اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری قزوین خبر داد

مرمت 90 درصدی سردر عالی‌قاپو قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: مرمت سردر بزرگ جنوبی عالی قاپو ارگ سلطنتی صفوی در قزوین روزهای پایانی خود را به سر می‌برد و 90 درصد آن مرمت شده است.

مرمت 90 درصدی سردر عالی‌قاپو قزوین

اسدالله بیرانوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: سر درب عالی قاپوی کهن شهر قزوین 90 درصد مرمت خود را پشت سر گذاشته و به‌زودی آماده بهره‌برداری است.

بیرانوند با اشاره به روند مرمت این بنای باشکوه تاریخی، افزود: سردر عالی‌قاپو، یکی از هفت درب ورودی اصلی مجموعه دولتخانه صفوی است که مرمت آن از خردادماه امسال با 395 میلیون ریال اعتبار آغاز شده و با نظارت بخش فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مراحل شناسایی تزئینات رنگی، لایه‌برداری تزئینات و تثبیت و مرمت آنها انجام شده است.

وی عنوان کرد: مرمت بخش‌های آسیب‌دیده کف‌فرش هشتی، رنگ‌برداری و رنگ‌آمیزی درب‌های ورودی، مرمت آجرهای فرسوده و شکسته، بندکشی توخالی هشتی و تهیه و نصب درب‌های چوبی بخش داخلی از دیگر عملیات مرمتی اجرایی شده است.

بیرانوند در خاتمه یادآور شد: این سردر با 17 متر ارتفاع، درب اصلی جنوبی با هشتی ورودی مجموعه دولتخانه است که با کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا تزئین شده و کتیبه‌ای با خط ثلث جلی از رضا عباسی نیز سردر این بنا را مزین کرده و هشتی بزرگی پس از جلو خان سردر، قرار گرفته و دارای پلان هشت نگینی است که با کتیبه‌ای زیبا تزیین شده است. 

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول