اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع):

انتقام مختار از قاتلین کربلا موجب تسلای اهل بیت(ع) و شیعه شد

خبرگزاری فارس: مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) گفت: انتقام مختار از جنایت‌کاران کربلا موجب تسلای دل شیعه و اهل بیت(ع) شد.

انتقام مختار از قاتلین کربلا موجب تسلای اهل بیت(ع) و شیعه شد

حجت‌الاسلام محمد الله‌اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم فرا رسیدن سالروز شهادت مختار را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه شهرت مختار به پدر خود یعنی ابوعبید ثقفی که از سرداران بزرگ جنگ با ارتش ایران است بازمی‌گردد اظهار کرد: پدر مختار در جنگ با ارتش ایران بسیار دلیر، شجاع و فداکار ظاهر شد و در همین جنگ هم به شهادت رسید.

وی با تاکید بر اینکه پس از شهادت ابوعبید ثقفی، خلیفه دوم به دلیل شجاعت پدر مختار، خانواده وی را زیرپوشش قرار می‌دهد و خواهر مختار را به نکاح فرزند خود در می‌آورد، تصریح کرد: مختار با خلیفه دوم نسبت‌های خانوادگی متعددی داشته است.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه عموی مختار در زمان حکومت امام علی(ع) والی مدائن بود اضافه کرد: پس از زخمی شدن امام حسن مجتبی(ع)، عموی مختار در کاخ مدائن از ایشان مراقبت می‌کند.

الله‌اکبری با تاکید بر اینکه مختار فردی مصلحت‌اندیش بود خاطر نشان کرد: همسر اول مختار از قبیله ثقیف، همسر دوم دختر سمره بن جندب والی کوفه و از حامیان معاویه و همسر سوم وی دختر نعمان بشیر انصاری است.

وی با اشاره به اینکه مختار دوران جوانی خود را در کوفه به پایان رسانده است اضافه کرد: در تاریخ نقل شده است مختار زمانی که در مدینه زندگی می‌کرد، با خاندان بنی هاشم ارتباط داشت.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) اظهار کرد: در مورد مختار مدح و ضم‌هایی در تاریخ نقل شده است که البته مجموعه علمای شیعه مختار را از برخی اتهامات تبرئه کرده‌اند.

الله‌اکبری با اشاره به اینکه مختار روحیه حسابگری داشته است اضافه کرد: پس از شهادت مسلم بن عقیل، مختار با لشکر سه هزار نفری وارد کوفه می‌شود و با همان نیروی کم می‌توانست قیام کرده و کوفه را تصرف کند و یا اینکه به سمت مکه برود و به امام حسین (ع) ملحق شود اما ذهن حسابگر مختار، وی را مجاب به تسلیم در برابر ابن زیاد کرد و با وساطت رئیس پلیس کوفه راهی زندان می‌شود.

وی با اشاره به زندانی بودن مختار در هنگام وقوع واقعه کربلا بیان کرد: مختار با وساطت عبدالله بن عمر، شوهر خواهر خود آزاد شده و به طائف می‌رود.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه مختار در جلسه‌ای خصوصی از ابن زبیر اختیار تام در حکومت را می‌خواهد که با مخالفت والی حجاز مواجه می‌شود اضافه کرد: مختار در جنگ علیه یزید با ابن زبیر متحد می‌شود اما پس از مرگ یزید فرصت را مناسب می‌داند و وارد کوفه می‌شود.

الله‌اکبری با اشاره به اینکه در هنگام ورود مختار به کوفه نهضت توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی شکل گرفته و آماده قیام علیه قاتلین امام حسین(ع) است اظهار کرد: هدف توابین، انتقام از جنایتکاران کربلا بود و آن‌ها معتقد بودند در قبال امام حسین (ع) کوتاهی کرده و باید جبران کنند و دست به قیام زده و قاتلان امام حسین (ع) را مجازات کنند.

وی با تاکید بر اینکه برخی معتقدند توابین اگر به پیروزی می‌رسیدند حکومت را به اهل بیت(ع) می‌سپردند اما مختار این کار را نمی‌خواست انجام دهد تصریح کرد: مختار با سخنرانی فصیح خود دو سوم نیروهای توابین را به سمت خود جذب کرد و توابین با لشکری که فقط چهار هزار نفر سرباز داشت در مقابله با سپاه شام شکست خورد و اکثر آن‌ها شهید شدند.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه مختار پس از شکست قیام توابین و استفاده ابزاری از انتقام شهادت امام حسین(ع)، شیعیان و ایرانیان مخالف اموی را متحد می‌کند اضافه کرد: خون‌خواهی امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان مورد تایید و موجب خرسندی اهل بیت (ع) بود اما کارهای دیگر مختار نظیر تخریب خانه‌ها، غارت اموال مردم و ... به هیچ وجه مطلوب ائمه اطهار (ع) نبود.

الله‌اکبری با تاکید بر اینکه انتقام مختار از جنایتکاران کربلا موجب تسلای دل شیعه و اهل بیت(ع) شد تصریح کرد: اهل بیت(ع) فقط مجازات علیه قاتلین امام حسین(ع) را تایید کردند، نه نوع مجازات و مقدار آن را.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه حکومت مختار 18 ماه دوام داشت اظهار کرد: حکومت عراق برای حکومت‌های شام و حجاز نقطه استراتژیک و حائز اهمیتی بود و به همین دلیل مختار زیرفشار شام و ابن زبیر قرار گرفت.

الله‌اکبری با تاکید بر اینکه مختار به دلیل قیام علیه قاتلین امام حسین(ع) مجبور بود برخی از سران قبائل عرب را مجازات کند اضافه کرد: همین موجب شد قبائل عرب به ابن زبیر بپیوندند و علیه مختار متحد شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی کارهای مختار مورد تایید شیعیان نبود و به همین دلیل آن‌ها از حکومت وی خارج شدند خاطر نشان کرد: فقط ایرانی‌هایی که مخالف سرسخت امویان بودند در لشکر مختار باقی ماندند.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) افزود: ایرانی‌ها در هنگام خروج مختار از کاخ کوفه برای جنگ با مصعب بن زبیر، وی را همراهی نکردند و مصعب پس از شهادت مختار، 6 هزار ایرانی که در کاخ کوفه تسلیم شده بودند را سر برید.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول