اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره محیط زیست هندیجان:

هندیجان کوچگاه پرندگان کمیاب است/ مشاهده سلیم خرچنگ‌خوار سوئدی در هندیجان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست هندیجان گفت: یک قطعه پرنده وحشی از نوع "سلیم خرچنگ‌خوار پرستو دریایی" که توسط کارشناسان محیط زیست کشور سوئد حلقه‌گذاری شده، به‌منظور زادآوری به این جزیره مهاجرت کرده است.

هندیجان کوچگاه پرندگان کمیاب است/ مشاهده سلیم خرچنگ‌خوار سوئدی در هندیجان

ایرج سلیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار کرد: جزیره "دارا" در دهانه خورموسی با خلیج فارس قرار گرفته که مساحت آن در هنگام مد به 145 هکتار و در هنگام جزر به 9 هزار و 300 هکتار افزایش می‌یابد.

وی افزود: ارتفاع بلندترین بخش جزیره از سطح دریا هشت متر بوده که با توجه به ساختار ماسه‌ای جزیره محل مناسب به‌منظور زادآوری "سلیم خرچنگ‌خوار پرستو دریایی"، "گرت‌ها" و "لاک‌پشتان" است.

رئیس اداره محیط زیست هندیجان با بیان اینکه این جزیره فاقد آب شیرین است، تصریح کرد: در سواحل این جزیره می‌توان گونه‌های مختلفی از سخت‌پوستان، دو کفه و خرچنگ‌ها مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه در هنگام مد، دسته‌های چندتایی از دلفین در ساحل این جزیره مشاهده می‌شود، گفت: بر طبق گفته صیادان محلی، وجود خرگوش در این جزیره محرز شده است.

سلیمانی با بیان اینکه بر اساس مشاهدات این جامعه گیاهی در جزیره، تقریباً در هیچ نقطه‌ای ایران، این‌گونه موجودات یافت نمی‌شود، ادامه داد: کارشناسان محیط زیست ماهشهر و هندیجان در سال گذشته یک قطعه پرنده وحشی از نوع "سلیم خرچنگ‌خوار پرستو دریایی" را که توسط کارشناسان محیط زیست کشور سوئد حلقه‌گذاری شده و به‌منظور زادآوری به این جزیره مهاجرت کرده بود را مشاهده کردند.

* جزیره قبر ناخدا

وی در ادامه با اشاره به جزیره قبر ناخدا خاطرنشان کرد: جزیره قبر ناخدا در 26 کیلومتری بندر امام خمینی(ره) و شمال جزیره ندل گار و در روبه‌روی خور دور گلستان قرار گرفته است.

رئیس اداره محیط زیست هندیجان با بیان اینکه مساحت این جزیره در هنگام مد 2.8 هکتار است، افزود: در وسط این جزیره قبری متعلق به یک ناخدا قرار دارد که علت نامگذاری جزیره، این موضوع است.

وی با بیان اینکه جزیره قبر ناخدا کاملاً مسطح بوده و ناهمواری ندارد و از بقایای پوسته‌های صدفی و شکم پایان تشکیل یافته است، گفت: سطح این جزیره از لانه‌های سلیم خرچنگ‌‌خوار پوشیده شده به طوری که در هنگام قدم زدن در آن، بیم تخریب لانه‌های سلیم می‌رود.

سلیمانی افزود: در سواحل این جزیره انواع گوناگونی از خرچنگ‌ها یافت می‌شوند و بیش از سلیم خرچنگ‌خوار، قار ساحلی و پرستو دریایی خزری و پشت تیره و انواع کاکایی‌ها در آن جوجه‌آوری و زمستان گذرانی می‌کنند.

* منطقه خور سجافی و مصب زهره

وی در ادامه به توصیفی از منطقه خور سجافی و مصب زهره شهرستان هندیجان پرداخت و اظهار کرد: بسترهای گلی منطقه دریایی سجافی که در بخش منتهی به دریای رودخانه زهره یا هندیجان قرار گرفته است.

رئیس اداره محیط زیست هندیجان با بیان اینکه منطقه خور سجافی و مصب زهره اکو‌سیستم بسیار ارزشمندی است که در 31 کیلومتری هندیجان و در منتهی‌الیه جنوب شرقی استان خوزستان واقع شده است، بیان کرد: هموار بودن بسترهای گلی در منطقه سجافی و عمق کم موجب شده است که آب‌های رودخانه هندیجان تا مسافت‌های طولانی و به‌ویژه در شرایط جزر وارد دریا شده، به‌طوری که تأثیر بر شوری آب‌های اختلاط یافته و در مسیر آن بر جای می‌گذارد.

وی ادامه داد: مساحت تقریبی بسترهای گلی منطقه سجافی ـ بحرکان در شرایط جزر در حدود 150 کیلومتر ‌مربع محاسبه شده است، اظهار کرد: شیب بسیار هموار این بسترهای گلی موجب شده است تا عمل امواج به حداقل رسیده و منطقه را به‌عنوان زیستگاهی امن و مناسب برای بسیاری از آبزیان، پستانداران دریایی مانند دلفین‌ها و ماهیان در زمان مد و تغذیه گاه انواع پرندگان کنار آبزی، مانند فلامینگوها، صدف خواره، سلیم خرچنگ خوار، گیلانشاه و انواع آبچلیک‌ها را در شرایط جزر فراهم کرده است.

سلیمانی همچنین با اشاره به اینکه حضور شکارچیان دریایی و کار آبزی در این بسترها دقیقاً بازتابی از قناگونی و فراوانی بنتوزها در این منطقه است، ادامه داد: منطقه مورد نظر مشتمل بر خوریات واقع در قسمت شرقی خور‌موسی و مصب رودخانه زهره بوده و شرایط دقیقاً مشابه تالاب شادگان و گیاهان و پرندگان این دو منطقه یکسان است.

* مناطق زیست پرندگان هندیجان به‌عنوان مناطق حفاظت شده و پارک ملی دریایی

وی ادامه داد: در این منطقه محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان و پرندگان بوجود آمده چنانچه در خورهای بیحد و غنام در بسیاری مواقع دلفین و گوژپشت در حال شیرجه مشاهده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست هندیجان با اشاره به اینکه سواحل این منطقه نیز پوشیده از گیاهان شور پسند است، افزود: در منطقه خور سجافی، با توجه به شیب کم ناحیه گل‌زارهای وسیعی مشاهده شده که در هنگام جزر محل تغذیه پرندگان کنار آبزی می‌شود، این منطقه زیستگاه مهمی برای زیست و زادآوری کلنی‌های فلامینگو، کاکایی، سلیم خرچنگ خور، پرستو دریایی و سایر گونه‌های پرندگان است.

وی با اشاره به اینکه در فصل مهاجرت پرندگان شکاری شاهد حضور انواع مختلفی از پرندگان این منطقه هستیم، اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان این مناطق را به‌عنوان منطقه حفاظت شده دریایی و پارک ملی دریایی به سازمان خود پیشنهاد داده است. 

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول