اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل بالا بودن قیمت در بازار آزاد

کشاورزان گندم خود را به مراکز دولتی نمی‌فروشند

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: گندم‌کاران برخی از شهرستان‌ها همچون مراغه به دلیل بالا بودن قیمت در بازار آزاد، گندم مازاد خود را به صورت نقدی به آردسازی‌ها و مراکز خرید بخش خصوص می‌فروشند.

کشاورزان گندم خود را به مراکز دولتی نمی‌فروشند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته نخستین تفاهم‌نامه تولید گندم دارای آنالیز کیفی بالا بین کارخانجات آردسازی و تعاونی‌های گندم‌کار نمونه در استان منعقدش، اظهار کرد: پیرو هماهنگی و نشست‌های متعدد کارخانجات آردسازی و گندم‌کاران نمونه و تولیدکنندگان انبوه گندم با هدایت کمیته ارتقاء کیفیت گندم، آرد و نان استان یک ارتباط منطقی و مناسب بین گندم‌کاران دارای تولید انبوه، کارخانجات آردسازی و صنایع غذایی ایجاد شده است.

وی افق برنامه ارتقاء کیفیت گندم در سال‌های آتی را روشن ارزیابی و  افزود: با توجه به پیگیری‌های این سازمان، همکاری شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، انتظار می‌رود ارتقاء کیفیت گندم تولیدی استان از سال‌جاری ملموس شود.

ایرانی‌فام به بررسی 742 نمونه جمع‌آوری شده گندم از 15 استان کشور توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و افزود: آزمایشات این موسسه نشان می‌دهد گندم‌های تولیدی دارای وزن هکتولیتر خوب (78.6)، درصد پروتئین 11.5، سختی دانه 48 و حجم رسوبSDS 50 بوده و در کل وضعیت گندم‌های تولیدی متوسط تا خوب ارزیابی شده است.

وی با بیان اینکه در تظاهر خواص کیفی گندم، میزان پروتئین آرد بر قابلیت کشش خمیر، زمان فرم گرفتن خمیر و مقاومت آن در برابر مخلوط شدن، جذب آب فارینوگراف، عدد والوریمتری و تغییرات حجم رسوب پروتئین و SDS و به طورکلی ارزش نانوایی حائز اهمیت است، گفت: افزایش پروتئین موجود در محصول گندم از 10.5 درصد به 11.5 درصد، نشان از رشد کیفیت گندم تولیدی داشته است.

ایرانی‌فام با بیان اینکه بررسی شاخص‌های کیفی شامل هکتولیتر، گلوتن، پروتئین، زلنی، سن‏‌زدگی، رطوبت، افت مفید و غیرمفید در تعیین کیفیت گندم موثرند، افزود: به طور کلی عوامل موثر بر کیفیت نان به دو دسته خصوصیات ظاهری دانه (کیفیت خارجی) و خصوصیات درونی دانه (کیفیت داخلی) تقسیم می‌شوند.

ایرانی‌فام به ویژگی‌های ظاهری دانه همچون تمیزی دانه، وزن هزاردانه، رنگ دانه (تیره و روشن بودن دانه)، شکل دانه، درصد یکنواختی دانه، درصد سن‌زدگی، فقدان دانه‌های جوانه‌زده، پر بودن یا لاغر بودن دانه (وزن هکتولیتر) و درصد رطوبت اشاره کرد و گفت: با وجود اهمیت خصوصیات درونی دانه گندم برای ارزشیابی ارزش نانوایی آن، خواص ظاهری دانه نیز به قضاوت در مورد کیفیت گندم کمک می‌کند، برای نمونه بین میزان گلوتن و درصد سن‌زدگی دانه و همچنین بین وزن هکتولیترو میزان آرد روابطی برقرار است که این روابط در تعیین ارزش نانوایی گندم نقش بسیاری دارند.

وی با اشاره به اینکه درصد سن‌زدگی گندم از دو درصد نباید تجاوز کند، افزود: گندم‌های با درصد سن‌زدگی بیش از این مقدار به تنهایی قابل مصرف نبوده و باید با نمونه‌های با کیفیت بالا مخلوط شوند و یا اینکه مواد بهبود دهنده مثل اسیداسکوربیک و یا گلوتن به آنها اضافه شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه برای تولید گندم و آرد مرغوب‌تر برنامه‌ریزی لازم در استان انجام گرفته است، ادامه داد: امکان تولید گندم بهتر و مرغوب‌تر از این نیز با ادامه همکاری‌های مشترک مراکز علمی و تحقیقاتی با این سازمان در استان وجود دارد.

ایرانی‌فام با اشاره به مبارزه همگانی با آفت سن غلات در بیش از 37 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم در مناطق مختلف استان افزود: این مبارزه در قالب مبارزه با سن مادری و پوره، در مزارع گندم استان انجام پذیرفته و با همکاری گندم‌کاران در مبارزه به موقع با آفت سن، هیچگونه مشکلی از لحاظ سن‌زدگی گندم در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گندم‌کاران برخی از شهرستان‌ها همچون مراغه به دلیل بالا بودن قیمت در بازار آزاد، گندم مازاد خود را به صورت نقدی به آردسازی‌ها و مراکز خرید بخش خصوص می‌فروشند، افزود: هر کیلو گندم مازاد کشاورزان به نرخ دولتی 420 تا 460 تومان خریداری می‌شود این درحالی است که قیمت هر کیلو گندم مازاد در بازار آزاد برخی از شهرستان‌ها به بیشتر از 470 تومان نیز خرید و فروش شده و در این راستا کشاورزان برای فروش مستقیم گندم خود آزادی عمل دارند.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول