اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار مشهد در دیدار با آیت‌الله شبیری زنجانی

شهرداری به دنبال منفعت در بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی نیست

خبرگزاری فارس: شهردار مشهد گفت:شهرداری به دنبال کسب منافع مادی در بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی نیست.

شهرداری به دنبال منفعت در بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی صبح امروز در  دیدار با شهردار مشهد، اظهار کرد: شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی قبله دل‌های شیعیان تبدیل شده است، که باید از فرصت حضور زائران بهترین بهره را برد.

وی افزود: این بهترین فرصت برای مدیران شهری است که خدمتگزار زائران و مجاوران مرقد مطهر رضوی باشند و از این طرق سعادت دنیوی و اخروی خود را به‌دست آورند.

شبیری زنجانی به موضوع بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام هشتم (ع) اشاره کرد و تاکید کرد: این محدوده باید در شان زائران امام هشتم (ع) ساخته شود و دقت شود تا حقوق ساکنان نیز به درستی تامین شود.

بافت فرسوده اطراف حرم رضوی، پاسخگوی زندگی امروزی نیست

شهردار مشهد نیز در این دیدار اظهار داشت: بافت پیرامون اطراف حرم مطهر رضوی، به علت فرسودگی و قدمت بالای خانه‌های آن دارای ایمنی کافی نبوده و به دلیل وجود معابر کم عرض که متناسب با زندگی مردم در گذشته در این مناطق شکل گرفته است، پاسخ‌گوی مناسبات و زندگی امروزی در این محدوده نیست و خدای نکرده در صورت بروز حادثه،امکان خدمت رسانی به موقع وجود ندارد.

سید محمد پژمان افزود: به منظور حل این مشکل، از سال‌ها پیش طرح بازسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم امام هشتم (ع) تهیه شده، که بر مبنای آن تمامی زمین‌های این محدوده که غالبا دارای مساحتی کمتر از 100 متر هستند، تجمیع شده و برای ساخت و ساز، در اختیار متقاضیان و سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود.

تراکم ساختمان‌های اطراف حرم مطهر در دو سطح تعریف شده است

وی در خصوص ارتفاع طبقات (تراکم) اماکن مجاور حرم امام رضا(ع) گفت: در طراحی که برای این مناطق صورت گرفته، دو سطح مختلف ارتفاعی تعریف شده که سطح اول آن شامل ساختمان‌های حاشیه خیابان های اصلی هستند که باید مجموع ارتفاع طبقات آنها به اندازه ارتفاع اماکن متبرکه باشد و سطح دوم که درپشت ساختمان‌های سطح اول ساخته می شوند، ارتفاع بیشتری خواهند داشت.

اطراف حرم رضوی، برای اسکان زائران ساخته می‌شود

شهردار مشهد تصریح کرد: مطابق با طرح نوسازی بافت پیرامون حرم امام هشتم(ع)،این محدوده برای اسکان زائران آماده می‌شود و مقوله زندگی شهری در این محدوده بسیار کمرنگ خواهد بود و تلاش شده تا زائران و مجاوران به علت نیازهای متفاوتی که دارند، از هم تفکیک شده و برای هر کدام برنامه‌ریزی خاصی صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: دورترین فاصله محل اسکان زائرین تا حرم مطهر رضوی در محدوده جدید، کمتر از 900 متر خواهد بود که در مدت 8 دقیقه طی می‌شود و به همین دلیل توجه ویژه‌ای به طراحی معابر عمومی در این محدوده صورت پذیرفته، تا کمترین نیاز به خودرو باشد.

مسدود شدن زیرگذر حرم مطهر، پس از تکمیل شارستان رضوی

پژمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقریبا تمامی ترافیک اصلی شهر از زیرگذر حرم مطهر رضوی ناشی می‌شود که علاوه بر شلوغی و آلودگی هوا، ناراحتی زائران و مجاوران را نیز به همراه داشته که برای برطرف کردن این مشکل، خیابان‌هایی با عرض مناسب به نام شارستان رضوی طراحی شده که پس از اجرایی شدن آن، زیر گذر حرم مطهر بسته می‌شود.

شهردار مشهد در خصوص برخی از شبهات مطرح شده پیرامون قیمت خرید منازل مالکانی که در محدوده طرح نوسازی اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارند ،اظهار داشت: شهرداری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا حقوق مردم در این زمینه تامین شود، به همین دلیل در موضوع قیمت‌گذاری از کارشناسان رسمی دادگستری که توسط خود ساکنین انتخاب می‌شوند،به منظور قیمت‌گذاری اراضی استفاده می کند.

وی تصریح کرد: پولی که شهرداری در قبال خرید زمین به مردم در این محدوده می‌پردازد،بسیار بیشتر از قیمت خانه‌هایی است که خارج از این محدوده قرار دارند،اما برخی از ساکنان به دلیل تصوراتی که ممکن است از آینده این نقطه داشته باشند،حاضر به واگذاری زمین خود نیستند و یا قیمت‌های دیگری را مطالبه می کنند.

شهرداری به دنبال کسب منافع مادی در بازسازی بافت فرسوده نیست

پژمان تاکید کرد: ما در بازسازی بافت پیرامون حرم رضوی،حتی یک ریال دریافتی نداریم و بخشی از زمین‌هایی را که خریداری کرده ایم،باید به فضای سبز و اماکن عمومی اختصاص دهیم که پول پرداختی به مردم،هیچ بازگشتی نمی‌شود.

شهردارمشهد خاطرنشان کرد: به دلیل عدم همراهی دولت‌ها و نبود منابع مالی مورد نیاز،روند بازسازی در بافت فرسوده محدوده حرم مطهر امام هشتم (ع) با مشکلاتی همراه است که شهرداری به منظور تامین بخشی از نیاز مالی خود برای خرید اراضی این محدوده، اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده تا بتواند هر چه زود تر تکلیف این محدوده را روشن کند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول