اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل:

مبارزه بیولوژیکی در 16 هزار هکتار اراضی اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 16 هزار هکتار از اراضی مستعد استان اردبیل با اولویت باغات برای نخستین‌بار از طریق مبارزه تلفیقی و بیولوژیکی مدیریت شدند.

مبارزه بیولوژیکی در  16 هزار هکتار اراضی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد صبح امروز در جلسه توسعه و ترویج بخش کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: این طرح به صورت پایلوت در باغات مشگین‌شهر اجرایی شده است و در تلاش هستیم در 500 هزار هکتار از سطح باغات و صیفی‌جات نیز در سال‌های آینده این طرح را عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ غیر از سیب‌زمینی در بقیه مزارع و باغات در دو سال اخیر با استفاده از زنبور‌های عسل و همچنین شیوه بیولوژیکی سعی کردیم با استفاده کم از سموم شیمیایی توسعه بخش کشاورزی در حوزه باغات را انجام داده و سطح تولید را نیز افزایش دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: امسال همچنین 11 دستگاه الگویی دراگون مولد باد در مناطق سردسیر استان به ویژه مشگین‌شهر و باغات آن برقرار شده است تا از سرمازدگی‌های فصلی و موردی جلوگیری شود.

نیکشاد گفت: اگر سرمازدگی جبهه‌ای نبوده و حالت منطقه‌ای داشته باشد این دستگاه با تولید باد از میزان خسارات وارده بر اثر سرما‌زدگی به باغات مشگین‌شهر کاسته و زمینه تولید مرغوب را فراهم می‌آورد.

این مسئول رغبت و علاقمندی زارعان و باغداران را به استفاده از کشاورزی حفاظتی در جلوگیری از فرسایش خاک یادآور شد و تاکید کرد: امسال 20 درصد شیوه تلفیقی و کشاورزی حفاظتی با هدف رونق کشت و زرع و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین بهره‌برداری درست از آب اجرایی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان داشت:‌ در 70 هزار هکتار از سطح باغات استان مبارزه تلفیقی صورت گرفته است و ما از سموم خاص استفاده کردیم تا به شکل بیولوژیکی بتوانیم آفات را کنترل کنیم تا محصول پاک و سالم تولید شده و روانه بازار مصرف شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ادامه این جلسه رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در سخنانی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما بی‌توجهی به حوزه آموزش و استقرار روستاز‌اده‌ها در محل تولید محصولات کشاورزی است به طوری که تنها 0.8 درصد تولید‌کنندگان استان و بهره‌برداران از تحصیلات عالیه برخوردار هستند در حالی که 40 درصد فارغ‌التحصیلان ما هنوز بازار کار مناسب عملی پیدا نکرده‌اند.

اسماعیل چمنی ناقص بودن سیستم آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: جهاد کشاورزی باید در جذب دانش‌آموزان به ویژه روستازاده‌ها اقدام کند تا با ایجاد علاقمندی و رغبت در آنها بخش کشاورزی را از ثمرات و فواید علوم و فنون جدید در تولید بیشتر یاری کرده و ضعف و نقص احتمالی نیز در این حوزه برطرف شود.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول