اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بلاتکلیفی یک کارخانه تولیدی گزارش می‌دهد

اشتغال 200 کارگر در چالوس در دست پلیس راه کشور

خبرگزاری فارس: کارخانه آب‌معدنی کریستال ولی آباد چالوس به دلیل عدم مجوز تردد از سوی پلیس راه کشور، مجبور به تعطیلی شد.

اشتغال 200 کارگر در چالوس در دست پلیس راه کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، مدت‌هاست مشکلات عدم مجوز تردد برای ماشین‌های سنگین و باری در محور کندوان واحدهای تولیدی این محور و حتی مردم عادی را دچار مشکل کرده است.

واحدهای صنعتی شهرک صنعتی مرزن‌آباد، کارخانه تولید آب‌معدنی کریستال، شهروندان و روستائیان این مسیر به دلیل عدم اجازه ماموران پلیس راه برای عبور و مرو کامیون‌های حمل بار و مواد اولیه، تولیدات و حتی شن و ماسه برای ساخت و سازهای معمولی و اسباب منزل با مشکلات عدیده مواجهند، مشکلی که بارها از سوی مسئولان شهرستانی و استانی به آن پرداخته شد و خواستار تعیین تکلیف برای آن شدند.

اما چیزی که امروز ما را برآن داشت تا نسبت به بررسی چندباره این مشکلات اقدام کنیم تجمع جمعی از رانندگان و کارگران کارخانه آب‌معدنی کریستال ولی آباد چالوس در فرمانداری این شهرستان بود.

جمعی 30  تا 40 نفره از این رانندگان به نمایندگی از مجموع 200  کارگر و راننده‌ای که به صورت مستقیم از کار بیکار شده بودند برای دریافت پاسخ و پیدا کردن راه حلی به فرمانداری چالوس آمده بودند.

*تعطیلی 10 روزه کارخانه آب معدنی

این تعداد کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تعطیلی 10 روزه این کارخانه خبر دادند و گفتند: مدیران کارخانه دست از تولید برداشته‌اند.

درویش اسکندری، محمد احمدی، حسن طالبی، حسین طالبی، هاشم و وحید یسره، روح الله نجفی، تقی سلطانی، عباس کوهستانی، یدالله مراد جعفری، ایرج پولادی و....از جمله این افراد بودند که در گفت‌وگو با فارس به بیان مشکلات خود پرداختند.

آنها در این گفت‌وگو تنها مشکل خود را عدم صدور مجوز تردد در محور کندوان عنوان کردند و بیان داشتند: این در صورتی است که بقیه شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران آسفالت آزادراه و سیاه بیشه با کامیون‌های 10 چرخ و 18 چرخ اجازه تردد دارند اما برای ما که آب‌ معدنی را حمل می‌کنیم جریمه‌های سنگین صادر می‌شود.

یکی از رانندگان گفت: من تاکنون 700 هزار تومان جریمه شده‌ام، یکی دیگر از رانندگان از جریمه‌های 80 تا 450 هزار تومانی خود دم می‌زد و همچنین از دریافت شش نمره منفی خود گفت.

بسیاری از رانندگان با اشاره به اینکه ماشین خود را به صورت قسطی خریداری کرده بودندف ادامه دادند: با تعطیل شدن کارخانه نه تنها از کار بیکار می‌شوند در تامین معیشت زندگی نیز می‌مانند.

رانندگان کارخانه آب‌معدنی کریستال تصریح کردند: مجوز تردد برای ما تنها در محدوده استان مازندران صادر نمی‌شود و ما برای تردد بعد از تونل در محدوده البرز مشکلی بابت تردد نداریم.

آنها ادامه دادند: ما با مدیران کارخانه مشکلی نداریم، آنها هم به همین مشکل دچار هستند و عدم تحویل تولیدات به مشتری آنها را ضررهای زیادی مواجه کرده است.

* 10 هزار بسته آب‌معدنی در انبار مانده است

در ادامه این گزارش طی تماس تلفنی با مدیر کارخانه آب‌معدنی کریستال خواستار توضیحاتی در این خصوص شدیم.

محمدحسین نیاسری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از شنبه هفته گذشته کارخانه را به دلیل مشکلاتی که همه مسئولان در جریان آن هستند تعطیل کردیم، کارگران هر روز به کارخانه می‌آیند و کارت می‌زدند اما فعالیتی انجام نمی‌دهیم.

وی اظهار داشت: مجوز تردد برای تردد نیسان، خاور، کامیون و دیگر ماشین‌های حمل بار این کارخانه صادر نمی‌شود اما این در حالی است که دیگر شرکت‌های پیمانکار راه و پروژه‌های عمرانی می‌توانند با کامیون‌های 10 چرخ از محور کندوان عبور کنند.

نیاسری ادامه داد: تاکنون بارها از سوی مراجع ذی‌صلاح این مسئله به گوش مسئولان رسید اما چاره‌ای برای آن اندیشیده نشد و ما هم از ادامه روند تولید کارخانه بازمانده‌ایم.

وی اذعان داشت: عدم صدور مجوز برای محور کندوان به دلیل مشکلات این محور، همچون ترافیک و نوع اقلیم آن انجام می‌گیرد اما چرا باید این مسئله فقط برای کارخانجات تولیدی باشد.

مدیر کارخانه آب‌معدنی کریستال بیان داشت: مسیری که ما اجازه تردد می‌خواهیم از کارخانه به سمت تونل یعنی انتهای محدوده مازندران به میزان هشت کیلومتر است که این مسیر با مسیر حادثه‌خیر هزارچم فاصله زیادی دارد و مسئولان می‌توانند تبصره‌هایی در این مجوز لحاظ کنند که ما هم بتوانیم تردد داشته باشیم، اما در دیگرسو، ماشین‌های سنگین آسفالت از نور تا سیاه بیشته در رفت و آمد هستند بدون اینکه از آنها مجوزی بخواهند.

وی با بیان اینکه این کارخانه 150 تا 200 نفر کارگر و راننده و توان تولید 15 هزار بسته آب‌معدنی در روز را دارد، تصریح کرد: به دلیل عدم حمل این تولیدات برای رسیدن به دست مشتری مجبور به تعطیلی کارخانه شده‌ایم.

نیاسری اذعان داشت: این درحالی است که صاحبان کارخانه برای افزایش دوبرابری تولیدات کارخانه برنامه‌ریزی کرده بودند که حدود 40 نفر نیز اشتغالزایی جدید می‌توانستیم داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه تاکنون درخواست‌های ما به عنوان مدیران و سرمایه‌گذاران این کارخانه مورد رسیدگی قرار نگرفت و یا چاره‌ای اندیشیده نشد، خواستار توجه جدی و فوری مسئولان استانی و ملی شد.

*پیشنهاد تشکیل شورای عالی ترافیک استان با حضور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی

فرماندار چالوس نیز درباره این مشکل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس اظهار داشت: رفع این مشکل نیازمند کاری فرا استانی است.

سید قدیر رضایی ادامه داد: در پی حضور کارگران و رانندگان این کارخانه در فرمانداری و جلسه‌ای که با تعدادی از نمایندگان آنها برگزار شد، تماسی تلفنی با معاون سیاسی امنیتی استاندار برقرار شد و پیشنهاد تشکیل شورای عالی ترافیک استان با حضور رئیس پلیس راهور داده شد تا به صورت مستقیم مشکلات به سمع و نظر ایشان برسد.

وی با تایید مشکلات به وجود آمده تصریح کرد: این مشکلات برای تمام واحدهای تولیدی شهرک صنعتی مرزن‌آباد، کارخانه آب‌معدنی و شهروندان و روستائیان ساکن در مسیر این محور وجود دارد و اجازه تردد به هیچ کامیونی حتی برای اسباب‌کشی منازل نیز داده نمی شود.

رضایی اذعان داشت: تاکنون در جلسات مختلف عمومی و خصوصی این مشکلات مطرح شد و خواستار رسیدگی به آن از سوی مسئولان ذیربط شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال تولید ملی قرار داریم، بیان داشت: همه ارگان‌ها باید با هماهنگی و تعامل با هم در مسیر دستیابی به این شعار تلاش کنند و برای رفع موجودات این چنینی اقدام کنند.

*برای تحقق شعار حمایت از کار و سرمایه ایرانی چه کردیم

زمانی که در ابتدای سال رهبر معظم انقلاب 91 را به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری فرمودند نشان از اندیشه‌ای حساب شده و درنظر گرفتن نیاز اصلی کشور داشت. این مسئله اما از سوی برخی از دست‌اندرکاران بازهم تبدیل به شعاری در حد برگزاری سمینار و موضوع سخنرانی، عنوان مقالات در نشریات و مجامع داخلی و شاید حتی نگاشته‌ای در سربرگ نامه‌های اداری شد.

بی شک بیان این مسئله که با توجه به تحریم‌های مختلف کشور از سوی دشمنان قسم خورده آن چاره‌ای جزء همت داخلی و ارتقای تولیدات از نظر کمی و کیفی نداریم بر کسی پوشیده نیست، اما باید دید در عمل تا چه حد توانستیم برای دستیابی به این شعار اقدام کنیم.

تعطیلی کارخانه آب‌معدنی کریستال شاید تلنگری باشد درباره عدم هماهنگی بین بخشی ارگان‌ها برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود.

موضوع تولیدات داخلی و ارتقای آن، اشتغالزایی و حمایت از نیروهای شاغل به ویژه در بخش‌های کارگری، حمایت از سرمایه‌گذاران خصوصی، تامین امنیت جان مسافران در مسیرهای پرتردد همچون کندوان و مسائلی از این دست که به این گزارش و مشکل مطرح شده برمی‌گردد نیازمند نشست‌های تخصصی کاربردی برای رفع آن است تا به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب. هم اهداف پلیس راه تامین شود و هم مشکلات مردم، کارگران، رانندگان، شهرک صنعتی و سرمایه‌گذاران این بخش برطرف شود.

================

گزارش از لاله انگورج تقوی

انتهای‌پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول