اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از آغاز ماه مبارک رمضان صورت گرفت

اهدای بیش از500 واحد خون توسط مردم زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه انتقال خون زنجان از اهدای بیش از 500 واحد خون توسط مردم زنجان در دهه نخست ماه مبارک رمضان خبر داد.

اهدای بیش از500 واحد خون توسط مردم زنجان

محمد نوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: از ششم تا 12 مرداد به نام هفته اهدای خون نامگذاری شده است که روز 9 مرداد به نام اهدای خون نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه روز 9 مرداد یک روز ملی بوده و در ایران به نام روز اهدای خون است، افزود: در سال 53 سالنامه انتقال خون تدوین و اساسنامه‌های آن نوشته شده است.

مدیر پایگاه انتقال خون زنجان در ادامه با اشاره به اینکه هر سال روز 9 مرداد مراسم تجلیل از اهداکنندگان خون مستمر در استان زنجان اجرا می‌شود، افزود: امسال به علت مقارن بودن آن با ماه مبارک رمضان این مراسم پس از این ماه مبارک و همزمان با افتتاح ساختمان جدید پایگاه انتقال خون صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان کمبود ذخایر خونی و در نتیجه تمایل کمتر به اهدای خون افزود: انتقال خون به منظور اینکه در ایام ماه مبارک رمضان در زمینه تامین ذخایر خونی دچار مشکل نشود، تمهیدات لازم را اندیشیده و یک تا دو هفته قبل از ماه مبارک رمضان اقدام به خون‌گیری می‌کند.

نوری خاطرنشان کرد: ذخیره خون قبل از ماه مبارک رمضان موجب می‌شود که در صورت بروز مشکل در ماه رمضان مشکلی از نظر تامین خون برای نیازمندان وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ذخایر خونی دارای تاریخ انقضا هستند، افزود: همین موضوع اهمیت اهدای خون در ماه رمضان را بیشتر می‌کند، چرا که هر میزان ذخایر خونی وجود داشته باشد، نمی‌توان برخی از فرآورده‌ها را بیشتر از سه روز نگهداری کرد.

مدیر پایگاه انتقال خون زنجان با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان زمان خون‌گیری در انتقال خون تغییر پیدا می‌کند، افزود: در این ماه پرسنل انتقال خون از ساعت 8.30 صبح تا 13 ظهر و در نوبت دوم نیز پس از افطار تا ساعت یک شب خون‌گیری را انجام ‌می‌دهند.

وی با تقدیر از عملکرد کارکنان انتقال خون زنجان افزود: در صورت تامین منابع مالی انتقال خون نیز می‌تواند به جبران زحمات این گروه بپردازد.

نوری در ادامه با اشاره به توصیه به افرادی که توان اهدای خون در روزهای ماه رمضان را ندارند، افزود: افرادی که نمی‌توانند در روز مراجعه کنند می‌توانند در شب مراجعه کرده و به اهدای خون بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افرادی که قصد اهدای خون دارند در افطار غذای کم حجم و پرکالری استفاده کرده و در سحر نیز غذای معمولی استفاده کنند.

مدیر پایگاه انتقال خون زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار خون‌گیری‌های انجام شده از آغاز ماه مبارک رمضان تا روز دهم این ماه افزود: در دهه نخست ماه رمضان بیش از 500 واحد خون اهدا شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 27.5 درصد افزایش دارد.

وی همچنین تعداد اهداکنندگان مستمر را نیز 280 نفر عنوان کرد و افزود: این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد دارد.

نوری با اشاره به اینکه از مجموع اهداکنندگان در ماه رمضان 19 نفر اهدا کننده خانم بوده است، افزود: این تعداد در مقایسه با سال قبل از آن دو درصد رشد دارد.

وی همچنین با اشاره به توزیع یک هزار و 100 واحد خون و فرآورده‌های خونی در دهه نخست ماه مبارک رمضان اضافه کرد: این میزان نیز در مقایسه با سال قبل دارای 19 درصد رشد است.

مدیر پایگاه انتقال خون زنجان در ادامه با اشاره به اینکه اهدای خون زکات سلامتی است، به افرادی که دارای خون کافی برای اهدا هستند توصیه کرد به اهدای خون به نیازمندان بپردازند.

وی همچنین با اشاره به تاریخ مصرف کوتاه برخی از فرآورده‌های خونی از شهروندان زنجانی خواست اهدای خون خود را به شب‌های قدر موکول نکرده و در همه روزهای ماه رمضان اقدام به اهدای خون کنند.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول