اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آذربایجان‌شرقی 600 هزار تن گندم تولید کرد

خروج دولت از انحصار خرید تضمینی گندم

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: دولت گزینه آخر برای فروش گندم به کشاورز محسوب می‌شود که این امر باعث شده تا کشاورزان گندم خود را به بیش از نرخ تضمینی به کارخانجات عرضه کنند.

خروج دولت از انحصار خرید تضمینی گندم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام در جلسه شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال زراعی جاری اقدامات لازم برای تولید 824 هزار تن گندم در آذربایجان‌شرقی انجام شده بود، افزود: با وجود پیش‌بینی‌های اولیه تولید همین مقدار گندم، به دلیل خسارت‌‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه همچون سرمازدگی، تگرگ، سیل و بادزدگی در استان، شاهد تولید بیش از 600 هزار تن گندم در استان هستیم.

وی فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی در خرید گندم را یکی از تفاوت‌های خرید گندم در سال‌جاری نسبت به گذشته دانست و گفت: امسال دولت به نحوی برنامه‌ریزی کرده که بخش خصوصی و کارخانجات آردسازی نیز وارد چرخه خرید از کشاورزان شوند.

ایرانی‌فام با اشاره به قیمت پایه 420 تومان (خرید گندم) برای هر کیلوگرم، ادامه داد: سال زراعی جاری، نخستین سالی است که خرید انحصاری جای خود را به خرید توافقی داده و کارخانجات آردسازی به عرصه خرید ورود مستقیم داشته‌ و بر این اساس آنها می‌توانند ماده اولیه مورد نیاز خود را از کشاورز خریداری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تفاوت قیمت خرید و فروش گندم در سال‌ جاری باعث تقویت انگیزه بخش خصوصی در خرید گندم شده است، گفت: کاهش تصدی‌گری دولت در امر خرید، حمل و نقل، ذخیره‌‌سازی و نگهداری گندم، سوق دادن نقدینگی کارخانجات آردسازی و فعالان بخش صنعت و صنایع آرد به خرید گندم از مزایای ورود بخش خصوصی به خرید گندم بوده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری کشاورزان صاحب اختیار بوده و می‌توانند گندم خود را در بازار به نرخ بالاتری به متقاضیان عرضه کنند، افزود: دولت گزینه آخر برای فروش گندم به کشاورز محسوب می‌شود که این امر باعث شده تا کشاورزان گندم خود را به بیش از نرخ تضمینی به کارخانجات عرضه کنند.

ایرانی‌فام کمک به اقتصاد کشاورزی و حمایت از تولید ملی در سالی که تحت این عنوان نام‌گذاری شده است را از جمله هدف‌های حمایت از محصول استراتژیک گندم دانست و افزود: ارتباط مستقیم بین کشاورزان و کارخانجات آرد زمینه تولید گندم براساس سفارش و کیفیت مورد انتظار کارخانجات را در سال‌های آینده فراهم می‌کند و با توجه به کاهش تصدی‌گری دولت درحوزه خرید گندم که مزایای بسیاری را به همراه داشته، امید می‌رود در عمل شاهد کاهش قیمت تمام شده و خرید کیفی توسط کارخانجات باشیم که این امر نشانگر شکل‌گیری ماده 110 آیین‌نامه اجرایی گندم است.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول