اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری از نشست هم‌اندیشی نخبگان ایثارگری و اصحاب رسانه/

خبرهایی که در خاکریزها خاک می‌خورد

خبرگزاری فارس: نشست هم‌اندیشی نخبگان جامعه ایثارگری، اصحاب رسانه و مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگان قم برگزار شد تا به اصحاب رسانه یادآوری کند خاکریزها هنوز خبرهای بسیاری در خود نهفته دارند.

خبرهایی که در خاکریزها خاک می‌خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم جلسه هم‌اندیشی در رابطه با راه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور اصحاب رسانه، نخبگان ایثارگر استان قم و مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برگزار شد که شاید به نوبه خود اتفاق جدیدی در مسیر همگرایی اصحاب رسانه و بنیاد شهید محسوب می‌شود.

نگاهی به ترکیب افراد شرکت کننده در این جلسه این موضوع را گوشزد می‌کرد که این یک ضیافت افطار عادی و یا یک نشست خبری نیست؛ پیشکسوتان عرصه قلم و مطبوعات استان قم آمده بودند تا ارزش و اهمیت موضوع جلسه برای همه روشن شود.

ابتدای جلسه، مشاور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم که مدیریت جلسه را نیز به عهده داشت، گوشزد کرد که بنا نداریم این یک جلسه خشک اداری باشد، شاید مهم‌ترین سئوالی که این جلسه قرار است به آن پاسخ دهد، این باشد: چرا رسانه‌ها کمتر به موضوع ایثار و شهادت می‌پردازند؟

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم نخستین کسی بود که صحبت پیرامون موضوع جلسه را آغاز کرد.

پورامینی که بر لزوم هم‌اندیشی میان اصحاب رسانه و مسئولان بنیاد شهید در زمینه راه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد و نویدهای تازه‌ای داد از تشکیل شورای ترویج این مقوله در استان قم.

پس از پورامینی، محسن دلاوری، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد صحبتش را با انتقاد از ناهمگونی میان بودجه‌ فرهنگی بنیاد شهید و ماموریتی که در این راستا برای او تعریف شده، آغاز کرد.

به گفته دلاوری 80 درصد اساسنامه بنیاد شهید از موضوع ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صحبت می‌کند اما در عمل تنها 10 درصد از بودجه بنیاد برای این منظور اختصاص پیدا کرده است.

سخنران بعدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بود که وقت خود را به ایثارگران حاضر در جلسه داد تا دغدغه‌های آنان را در این زمینه بشنود.

داوود رجبی نخستین نماینده جامعه ایثارگری بود که در این جلسه صحبت کرد. این جانباز 55 درصد کارشناس حقوق و مؤلف برتر کشوری است که خود را برای یک سخنرانی حداقل یک ساعته آمده کرده بود که مدیر جلسه گوشزد کرد فقط 10 دقیقه فرصت دارد.

وی صحبتش را با بازی با واژه خبرنگار شروع کرد و از معنای عرفانی واژه‌نگار در این کلمه حرف زد. می‌گفت خبرنگاری که با «نگارش» در ارتباط نباشد، جامعه را دچار تشویش و ناامیدی می‌کند، خبرهایش آبکی می‌شود، ریزش ایجاد می‌کند...

رجبی صحبتش را با غزلی دلنشین از حافظ تمام کرد: ای پیک راستان خبر یار ما بگو...

نماینده دیگر جامعه ایثارگران نخبه استان قم، جانباز 20 درصد و آزاده‌ای بود که اکنون با دکترای رشته علوم قرآن و حدیث عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور است.

عبدالرحمن آغازی از خاطرات دوران اسارتش تعریف کرد و گفت که خاطرات آن زمان هنوز هم برایش شیرین است. او که جمع اصحاب رسانه استان قم را جمع دید، از مسئولیت سنگین این افراد گفت و اینکه چرا باید خبرهای شهدا در خاکریزهای زمان جنگ خاک بخورد.

طوبی معتمدلاری آخرین کسی بود که از نخبگان جامعه ایثارگری صحبت می‌کرد و درددل‌های بسیاری از وضعیت امروز جامعه داشت. از استحاله فرهنگی جامعه ابراز نگرانی می‌کرد و می‌گفت: چرا مردم ساکت‌اند؟ چرا شهدا دارند فراموش می‌شوند؟ سئوال‌هایش جوابی نداشت.

پایان جلسه هم نوبت ارائه نظرات اصحاب رسانه بود. مرتضی داستانی مدیر مسئول روزنامه 19 دی بیش از دیگران در این زمینه حرف برای گفتن داشت. او که از پیشکسوتان عرصه رسانه در قم است توپ را در زمین بنیاد شهید انداخت و از استفاده نکردن از ظرفیت رسانه‌ها برای این منظور گلایه کرد.

داستانی نبود اتاق فکر برای بستن صفحات روزنامه‌ها را از مهم‌ترین عوامل ضعیف شدن کار در این عرصه می‌داند.

عدم حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها و مشکلات مالی آنها اساسی‌ترین مطلبی است که مدیر مسئول روزنامه 19 دی در این رابطه مطرح می‌کند.

این هم‌اندیشی به پایان رسید و میزبانان و میهمانان در کنار هم روزه خود را افطار کردند. اما در این میان این سئوال باقی ماند که چرا حضور شهدا باید در میان صفحات رسانه‌ها ما کم‌رنگ شده و چرا قلم‌های ما کمتر میهمان دشت‌های لاله‌گون و سنگرهای باصفا که بخشی از هویت ما هستند، می‌شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول