اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تجلیل مسئولان و سرپرستی رسانه‌ها از خبرنگاران گزارش می‌دهد

تجلیل‌های رنگ باخته مسئولان از خبرنگاران / دریغ از شاخه گلی

خبرگزاری فارس: به دنبال فرا رسیدن روز خبرنگار، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در حالی با پرداخت مبالغ مختلفی به فکر تجلیل از خبرنگار می‌افتند که شانیت و حرمت خبرنگار و تنها سلاحش یعنی قلم در بسیاری از این تجلیل‌ها تضعیف می‌شود.

تجلیل‌های رنگ باخته مسئولان از خبرنگاران / دریغ از شاخه گلی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آنچه در این تقدیر و تشکرهای مختلف کلامی، مالی یا به قول قشر فرهنگی ایران، تشکر معنوی از خبرنگاران نمود می‌یابد، تاکنون هیچ توجهی به شأن خبرنگار نشده است.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی ایران در اصفهان در ارتباط با اینکه شأن و جایگاه خبرنگاران امروزه با تعدد رسانه‌ها کاسته شده است، افزود: بسیاری از مسئولان معتقدند، به دلیل اینکه تعداد خبرنگاران زیاد است و هر روز با یک خبرنگار جدید مواجه می‌شوند دیگر احترامی برای جایگاه آنها قائل نیستند.

محمدرضا رضایی معتقد است که در مدت 30 سال کار خبری به یاد ندارم تجلیلی در شأن خبرنگار از سوی سازمان یا ارگانی صورت گرفته باشد، گفت: بهتر بود هر ساله ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف با گذاشتن مبلغ پولی در یک پاکت نامه از خبرنگاران تجلیل ‌کنند، تشکل‌ها و اصناف قوی خبری تشکیل و در قالب جشن‌ و جشنواره‌هایی از شانیت مقدس خبرنگاری تجلیل می‌شد.

*تشکل‌های قوی خبرنگاری و جلوگیری از هدیه‌های سلیقه‌ای مدیران 

وی با اشاره به اینکه نبود این نوع تشکل‌ها در اصفهان سبب شده که سازمان‌های مختلف بر اساس سلیقه و توان مالی خود به نوعی از خبرنگاران تجلیل کنند که بیشتر جایگاه آنها را زیر سئوال می‌برند و افزود: در صورت تشکیل انجمن‌ها و اصناف قوی خبرنگاری می‌توانستیم امیدوار بود که تقدیر از خبرنگاران به صورت شایسته‌ای انجام بگیرد که در این حیطه باید مسئولان ارشاد و انجمن‌های وابسته به خبرنگاری وارد شوند.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی ایران در اصفهان ادامه داد: اگر نگاهی به سایر اصناف بیندازیم کمترین تجلیلی که از آنها می‌شود سفرهای زیارتی و گردشگری است این در حالی که در حرفه خبرنگاری که یک شغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، هیچ‌گاه چنین نگاهی به آن نشده است.

وی تاکید کرد: ورود بی‌حساب و کتاب خبرنگاران به رسانه‌ها از یک سو و نبود امنیت مالی و شغلی که سبب ماندگاری بیش از یک یا دو سال خبرنگاران در این حرفه نشده است از عواملی است که نگاه مدیران و روسای دستگاه‌های مختلف را نسبت به جایگاه خبری متزلزل ساخته است.

رضایی اظهار کرد: در چند سال گذشته مدیران چندین ارگان با یکدیگر هماهنگ شده و مراسم تجلیلی در خور خبرنگاران تشکیل می‌دادند، اما در چند سال اخیر مراسم‌های روز خبرنگاران تنها رنگ تجلیل دارد.

به گزارش فارس، اگر از نوع تجلیل از خبرنگاران هم بگذریم، نحوه تجلیل از خبرنگاران حکایت دیگری است که پرداختن به آن سر درازی دارد که  باید به آن پرداخت.

برخی از مسئولان معتقدند باید از خبرنگاران تجلیل کرد حال فارغ از اینکه شکل و شمایل باج بگیرد یا حق‌السکوتی باشد برای اقدامات یک ساله مسئولان.

البته در این میان مسئولانی هم هستند که ترجیح می‌دهند به هیچ عنوان یادبودی از خبرنگاران نکنند چرا که تقدیری به خود تحمیل نمی‌کنند.

*ضیافت افطاری استاندار اصفهان رنگ و بوی تجلیل خبرنگار ندارد

رئیس خانه مطبوعات استان اصفهان گفت: امسال برای دومین سال پیاپی استاندار اصفهان به مناسبت روز خبرنگار اقدام به برپایی ضیافت افطاری به خبرنگاران استان اصفهان کرد که نمی‌توان اسم آن را تجلیل گذاشت.

منصور گلناری افزود: با توجه به اینکه این اقدام استانداری جای تجلیل و تشکر را دارد، اما نحوه برگزاری ضیافت افطاری بدون اینکه فضایی برای شنیدن درد و دل خبرنگاران یا فرصتی برای اعلام اقدامات استانداری برای حمایت از خبرنگاران در نظر گرفته شده باشد، تنها مکانی برای افطاری دادن خبرنگاران است.

وی با اشاره به اینکه به طور قطع استانداری به دلیل جایگاه و قدرتی که دارد می‌تواند پشتیبان خوبی برای خبرنگاران باشد، بیان کرد: ما اهالی رسانه انتظار داریم استانداری اصفهان همچون سال‌های گذشته در یک نشست خبری خبرنگاران را دور یکدیگر جمع کند و تقدیر و تشکر خود از خبرنگاران را در قالب یک لوح تقدیر مثل سال‌های قبل اکتفا کند.

*یک ضیافت نمی‌تواند تجلیل از خبرنگاران باشد

رئیس خانه مطبوعات استان اصفهان تنها ضیافت افطاری دادن به خبرنگاران را تجلیل از این قشر سختکوش جامعه ندانست و افزود: به طور حتم استانداری می‌توانست تقدیر و حمایت خود از خبرنگاران را به صورت دیگری انجام دهد.

وی ضمن تشکر از مسئولانی که در این ایام به فکر تجلیل از خبرنگاران هستند، تاکید کرد: امیدواریم اهالی رسانه هم شایستگی تجلیل مسئولان را داشته باشند.

گلناری تنها یک ضیافت افطاری به خبرنگاران به مناسبت تقدیر از آنها را دور از شأن و شخصیت این قشر دانست و اعلام کرد: برگزاری چنین مهمانی‌هایی تنها یک رفع تکلیف است اگر چه هزینه زیادی صرف می‌شود اما به شکل مناسب‌تری می‌توانستند از خبرنگاران تجلیل شود.

*خبرنگاران و هزار حرف مانده در دل

به گزارش فارس، اگر از انواع تجلیل مقامات مسئول استانی هم بگذریم نوع و نحوه تجلیل‌ مسئولان رسانه‌ها درد دیگری است و اینجا  است که باید گفت از ماست که بر ماست.

در این سردخانه خبری مثل اینکه نه امیدی و نه انگیزه‌ای برای صاحبان رسانه مانده که این روز را برای خبرنگاران خویش گرامی بدارند و حتی زحمت یک شاخه گل را به خبرنگاران خود بدهند.

*خبرنگاران حمایت روحی، امنیت فکری و هدایای سلامتی می‌خواهند

با توجه به اینکه حرفه خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان‌آور است و به دلیل وجود استرس و اضطراب بسیار کاری به مرور در معرض انواع بیماری‌ها از ضعیفی چشم گرفته تا بیماری‌های قلبی و عروقی در بین خبرنگاران قابل مشاهده است، نیاز به یک کلینیک درمانی مختص خبرنگاران، دریافت کارت‌های سلامت، تفرجگاه‌های ویژه خبرنگاری و سفرهای گردشگری است.

*گفته‌های خبرنگاران

خبرنگار اجتماعی فارس در ارتباط با نحوه تجلیل نیروی انتظامی و کمیته امداد امام خمینی اصفهان از خبرنگاران گفت: نحوه تجلیل این ارگان‌ها از خبرنگاران به صورتی است که با امتیازبندی و شناخت خبرنگاران فعال، نیمه فعال و غیرفعال به تقدیر و تشکر از آنها می‌پردازند که راضی کننده است.

نفیسه راهداری با بیان اینکه تجلیل از خبرنگاران نباید تنها به یک روز خاتمه یابد، ادامه داد: با توجه به فضای بازی که روزنامه‌ها برای انعکاس اخبار دارند سبب شده که زحمات بسیاری از خبرنگاران سایبری با وجود زحمات فراوانی که برای خبرنگاران کشیده می‌شود، بی‌نتیجه بماند و آن گونه که شایسته آنها است، تقدیر نشوند.

خبرنگار ورزشی روزنامه اصفهان زیبا نحوه تجلیل و نوع تقدیر سازمان تربیت‌بدنی اصفهان از خبرنگاران  را امسال خوب ارزیابی کرد و گفت: در طی سال‌های گذشته انجمنی در دل سازمان تربیت بدنی به منظور تقدیر از خبرنگاران شکل گرفت که بسیاری از خبرنگاران به دلیل مسائل جانبی که وجود داشت حاضر به عضویت در این انجمن نداشتند و در عمل برچیده شد.

مهری مصور گفت: رسانه‌ها و خبرنگار نقش زیادی در این نوع تجلیل و نحوه برخورد مسئولان از آنها دارند که باید گفت از ماست که بر ماست.

راضیه دادخواه یک دیگر از خبرنگاران اصفهان از نوع تجلیل و نحوه تقدیر شهرداری و شورای شهر راضی بود و گفت: البته این در حالی است که هیچ گاه هدایای مالی نمی‌تواند شانیت خبرنگار را حفظ کند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول