اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با امضای طوماری خطاب به وزیر نیرو

کشاورزان محدوده سد جره خواستار احقاق حقوقشان شدند

خبرگزاری فارس: جمع زیادی از کشاورزان اطراف سد جره در استان خوزستان با امضای طوماری خطاب به وزیر نیرو خواستار احقاق حقوقشان شدند.

کشاورزان محدوده سد جره خواستار احقاق حقوقشان شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در این طومار که به امضای اهالی و ساکنان روستاهای رودزرد، کلاس مدین یک، رود زرد سادات غربی، رودزرد سادات شرقی، رودزرد سادات علیا، رودزرد کلاس مدین دو، جره، کلگه، رودزرد کلاس مدین سه، رودزرد کاید رفیع و دز ملایی رسیده، آمده است: با احداث سد جره کل اراضی، چراگاه دامی، منازل مسکونی، باغات و قبرستان‌های ما زیر آب رفته و یا در آینده‌ای نزدیک خواهد رفت.

اهالی روستاهای اطراف سد جره در طومار خود خطاب به وزیر نیرو آورده‌اند: باوجود اینکه چهار سال از آبگیری سد جره و بیکاری و آوارگی ما می‌گذرد اما سازمان آب و برق خوزستان تاکنون از پرداخت غرامت، خسارت کشت و بهای عرصه و عیان خانه‌های خودداری کرده است و متأسفانه برخی مسئولان این سازمان مانع از رسیدن کشاورزان به حقوقشان می‌شوند.

در این نامه معترضانه علاوه بر اعتراض به احداث سد قبل از تملک اراضی نوشته شده است: بیشتر اراضی کشاورزی، سند مشاع دارند که عدم اطلاع رسانی درست مسئولان سازمان آب و برق خوزستان باعث اختلاف میان برخی کشاورزان شده و این امر بهانه‌ای برای رسیدگی نکردن به خواسته‌های ما شده است.

امضاکنندگان طومار اعتراضی به وزیر نیرو گفته‌اند: برخی مسئولان سازمان آب و برق خوزستان، سیاست وقت کشی، تفرقه افکنی و گروه گروه کردن کشاورزان منطقه و تبلیغ  و القای آن به مقامات بالا را در پیش گرفته‌اند تا از این طریق انسجام کشاورزان و اهالی روستاهای اطراف سد جره را بر هم بریزند و مانع از رسیدن به حقوقشان شوند.

اهالی روستاهای اطراف سد جره در پایان ضمن قدردانی از زحمات قبلی مسئولان وزارت نیرو و همکاری با نمایندگان خود خطاب به وزیر نیرو نگاشته‌اند: از آن بزرگواران می‌خواهیم به موارد بالا رسیدگی و ما را از این بلاتکلیفی رها سازید.

سد خاکی جره، با هسته رسی، تاجی به طول 733 متر و مخزنی به ظرفیت حداکثر 260 میلیون متر مکعب  با ظرفیت تخلیه سیلاب حداکثر 5 هزار و 100 متر مکعب در ثانیه است در 35 کیلومتری شمال شرقی رامهرمز در سفر سوم هیئت دولت به استان خوزستان در دی ماه 1388 آبگیری شد.

تأمین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت رامهرمز به وسعت 22 هزار و 300 هکتار، کنترل سیلاب رودخانه زرد و امکان تولید انرژی برق آبی به میزان 48 گیگاوات ساعت در سال از جمله مزایای سد جره در هنگام آبگیری آن عنوان شده بود و قرار بود به گفته مجریان طرح، با بهره‌برداری کامل این سد، 4 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی، گردشگری و صنایع جانبی ایجاد شود.

با آبگیری سد جره رامهرمز ساکنان روستاهای رودزرد کلاس مدین یک، رودزرد سادات غربی، رودزرد سادات شرقی، رودزرد سادات علیا، رودزرد کلاس مدین دو، جره، کلگه، رودزرد کلاس مدین سه، رودزردکاید رفیع و دز ملایی که اغلب کشاورز بودند، محل زندگی خود را از دست داده و هم اکنون در حاشیه شهرهایی مانند هفتکل، رامهرمز، باغملک و میداود به سختی زندگی می‌کنند. این در حالی است که حق و حقوق آنها بابت از بین رفتن زمین‌های زراعی و مسکونی‌شان تاکنون پرداخت نشده است.

انتهای پیام/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول