اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بعد از دو ساعت بحث و بررسی

طرح جامع و تفصیلی شهر هشتجین تصویب شد

خبرگزاری فارس: بعد از دو ساعت بحث و بررسی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل در خصوص طرح جامع و تفصیلی شهر هشتجین از توابع خلخال این طرح با اکثریت رای به تصویب رسید.

طرح جامع و تفصیلی شهر هشتجین تصویب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه که ظهر امروز در محل استانداری اردبیل برگزار شد، مشاور طرح و مهندس شرکت شادمان در سخنانی اظهار داشت: مساحت کلی شهر هشتجین واقع در شهرستان خلخال 177 هکتار است که با جمعیتی حدود 5 هزار نفر از ویژگی‌ها و برجستگی‌های خاص برخوردار می‌باشد.

قلی‌مرادی خاطرنشان کرد: از این فضا 36 هکتار مسکونی، 1.7 هکتار تجاری ـ خدماتی، 9 هکتار باغ و در مجموع 104 هکتار بافت پر شهری است که 72 هکتار آن را نیز اراضی کشاورزی و 29 هکتار را نیز اراضی بایر تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: 59 درصد از اراضی این شهرستان اراضی خالص و بافت پر شهری محسوب شده و 41 درصد نیز اراضی غیر‌مسکونی است.

مشاور طرح گفت:‌ نرخ رشد جمعیت در این شهر 0.06 درصد ارزیابی شده است به طوری که توسعه‌ نیافتگی این شهر سبب شده است تا همچون خلخال از آمار بالای مهاجر فرستی برخوردار باشد.

مرادی تراکم خالص جمعیتی را در هشتجین 141 نفر به ازای هر هکتار و ناخالص را نیز 95 نفر در هکتار اعلام کرد و بیان داشت:‌ تراکم مناسب و متعادلی را در این شهر از لحاظ زیستی و سکونت شاهد هستیم.

این مسئول با یادآوری اینکه در طرح پیشنهادی نیز تمام کاربری‌ها در افق 20 ساله در نظر گرفته شده است، افزود:‌ به میزان کافی فضای آموزشی و ورزشی نیز در این شهر پیش‌بینی شده است و بعید به نظر می‌رسد در این باب مشکلی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاندار اردبیل نیز در این جلسه با تاکید بر جلوگیری از الحاقات جدید به شهر به ویژه فضای تدارک دیده شده بنیاد مسکن برای پیوستن به حریم شهری در آینده تصریح کرد: 193 هکتار محدوده شهر هشتجین یک محدوده مناسب و ایده‌ال است و باید از توسعه بی‌رویه جلوگیری کرد چرا که شهرداری قادر نخواهد بود در آینده به جمعیت خارج از محدوده شهر ارائه خدمات داشته باشد.

سید حسین صابری تراکم شهر هشتجین را اعم از خالص و ناخالص در پیش‌بینی طرح جامع مطلوب ارزیابی کرد و گفت:‌ ما قرار نیست حتی به اندازه یک درخت آسیب به محیط زیست وارد کنیم بلکه با حفظ باغات و اراضی کنار شهر می‌توانیم سرانه فضا را بالا ببریم.

وی به پیشنهادات مناسب مجری این طرح در خصوص ایجاد سکونتگاه‌ها و ذخیره سکونتی در اراضی کم‌شیب و کم‌خطر در مقابل سیل و رانش اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در ساخت و ساز مدارس مشاهده می‌شود احداث واحدهای آموزشی در خارج از فضای شهری است که این خود سبب گرفتاری برای خانواده‌ها و دایر کردن سرویس‌هایی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس داخل شهر می‌کند که باید از این کار اجتناب کرد.

استاندار اردبیل یادآور شد: شایسته است از فضاهای خالی به عنوان سکونتگاه‌های ذخیره استفاده شود و جلوی روند بی‌رویه توسعه شهر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صابری در پایان این جلسه از زحمات و تلاش‌های مجری این طرح جامع و تفصیلی قدردانی کرد و از مسئولان امر خواست نسبت به تسویه حساب سریع مجری و عوامل طرح جامع و تفصیلی شهر هشتجین همت کنند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول