اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

اتیکت خبرنگار بر پیشانی غیر حرفه‌ای‌ها و مهجور ماندن حرفه‌ای‌ها

خبرگزاری فارس: در دنیای پرفراز و نشیب خبرنگاری امروز در حالی که اتیکت خبرنگاری بر پیشانی بسیاری چسبیده که تخصصی در این حوزه ندارند، حرفه‌ای‌ها ناشناخته و مهجور مانده‌اند.

اتیکت خبرنگار بر پیشانی غیر حرفه‌ای‌ها و مهجور ماندن حرفه‌ای‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر 17 مرداد سال 77 باید با خون طلایه‌داری از سرزمین قلم رنگین می‌شد تا برای همیشه به نام خبرنگار در اذهان عمومی به یادگار بماند.

آن هنگام که اوراق تقویم رومیزی را که تو را چون پر کاهی قدمی به سوی خط پایان پرتاب می‌کند، ورق می‌زنی هر برگی را می‌بینی که دنیایی از آه، افسوس و شادی در آن نهفته است؛ به ایستگاه 17 مرداد که می‌رسی قدری تأمل می‌کنی، گویی زمان از تو می‌خواهد که درنگی به اندازه یک عمر تحمل، شنیدن تهمت‌ها و انواع توهین‌ها به سبک یک زندگی، یک تلاش و یک "خبرنگار" داشته باشد. در افکار خسته خود جاجیم‌های تنهاییت را مرتب می‌کنی و از خود می‌پرسی به راستی من چه نقشی دارم که اتیکت خبرنگار را بر پیشانی خود چسبانده‌ام.

بحث رسانه‌های جدید به‌ویژه رسانه‌های مکتوب و دیجیتال در فضای وب و تأثیر آن بر تمامی حوزه‌های مختلف اجتماعی سیاسی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر از منظرهای گوناگون به آن توجه شده است که در این میان نقش خبرنگاران فوق‌العاده بارز است به گونه‌ای که زندگی سیاسی و اجتماعی مردم را می‌توانند دست‌خوش تغییر کنند و با تزریق شادی و یأس جامعه‌ای را به سمت دستیابی به منافع ملی و یا سرخوردگی رهنمون باشند.

در استان بوشهر به دلیل عمق و گذشته‌ای درخشان در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی کثرت قابل توجهی از حجم رسانه‌های مکتوب و دیجیتال موجود است اما به دلیل حاکم نبودن شرایط حرفه‌ای بر بخش عمده‌ای از این رسانه‌ها عملا منطق رسانه گاه زیر سوال می‌رود.

هر چند نمی‌توان زحمات خبرنگاران راستین، تحصیل‌کرده و معتقد به فعالیت حرفه‌ای را با این الفاظ نامأنوس زیر سؤال برد اما واقعیت این است که به دلیل فعال نبودن تشکل‌های صنفی و نبود نظارت بر شکل‌گیری این رسانه‌ها در استان عملا با ورود بخشی از رسانه‌ها در استان مواجهیم که فقط به دنبال منافعی خاص و گاه همراه با تخریب ارتباطات اجتماعی و ورود بدون ضابطه به دامنه خصوصی مردم و مسئولان اهمیت فرهنگ رسانه را در ذهن مردم دچار چالش کرده‌اند.

این در حالی است که حتی در الفبای نگارش، مقدمات و چارچوب فعالیت در رسانه اعم از گزارش‌نویسی،خبرنویسی، مصاحبه و دیگر الزامات این بخش بیگانه‌اند.

در حال حاضر افراد زیادی در استان تنها شاهد مطالب گاه بی‌محتوا در عرصه رسانه هستند که با توجه به پیدایش فرهنگ رسانه‌ای در مردم و اهتمام به حرمت گذاشتن به افکار عمومی نیازمند توجه جدی به ترمیم بدنه حوزه رسانه توسط مدیران مسئول جراید و سایت‌های خبری برای استفاده از خبرنگاران حرفه‌ای است.

ایده‌ای که می‌تواند شکل کاربردی به خود گیرد استفاده تمام وقت از خبرنگاران حرفه‌ای با داشتن حقوق و مزایای ثابت در کنار زمینه‌سازی برای افزایش سطح علمی آن‌ها از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی دانشگاهی است که سبب می‌شود با حذف رابطه مالی خبرنگار با دستگاه‌های اجرایی زمینه نقد منصفانه و از روی مطالبات مردم فراهم شود، تجربه‌ای که هم‌اکنون به شکل اصولی فقط در یک الی دو هفته‌نامه و تقریبا تعداد محدودی سایت فعال خبری استان به وضوح مشاهده می‌شود.

گفتنی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی سیاست‌گذاری و ناظر بر عملکرد رسانه‌ها نیز وظایفی دارد که در کنار زمینه‌سازی برای ارتقاء دانش دست‌اندرکاران حوزه خبر و اطلاع‌رسانی و حمایت از منافع مادی و معنوی اصحاب رسانه باید زمینه بهره‌مندی آن‌ها از امکانات رفاهی را نیز فراهم آورد که خوشبختانه در سال‌های گذشته اقدامات در خور توجه‌ای انجام شده است هر چند که در بخش‌هایی نیز تعلل‌هایی انجام شده که ضرورت ساماندهی آن به خوبی احساس می‌شود.

در هر حال روز 17 مرداد که با شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در سال 77 توسط طالبان در تقویم ملی به نام "روز خبرنگار" گنجانده شده است به صحنه‌ای برای ارزشیابی میزان توجه دستگاه‌های دولتی برای دست‌مریزاد عملکرد این قشر نیز مبدل شده است؛ روزی که خبرنگاران واقعی خود را بی‌نیاز از این نوع تقدیر و سپاس می‌دانند و فقط در راستای سربلندی نظام، توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و پیشرفت استان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

فراموش نکنیم که مقام معظم رهبری "جنگ روانی، جنگ اقتصادی و مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی" را سه محور اصلی برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران می‌دانند و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها را موظف می‌کنند که این موارد را برای مردم بیشتر توضیح دهند.

-----------------------------------

یادداشت از مهرداد جشنی‌پور

-----------------------------------

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول