اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با استقرار ساختار نظام جدید آموزشی

دوره آموزش عمومی در مدارس افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: با استقرار ساختار جدید آموزشی 3ـ 3ـ6 دوره آموزش عمومی در مدارس افزایش می‌یابد و دوره ابتدایی به شش سال می‌رسد.

دوره آموزش عمومی در مدارس افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 29 اردیبهشت ماه سال 1390 ساختار نظام آموزشی که دارای 12 پایه است به دوره شش ساله ابتدایی، سه ساله راهنمایی و سه ساله دبیرستان می‌رسد.

این ساختار که از سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود با برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای از سوی مسئولان آموزش و پرورش همراه شده و در این راستا استان کردستان نیز اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.

خبرگزاری فارس سعی دارد با انعکاس مطالبی در خصوص این ساختار جدید آموزشی از زبان مسئولان آموزش و پرورش کردستان گامی در راستای آگاهی‌بخشی به عموم مردم به ویژه دانش‌آموزان و والدین آنها بردارد که این مطالب در زیر آمده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در سخنانی اظهار کرد: هدف از تغییر ساختار نظام آموزشی و تربیتی فراهم آوردن زمینه تحول بنیادین و ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش، متناسب‌سازی ساختار نظام آموزشی با مراحل رشد و ویژگی‌های سنی و روانی دانش‌آموزان و همچنین افزایش کارایی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش است.

خسرو ساکی به ویژگی‌های ساختار نظام آموزشی 3ـ3ـ6 در استان پرداخت و افزود: افزایش اثربخشی و کارایی نظام آموزش و پرورش، ایجاد هماهنگی و همخوانی ساختار با مراحل رشد و یادگیری، افزایش طول مدت دوره آموزشی اجباری از 18 سال به 9 سال و کمک به افزایش ماندگاری دانش‌آموزان دوره ابتدایی با افزایش طول دوره تحصیلی ابتدایی از پنج سال به شش سال از ویژگی‌های این ساختار است.

وی بیان کرد: این ساختار فرصت بیشتری را برای انطباق زبانی و رفع مشکلات یادگیری کودکان در مناطق دو زبانه فراهم می‌کند و فاصله میان کودکان متعلق به مناطق غیرفارسی زبان و فارسی زبان را کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: تشکیل 17 ستاد در سطح استان و شهرستان‌ها با 85 کمیته فعال زیر نظر ستاد و برگزاری 21 جلسه استقرار با 217 مصوبه در راستای ساختار جدید از جمله اقدامات صورت گرفته توسط آموزش و پرورش استان کردستان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان خاطرنشان کرد: همچنین برنامه‌ریزی برای ساماندهی نیروی انسانی، دانش‌آموزان، فضا و  تجهیزات انجام شده به طوری که در حال حاضر استان برای اجرای ساختار جدید با مشکل نیروی انسانی مواجه نبوده و از هر نظر آماده است.

به گفته ساکی، تاکنون 715 کارگاه آموزشی با حضور مدرسین آموزش خانواده به منظور آشنایی والدین با ساختار جدید و تشکیل پایه پنجم ابتدایی در سطح استان برگزار شده است.

وی توزیع 12 هزار حلقه دی.وی.دی آموزشی بین معلمان پایه‌های دوم و ششم استان برای آشنایی با کتب جدیدالتالیف را نیز از اقدامات صورت گرفته توسط این اداره‌کل در استان بیان داشت.

* انجام 850 فعالیت کلاسی در پایه ششم ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان نیز با اشاره به اهمیت ساختار جدید نظام آموزشی در استان اظهار کرد: نظر به مجموعه ساعات سالانه دوره ابتدایی که شامل 850 ساعت فعالیت کلاسی است مواد درسی این پایه 10 درس اعلام شده است.

صدیقه عبدالهی افزود: هدف از ایجاد پایه ششم ابتدایی تکمیل، تثبیت و تعمیق اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همسو با برنامه درسی ملی است.

وی یادآور شد: تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیت‌ها و نیازهای جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارت‌های ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی و تامین زندگی از دیگر اهداف وجود پایه ششم ابتدایی است.

وی بیان کرد: با افزودن پایه ششم ابتدایی به دوره آموزش ابتدایی دانش‌آموزان برای کسب آداب و مهارت‌های زندگی اجتماعی آماده می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان به آسیب‌شناسی نظام آموزشی موجود اشاره کرد و گفت: ناکارآمدی دوره پیش‌دانشگاهی و از بین رفتن فلسفه وجودی آن، پایین بودن نرخ بهره‌وری و اثربخشی و کوتاه بودن دوره آموزش ابتدایی و ضرورت افزایش آن به عنوان آموزش‌های اجباری از جمله این آسیب‌ها بود.

* ضرورت آشنایی والدین با ساختار نظام جدید آموزشی

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان نیز در خصوص اجرای ساختار جدید آموزشی افزود: باید والدین را با این ساختار جدید آشنا کرد و اطلاع‌رسانی لازم باید در این راستا صورت پذیرد.

طالب محمدی خاطرنشان کرد: در این راستا نیز اقدامات گسترده‌ای از سوی آموزش و پرورش استان انجام شده که برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای والدین دانش‌آموزان از جمله این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به اینکه براساس ساختار نظام جدید آموزشی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی امسال در پایه ششم مشغول تحصیل خواهند شد، اضافه کرد: چنانچه دانش‌‌آموزی که در مقطع راهنمایی موفق به کسب نمره قبول در درسی از دروس خود نشده باشد می‌تواند در آزمون تکمیلی مرداد ماه، شهریور ماه و یا در آزمون به جاماندگان شهریور که در 10 روز اول مهرماه سال‌جاری برگزار می‌شود، شرکت کرده و پس از کسب نمره قبولی به دوره راهنمایی ورود پیدا کند.

وی یادآور شد: مطالعه تطبیقی در 206 کشور جهان، انتخاب ساختار مشابه ساختار جدید را در بیشتر کشورها نسبت به سایر ساختارها تایید می‌نماید.

معاون آموزش متوسطه ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان هم‌اکنون در 123 کشور دنیا این ساختار مستقر است و ایران نیز با اجرای این ساختار در سال‌تحصیلی جدید به این کشورها می‌پیوندد.

................................

گزارش از عدالت ناصری

................................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول