اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پایان وضعیت خشکسالی راهکار قطعی می‌خواهد نه موقتی

خبرگزاری فارس: روند خشکسالی امسال در سیستان و بلوچستان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و در این راستا مسئولان اجرایی برای پایان دادن به این وضعیت باید به دنبال راهکار قطعی باشند نه موقتی.

پایان وضعیت خشکسالی راهکار قطعی می‌خواهد نه موقتی

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در حالی که گرد و غبار و طوفان‌های شن روز به روز زندگی را بر مردم سیستان و بلوچستان سخت‌تر می‌کند، بحران خشکسالی نه تنها ریشه کشاورزی منطقه را خشکانده و رمقی برای چاه‌ها و قنات‌های چند هزار ساله منطقه باقی نگذاشته، بلکه روستاییان را نیز چشم‌ انتظار تانکرهای آب کرده است.

به دنبال نبرد 16 ساله سیستان و بلوچستان با خشکسالی، مسئولان این استان مدعی هستند به دلیل کاهش نزولات جوی، خشکسالی نه تنها ریشه گیاهان را خشکانده بلکه مردم را مجبور به ترک زادگاهشان کرده است. وزش بادهای شدید موسمی، طوفان شن و رگبارهای سیل آسا از دیگر خصوصیات طبیعت این استان به شمار می‌رود که البته شرایط سختی را برای زندگی مردم رقم زده است.

خشکسالی امسال از سال‌های گذشته بیشتر است

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خشکسالی امسال به نسبت سال‌های گذشته از شدت بیشتری برخوردار است، گفت: کمبود آب در منطقه به افزایش مهاجرت مردم دامن زده و شرایط را برای آنها طاقت‌ فرسا کرده است.

حمیدرضا پشنگ با بیان اینکه وضعیت آب شرب روستا‌های منطقه بحرانی است، افزود: این شرایط به یک روستا تعلق ندارد بلکه نبود شبکه آبرسانی چندین روستا را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: چاه‌ها و قنات‌های اطراف که بیش از چندین هزار سال عمر داشتند خشکیده و مردم برای تهیه آب همچنان مستأصل هستند.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور قطع نبود آب آشامیدنی و بهداشتی در منطقه‌، می‌تواند سلامت جان روستاییان محروم را به خطر بیندازد لذا مسئولان اجرایی برای پایان این وضعیت، باید به دنبال راه‌های قطعی باشند نه موقتی.

پشنگ ریگی گفت: سلامت 40 هزار روستایی این منطقه به دلیل نبود آب شرب سالم در معرض خطر است.

اعلام شرایط بحرانی در روستاهای سیستان‌وبلوچستان

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز و دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن اعلام شرایط بحرانی در منطقه، ابراز داشت: شدت کمبود آب به حدی است که برای آبرسانی به روستاهای اطراف از تانکر استفاده می‌شود که البته در برخی مناطق نیز تانکری برای آبرسانی به روستاییان محروم سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

محمدسعید اربابی افزود: طی دو سال گذشته، کاهش بارش باران در منطقه سیستان و بلوچستان، مشکل کم آبی را بیش از گذشته پر رنگ و شرایط سختی را برای مردم فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: حدود 2 هزار روستای واقع در جنوب استان در معرض تهدید بحران خشکسالی قرار دارند.

تأخیر در آبرسانی به روستاهای دور افتاده

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز و دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه تأخیر تانکرهای آبرسانی در تأمین آب شرب منطقه به چه علت است؟ گفت: در این منطقه حتی از نظر تعداد تانکرهای آب نیز با کمبود مواجه هستیم و همین مسئله شرایط آبرسانی را کند می‌کند.

اربابی بیان داشت: یک تانکر باید 20 روستا را آبرسانی کند به همین دلیل آبرسانی به برخی روستاها با تأخیر انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: خشکسالی و کم آبی روستاییان منطقه را از پا درآورده به طوری‌ که مردم برای تأمین آب مورد نیاز درمانده شده‌‌اند.

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز و دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام منطقه تنها دو تانکر برای آبرسانی به 500 روستا وجود دارد، اگر مسئولان بودجه کافی برای انجام پروژه‌های بزرگ ندارند حداقل می‌توانند تعداد تانکرهای آب منطقه را افزایش دهند.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط یادآور شد: شرایط به قدری برای مردم سخت شده که حتی با یک گالن آب نیز خوشحال و خدا را شکر می‌کنند.

پشنگ ریگی افزود: در حالی مسئولان اجرایی از انجام پروژه‌های آبرسانی در شهرها و استان‌های مختلف صحبت می‌کنند که مردم روستاهای محروم برای یک گالن آب باید زحمات زیادی متحمل شوند تا آب آشامیدنی سالم فراهم کنند.

سکوت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در برابر نابودی موزها

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بخش عمده‌ای از روستاییان منطقه ایرانشهر و سرباز از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند، آنها با هزاران امید اقدام به کشت انواع صیفی‌جات و موز در زمین‌هایشان کردند، اما غافل از اینکه با خشکسالی تمام محصولات خود را از دست داده‌اند. 

هدایت‌الله میرمرادزهی خاطرنشان کرد: بسیاری از موزهای این منطقه به دلیل کمبود آب و خشکسالی از بین رفته است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد نامه به وزارت کشور، برگزاری جلسه با مسئولان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌ کدام تاکنون راه به جایی نبرده و نتوانسته اوج بحران خشکسالی را به گوش مسئولان برساند و آنها را متوجه این فاجعه سازد.

نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و زابلی در مجلس نهم نیز به وجود هزار و 300 روستا در این منطقه اشاره کرد و افزود: روستاهای این منطقه فاقد شبکه‌های بهداشتی آبرسانی هستند ضمن اینکه وضعیت آبرسانی با تانکر نیز بسیار نامناسب است.

کاهش تولید محصولات کشاورزی در سراوان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس نهم همچنین از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه اظهار نگرانی کرد و ادامه داد: این امر به خشکسالی بیش از گذشته دامن زده است از آن طرف نیز ما شاهد کاهش سطح زیر کشت در منطقه هستیم. 

میرمرادزهی عنوان کرد: گندم، انار، انگور، خرما، سبزیجات و صیفی‌جات از محصولات کشاورزی این بخش است که تولید آن دچار کاهش عمده‌ای شده است.

آب سد پیشین تنها کفاف زندگی تمساح‌های منطقه را می‌دهد

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در زمینه کم آبی سد پیشین که منبع آب چندین هزار روستا در منطقه سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: این سد 176 میلیون متر مکعب ظرفیت داشته که در حال حاضر 10 میلیارد متر مکعب آب در خود جای داده و این میزان تنها برای تمساح‌های آن منطقه کفایت می‌کند.

میرمرادزهی متذکر شد: وضعیت روستاهایی که از این سد تغذیه می‌شدند خوب نیست و قرار است با تانکر آبرسانی انجام شوند. 

گرچه این‌ روزها مسئولان برای نجات روستاییان از بحران کم آبی به سیستم آبرسانی از طریق تانکرها متوسل شده‌اند، اما تعداد کم این تانکرها و دور بودن روستاها باعث شده همچنان روستاییان در میان طوفان‌های شن چشم‌ انتظار تانکرهای آب بمانند.

انتهای پیام/ن10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول