اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل همدان:

پیشرفت زیرسازی طرح راه‌آهن تهران ـ همدان 80 درصد است

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل همدان گفت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی طرح راه‌آهن تهران – همدان 80 درصد است.

پیشرفت زیرسازی طرح راه‌آهن تهران ـ همدان 80 درصد است

محمود دهقان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: عدم درک صحیح از مزایای خطوط ریلی موجب کم‌توجهی عامه به این بخش شده است.

وی با اشاره به اینکه نقش بسزای خطوط آهن در کشور بر کسی پوشیده نیست، افزود: با توجه به پهناور بودن ایران نیاز به احداث راه‌آهن به دلایل بسیاری قابل توجه است.

رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل همدان بیان داشت: توسعه شبکه ریلی در کشور می‌تواند موجب گسترش بهداشت و درمان، آموزش و علم، توجه به حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش ضریب اطمینان سفرهای برون‌شهری و... ‌شود.

وی عنوان کرد: حمل و نقل به عنوان یکی از ارکان اصلی، فعالیت عمده هر اجتماعی است و تأثیر فراوانی بر دیگر بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و مدیریت بحران دارد.

دهقان با بیان اینکه در کشور ما ساخت راه‌آهن از سال 1291 آغاز و تا انقلاب اسلامی 4 هزار و 565 کیلومتر (متوسط سالانه 80 کیلومتر) راه‌آهن ساخته شده است، ابراز داشت: ولی این موضوع باز هم متناسب با نیازهای کشور نبوده و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ساخت راه‌آهن با شتاب فراوانی در دست انجام است.

وی افزود: در این بین طرح ملی راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج با هدف اتصال استان‌های همدان و کردستان به شبکه راه‌آهن سراسری کشور، فراهم آوردن بستر مناسب برای احداث طرح‌ها و صنایع جدید، افزایش حمل و نقل ریلی و رشد سفر در منطقه، ایجاد توسعه فرهنگی و اجتماعی، بهبود شرایط ترابری منطقه، افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت، افزایش اشتغال و... مورد اهمیت خاصی قرار گرفته است.

رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل همدان تصریح کرد: راه‌آهن مذکور به طول 418 کیلومتر است که 268 کیلومتر آن در محور تهران ـ همدان با دارا بودن 11 ایستگاه راه‌آهن، حداقل شعاع قوس یک‌هزار و 500 متر و 160 متر طول پل‌های بزرگ آن است.

وی اضافه کرد: 150 کیلومتر دیگر آن در محور همدان به سنندج با دارا بودن هفت ایستگاه راه‌آهن با حداقل شعاع قوس یک‌هزار و 250 متر و یک هزار متر طول پل‌های بزرگ است.

دهقان عنوان کرد: این محور در کل دارای هشت قطعه اجرایی است که پنج قطعه آن در محور راه‌آهن تهران ـ همدان و سه قطعه دیگر در محور راه‌آهن همدان ـ سنندج است.

وی افزود: این مسیر ریلی دارای 18 ایستگاه در طول محور است که در این بین ایستگاه راه‌آهن شهر همدان به عنوان ایستگاه تشکیلاتی است و جانمایی ایستگاه تشکیلاتی راه‌آهن همدان در روستای رباط شورین واقع در 10 کیلومتری مرکز شهر همدان است.

رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل همدان گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرمای طرح ملی راه‌آهن مذکور امیدوار است با توجه به منابع مالی دولتی، فروش اوراق مشارکت و اعتبارات طرح مهر ماندگار شاهد بهره‌برداری راه‌آهن مهم تهران ـ همدان در پایان دولت دهم به عنوان چهارراه ریلی در غرب کشور باشند.

وی ابراز داشت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی طرح راه‌آهن تهران ـ همدان حدود 80 درصد است که در قسمت‌هایی از این خطوط ریلی پخش بالاست در حال اجراست.

دهقان افزود: این پروژه در قالب کریدور شرق به غرب تعریف شده است و در واقع جزیی از راه‌آهن سراسری کشور است.

وی اعتبار این طرح را 400 میلیارد تومان ذکر و اضافه کرد: تاکنون حدود 134 میلیارد تومان برای زیرسازی آن هزینه شده است.

رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل همدان اظهار کرد: در طول 100 سال گذشته 10 هزار کیلومتر راه‌آهن احداث شده، در حالی که هم‌اکنون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مجری احداث 10 هزار کیلومتر پروژه ریلی در سراسر کشور است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول