اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان:

اصفهان رتبه پنجم اهدای خون در کشور را دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: استان اصفهان پنجمین استان از نظر اهدای خون در کشور است.

اصفهان رتبه پنجم اهدای خون در کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدمهدی حریری صبح امروز در نشستی به مناسبت نهم مرداد ماه، هم‌زمان با روز اهدای خون و روز تاسیس سازمان انتقال خون در سال 1353، در ارتباط با اهمیت خون اظهار کرد: تاکنون هیچ جانشینی برای خون و فرآورده‌های خونی یافت نشده است و از هر دو نفر در طول زندگی‌اش، یک نفر به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: بیماری‌های نو پدید در قرن جدید از دیگر دلایل اهمیت خون و فرآورده‌های خونی است و بیماران تالاسمی و هموفیلی از مشتریان دائمی سازمان انتقال خون هستند و به تزریق خون مستمر نیاز دارند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در مورد دیگر دلایل اهمیت خون و فرآورده‌های خونی گفت: زندگی بشر همراه با حوادث پیش‌بینی نشده و در حوادث نخستین فوریت تزریق خون است.

وی ادامه داد: هشت درصد وزن بدن را خون تشکیل داده است و هر انسانی می‌تواند نیم لیتر از خون خود را به دیگری اهدا کند، با توجه به اینکه تمام اجزای خون قابل جداسازی است و 10 نوع فرآورده از خون تهیه می‌شود.

حریری با اشاره به دلایل افزایش مصرف خون تصریح کرد: پیشرفت علم پزشکی سبب ایجاد روش‌های نوین درمانی شده است، توسعه مراکز درمانی جدید و اعمال جراحی از دلایل افزایش مصرف خون بوده، در حالی که بیماران تالاسمی با افزایش سن به تزریق خون بیشتری نیاز دارند.

وی در ارتباط با مراکز ثابت اهدای خون گفت: در سال 1391 قصد داریم مراکز ثابت اهدای خون در کاشان و زرین‌شهر را تاسیس کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در مورد میزان اهدای خون سالانه در دنیا تاکید کرد: در دنیا سالانه 93 میلیون خون اهدا و 250 میلیون فرآورده تولید می‌شود و در ایران سالانه 2 میلیون خون اهدا و 4 میلیون و 500 هزار واحد فرآورده تهیه می‌شود.

وی درباره داوطلبان اهدای خون در سال 1390 اضافه کرد: در سال 1390 در استان 150 هزار نفر داوطلب اهدای خون بودند و از این میزان 116 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و سایران از اهدای خون معاف شدند.

حریری گفت: آمار خون‌گیری در چهار ماهه سال 1391 در مقایسه با سال گذشته 8.35 درصد افزایش یافته و آمار تولید فرآورده‌ها در سال 1391 نسبت به سال گذشته 16.22 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در استان اصفهان از هر 100 نفر 2.4 درصد خون اهدا می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان در مورد شاخص های آلودگی در اهدا کنندگان افزود: شاخص آلودگی در اهدا کنندگان خون کاهش پیدا کرده و این مورد نشان دهنده آن است که در غربال‌گری افراد بسیار توجه می شود.

وی در مورد انواع اهدا کنندگان خون تصریح کرد: سه نوع اهدا کننده خون وجود دارد، اهدا کننده بار اول که برای نخستین بار خون اهدا می‌کند، اهداکنندگان با سابقه، که به صورت منظم خون اهدا نمی‌کنند و اهدا کنندگان مستمر که سالانه حداقل دو بار خون اهدا می‌کنند.

حریری در ادامه افزود: اهدای خون در آقایان 96.6 است و در بانوان 3.4 است و این در حالی است که در اروپا بانوان بیش از آقایان اهدای خون می‌کنند.

وی گفت: اطلاعات اهدا کنندگان خون در سازمان محرمانه باقی می‌ماند و اگر تردیدی در مورد اهداکننده خون و یا خون اهدایی وجود داشته باشد، آن خون از چرخه حذف می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در مورد هموویژلانس تاکید کرد: از برنامه‌های جدید سازمان انتقال خون نظام هموویژلانس است که خون از زمانی که اهدا می‌شود تا تزریق به بیمار، بررسی می‌شود که آیا خون تزریقی در بیمار واکنش ایجاد می‌کند یا بدون واکنش است و در سال 1390، هشت بیمارستان در اصفهان نظام هموویژلانس را اجرایی کردند.

وی در ادامه افزود: از محل صرفه جویی های تزریق پلاسما به بیماران سالانه حدود 50 هزار پلاسما به تهران و از آنجا به اروپا ارسال می‌شود و در اروپا داروهای مشتق از پلاسما تولید و به کشور باز می‌گردد.

حریری در مورد دیگر اقدامات سازمان انتقال خون اضافه کرد: تولید پلاسمای ضد هاری که در سال 1390 مقدمات آن فراهم و در سال جاری به نتیجه رسید از دیگر اقدامات این سازمان است و از شخص اهداکننده پلاسما گرفته و برای تولید سرم ضد هاری به اروپا ارسال می‌شود.

وی گفت: پنج مرکز در ایران (استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، گلستان و مازندران) در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در مورد تولید پلاکت تصریح کرد: دو نوع پلاکت اهدایی و پلاکت فرز وجود دارد که پلاکت فرز تولید پلاکت ماشینی است و از فعالیت‌های سازمان در سال 1391 است.

وی تاکید کرد: خون اشعه دیده، از دیگر فعالیت‌های سازمان است که در سال جاری شکل گرفت و در این روش خون با اشعه گاما، اشعه دیده می‌شود.

حریری درباره پاسخ به درخواست بیمارستان‌ها گفت: اگر بیمارستان‌ها درخواست گلبول قرمز کنند تا 98 درصد، درخواست پلاسما 100 درصد و پلاکت 65 درصد پاسخ داده می‌شود.

وی اضافه کرد: استان اصفهان پنجمین استان از نظر اهدای خون در کشور است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در مورد اهدای خون در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: میزان اهدای خون در ماه رمضان کاهش پیدا می‌کند و به همین خاطر در سازمان انتقال خون شب‌ها از ساعت هشت تا 11.30 خون‌گیری انجام می شود و در شب‌های قدر در گلستان شهدا تیم خون‌گیری مستقر است و هر ساله در شب‌های قدر یک هزار و 500 واحد خون اهدا می‌شود.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول