ضریح با قصد قربت، مهار و پاکی نفس، گام‌‌های راسخ‌تر به سوی نورانیت و ایجاد تحولی بنیادین در رویکردها و ساختار زندگی روزانه برمی‌دارند.

امروز ضریح با عاشقان و دوستداران اهل بیت(ع) آشنا و ندای درون آنها را گویای صادقی بر اینکه حرم مطهر پیشوایان دین ملجأ خاص و عام و پناهگاه حاجت‌مندان و محفلی مهیا برای انس با خداوند و عبادت ذات مقدس باری تعالی و سازوکاری راهبر و ارزشی در مقابله با هنجارشکنی‌ها جوامع بشری است.

در این میان ضریح دل می‌سپارد به صدای روضه حاج شیخ عیسی پیرمردی که مدت 30 سال است برای ائمه اطهار(ع) در جوار شاهزاده ناصر(ع) روضه‌ می‌‌خواند و به گفته خودش و گواهی زائران عنایت خواندن و خدمت به اهل بیت(ع) را از امام حسن مجتبی(ع) در خواب گرفته است.

ضریح پیوستگی اعضایش را به گونه‌ای زیبا در وجود خود نقش می‌زند و تک تک ضربه‌ها و فشارها را در تفکر و تخیل ذهنی و پیکره سخت اما آرامش ثبت و ضبط می‌کند.

* پس از 7 ماه انتظار ضریح در سرزمین موعود در جایگاه خود قرار می‌گیرد

بهمن سال گذشته استادان هنرکده و کارگاه ستارگان صنایع دستی روزگاریان اصفهان پایه و چارچوب ضریح از جنس چوب چنار را با طراحی و ساخت سید محمود نوظهوری و همکاری رضا نوظهوری به سبک چهارضلعی در طول 305 سانتی‌متر، عرض 210 سانتی‌متر و ارتفاع 285 سانتی‌متر با 10 دهنه و سه درب ورودی، روحی بلند را برای نقش‌آفرینی بسیار متعالی بر ضریح با مهارتی هنرمندانه می‌دمند.

ضریح با پیوند و تلفیقی از هنرهای ظریف و برجسته قلم‌زنی احمدزینعلی، آبکاری صارمی، میناکاری علی جهانبخش همکاری رسول دوشا زیر نظر استادکار سید محمدحسن روزگاریان پس از هفت ماه تلاش بی‌وقفه شبانه‌روزی امروز با حضور گروه سه نفری هنرمندان هنرکده صنایع دستی اصفهان در حال اتصال است.

پنجره‌ها از جنس گوی و ماسوره کاملاً صیقلی و غیر ریخته‌گری با حداکثر 7.5 سانتی‌متر فاصله شبکه متوسط از جنس استیل، ستون‌های گرد استوانه‌ای با سر ستون، قلمکاری طرح گلدان در قسمت پایین قیدها در ضریح کار شده است.

در ساخت ضریح دو کتیبه با صبوری و همت استادکار قلم‌زن نقشی ماندگار بر فلزی که تا دیروز بی‌اهمیت و بی‌جان در گوشه بازار افتاده بود در لحظه کنونی با هر ضربه و نگارش واژ‌ه‌های قرآنی سوره هل اتی و اشعار پر از شور محتشم کاشانی در کتیبه‌های ضریح، برای سال‌های مدید متبرک مورد تکریم همگان قرار خواهد گرفت.

* کتیبه‌های ضریح منقش به آیات قرآن و اشعار کاشانی 

کتیبه قرآنی به طول 11.3 متر و عرض 15 سانتی‌متر حکاکی سوره هل اتی با خطاطی ثلث‌ و طراحی گل‌های ریز با کیفیت ساخت بالا و طلاکاری و قلمکاری هنرمندان جوان خلاق اصفهانی انجام شد.

کتیبه دوم ضریح با میناکاری و گلکاری‌ ریز طرح زمینه در قالب اشعار شاعر معاصر و نامی ایران زمین محتشم کاشانی به طول 9 متر (به احتساب ورق اشعار) و عرض 15 سانتی‌متر، ایجاد چهار پره متناسب با استانداردهای موجود در ساخت کار که بین هر نوشته چهار پره قلمکاری، و حک اسماء 14 معصوم و چهار اسم از اسماء الهی گوشه‌های هر طرف ضریح طلاکاری شده است.

کاشت و ترسیم چهار عدد گلدان مطلا با طرح مشبک قلمکاری دستی، 40 عدد تاج در بالای ضریح با قلمکاری مطلا، از جنس برنج به اندازه 22 سانتی متر و آبکاری طلا یک عدد جاشمعی‌ 10 سانتی‌متر در بین هر دو تاج بخشی دیگر از هنرنمایی استادکاران اصفهانی در این اثر مذهبی محسوب می‌شود.

صدای دستگاه‌ها و ابزار گروه اعزامی از هنرکده اصفهان، انسان را به سوی حرم مطهر شاهزاده ناصر(ع) هدایت می‌کند، سکوت حرم در حرکات و تلاش سه جوان در حال اتصال اجزای ضریح، با باز شدن درب ورودی شکسته می‌شود.

سید محمدحسن روزگاریان هنرمند و استادکار جوان اصفهانی با علاقه و صبوری خاصی تکه‌های بالای ضریح را با تلفیقی از رنگ‌های لاجوردی و فیروزه‌ای کلمات مقدس سوره هل اتی در آن قالب گرفته شکلی منسجم می‌بخشد.

روزگاریان 18 سال پیش شغل پدر را به عنوان منبع درآمد برای گذران امور زندگی معیشتی با علاقه انتخاب می‌کند و در این بازه زمانی هنر او با همکاری دیگر هنرمندان اصفهان در بسیاری از اماکن متبرکه نقاط کشور به کار گرفته شده است.

* صنایع دستی هیچ پشتوانه و حامی ندارد/ این هنر ضعیف‌ترین حرفه در بازار کار است

روزگاریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه صنایع دستی ضعیف‌ترین حرفه در بین دیگر حرفه‌های موجود در بازار شغلی جامعه به حساب می‌آید، اظهار داشت: کسی زیاد به صنایع دستی در این زمان اهمیت نمی‌دهد، در صورتی که این امر به همین منوال ادامه پیدا کند تا چند سال آینده اثری از این هنر باقی نخواهد ماند.

هنرمند اصفهانی با اشاره به اینکه فعالان این عرصه ساخت و ساز ضریح که مشتمل از چند حرفه است هیچ پشتوانه و حامی ندارند، بیان داشت: امروز کمتر کسی صنایع دستی را به عنوان منبع درآمد خود انتخاب می‌کند تنها زمانی که فرد سرمایه‌ای مازاد داشته باشد می‌تواند ورود پیدا کند و موفق باشد وگرنه با این مصالح گران بدون حمایت مادی و معنوی کار در بخش صنایع دستی مشکل است.

روزگاریان افزود: فعالیت و ماندگاری در این حوزه مستلزم آیتم‌های علاقه، پشتکار، صبر زیاد و توان جسمی بالا است.

رضا نوظهوری، نجار ضریح نیز با بیان اینکه کار برای امامزاده‌ها یک افتخار بزرگ و معنوی است ابراز کرد: خیلی دوست دارم پنجره‌های ضریح را بسازم به خاطر اینکه زائران برای طلب و دعا دست خود را حلقه‌وار، و چشمان ملتمس و گریان را به پنجره‌ها به عنوان دریچه‌ای امید قرار می‌دهند.

*‌ ساخت ضریح شاهزاده ناصر(ع) با هزینه 335 میلیون ریال

در سال‌های اخیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) و نیت واقفان خیراندیش اقدامات مطلوبی را در بازسازی، مرمت و توسعه بقاع متبرکه انجام داده است.

حجت‌الاسلام احمدرضا خزائی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه در سال 90 ساخت و ساز حرم مطهر امامزاده‌ها در تویسرکان پیشرفت خوبی داشته است اظهار داشت: ساخت گنبد بقعه امامزاده حضرت علی‌اصغر(ع) روستای ولاشجرد از جنس آلومینیوم با صرف 200 میلیون ریال، امامزاده ابراهیم  روستای بوجان به مبلغ 200 میلیون ریال از کمک‌های مردمی در سال گذشته مرمت و ساخته شده است.

مدیر اداره اوقاف شهرستان تویسرکان افزود: ساخت و مرمت امامزاده محمد روستای شأن‌آباد، امامزاده بابا سیده روستای کندر با صرف هزینه 2 میلیون تومان برای مرمت و رنگ‌کاری داخلی، تجهیز امامزاده هارون کرزان به سرویس بهداشتی، تکمیل ساختمان بقعه امامزاده عباس روستای چرا با صرف اعتبار 10 میلیون تومان و آغاز ساخت امامزاده قاسم روستای تیمیجان و شیخ ابوالبرکات روستای ابدلان با حمایت مردمی و استفاده از اعتبارات دولتی از دیگر فعالیت‌های اوقاف شهرستان به شمار می‌رود.

* به‌کار‌گیری 30 مثقال طلای 24 عیار در ساخت ضریح امامزاده ناصر(ع)

وی از ساخت ضریح امامزاده ناصر(ع) با صرف مبلغ 335 میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی شهرستان خبر داد و تصریح کرد: ضریح جدید شاهزاده ناصر(ع) با به‌کارگیری 30 مثقال طلای 24 عیار از جنس شمش سوئیسی و 99 درصد ساخت هنرمندان اصفهانی، در روز عید فطر با حضور مسئولان پرده‌برداری خواهد شد.

حجت‌الاسلام خزائی با تاکید بر اینکه بیشترین نذورات جمع‌آوری شده مربوط به بقاع متبرکه امامزاده محمد روستای شأن‌آباد، روستای امامزاده ناصر(ع) و امامزاده عبدالله سرکان است، اظهار داشت: ارادت مردم شهرهای کنگاور و اسدآباد به ویژه عشایر به امامزاده محمد شأن‌آباد بسیار زیاد است.

وی افزود: عشایر شهرهای مذکور در سال جاری در قالب طرح مودت چهار رأس گوسفند و مبلغ یک میلیون و 100 هزار تومان به امامزاده شأن‌آباد هدیه کردند.

* روحانیان مهمترین نقش را در اشاعه فریضه وقف دارند

مدیر اوقاف شهرستان تویسرکان تعامل و همکاری مردم و مسئولان در شهرستان را مهمترین عنصر در توسعه و احیای بقاع متبرکه دانست و تاکید کرد: روحانیون شهر با همگرایی دستگاه‌های عامل برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه با اشاعه و ترویج محاسن و اثرات معنوی فریضه وقف در حوزه‌های متفاوت، نقشی حائز اهمیت دارند.

خزائی در خصوص چگونگی جمع‌آوری نذورات امامزاده‌های شهرستان، گفت: با حضور نماینده اداره اوقاف و اعضای هیئت امنای هر بقعه نذورات جمع‌آوری و صورتجلسه شده و در پایان در سامانه جامع اطلاعات بقاع و موقوفات تنظیم و واریز و در بخش‌های اوقاف گوناگون هزینه می‌شود.

به گفته مسئولان امر در راستای توسعه این منطقه به دلیل دارا بودن ظرفیت و بسترهای بنیانی گردشگری حدود 50 هکتار جنگل‌کاری دیم و سه هکتار جنگل‌کاری آبی در سال 86 در قالب طرح جامع فضای سبز ایجاد شده است.

* شاهزاده ناصر(ع) در مناسبت‌های ‌‌مختلف پذیرای 25 تا 40 هزار زائر است

در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران و مسافران که در مناسبت‌های مختلف به مرز 25 تا 40 هزار نفر می‌رسند و در فصول مختلف به ویژه بهار و تابستان هم مسافران خاص خود را دارد که استفاده بهینه از چنین سرمایه و نعمت بکر خدادادی مستلزم گسترش و ایجاد فضاهای زیرساختی‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امری ضروری به شمار می‌رود.

در صورت نگاه ویژه مسئولان امر و دستگاه‌های عامل مربوطه به این امامزاده به عنوان یک مرکز زیارتی تفریحی جایگاه و موقعیت شهرستان به ویژه این منطقه متحول خواهد شد اما فضای سبز، جنگل‌کاری و مراتع در این محل با کم‌توجهی و بی‌مهری مواجه شده است.

در دنیای کنونی صنعت گردشگری به مثابه یک منبع درآمد و فرصت ارزشمند برای رشد و ارتقای همه‌جانبه جامعه هدف محسوب می‌شود که پایه اصلی توسعه این مهم هم دارا بودن ظرفیت‌های زیربنایی است که شهرستان تویسرکان این شرایط را دارد.

به امید روزی که انسان‌ها بتوانند به بهترین نحو ممکن از داده‌های الهی در تمام زمینه در راستای خدمت به همنوع استفاده متعالی داشته باشند.

================

گزارش از فاطمه صلح‌میرزایی

================

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول