اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس:

70 هزار تن گندم فارس خوراک دام شده است

خبرگزاری فارس: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بالغ بر 70 هزار تن گندم به علت قیمت پایین نسبت به محصولات علوفه‌ای، سر از کارخانه‌های خوراک دام درآورده است.

70 هزار تن گندم فارس خوراک دام شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمد دزفولی اظهار داشت: استان فارس به عنوان قطب تولید گندم طی 25 سال متوالی مقام نخست تولید کمی و کیفی این محصول را در کشور به خود اختصاص داده که این مهم با تلاش مجدانه محققان مراکز تحقیقاتی و کارشناسان مجرب به همراه کشاورزان پرتلاش و با تجربه در این استان به دست آمده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت برداشت گندم اشاره کرد و گفت: عملیات برداشت در شهرستان‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل این استان پایان یافته و در شهرستان‌های سردسیر شمالی آغاز شده است.

این مسئول ادامه داد: تا این تاریخ از سطح 348 هزار و 457 هکتار گندم آبی قابل برداشت، 287 هزار و 405 هکتار برداشت انجام شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: در مزارع دیم نیز از سطح 74 هزار و 122 هکتار قابل برداشت، 58 هزار و 22 هکتار برداشت انجام شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون از سطح 345 هزار و 427 هکتار از مزارع گندم آبی و دیم این استان، یک میلیون و 384 هزار و 142 تن گندم تولید شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کل میزان خرید گندم شامل خرید بخش دولتی و خصوصی (توافقی، دامی و بذری) معادل یک میلیون و 134 هزار و 543 تن بوده که از این میزان تاکنون بالغ بر 586 هزار و 719 تن گندم توسط اداره غله و خدمات بازرگانی و سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی خریداری و بالغ بر 547 هزار و 824 تن توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

دزفولی افزود: آمار خرید گندم توسط دولت در مقایسه با سال زراعی گذشته حکایت از کاهش 35 درصدی خرید و افزایش چشم‌گیر توسط بخش خصوصی با قیمت بسیار بالاتر از نرخ تضمینی مصوب دولت دارد.

وی اضافه کرد: برخی از دلالان و سودجویان نیز با بهره‌گیری از این فرصت به وجود آمده، گندم با کیفیت فارس که باید برای نان این استان ذخیره می‌شد را خارج کرده و بالغ بر 70 هزار تن گندم نیز به علت قیمت پایین نسبت به محصولات علوفه‌ای از جمله جو سر از کارخانه‌های خوراک دام برای تولید خوراک دامداری‌ها و مرغداری‌ها درآورده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان ابراز امیدواری کرد؛ با متناسب‌شدن نرخ خرید و قیمت تمام شده گندم و اعلام آن قبل از شروع سال زراعی توسط دولت کشاورزان نسبت به استمرار کاشت این محصول استراتژیک اقدام کنند تا بتوانیم همچنان در تولید گندم با کیفیت جایگاه برتر خود را حفظ کنیم.

دزفولی در پایان با اشاره به ناوگان قوی برداشت گندم استان فارس گفت: با استفاده از فناوری‌های مکانیزه و اصلاح ناوگان برداشت گندم و نظارت گروه‌های کارشناسی در طول فصل برداشت این استان ریزش حاصل از عملیات برداشت را به حداقل رسانده است و این مهم به همراه استفاده از بذور مقاوم به ریزش کمک شایان توجهی به اقتصاد بهره‌برداران کرده است.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول