اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جمعیت مامایی استان اصفهان:

طرح پزشک خانواده تکمیل نیست

خبرگزاری فارس: رئیس جمعیت مامایی استان اصفهان گفت: طبق قانون، مراقبت از مادر باردار و نوزاد در شرح وظایف یک ماما است و هیچ گاه پرستار و پزشک عمومی نمی‌توانند این کار را انجام دهند که متاسفانه این مسئله در پزشک خانواده آورده شده است.

طرح پزشک خانواده تکمیل نیست

محبوبه والیانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه طبق قانون، طرح پزشک خانواده زیر سؤال است، اظهار کرد: در این طرح آورده شده که پزشک عمومی که حکم پزشک خانواده را دارد و می‌تواند از یک پرستار یا ماما کمک بگیرد اما چطور امکان دارد یک پرستار بتواند وظایف یک ماما را انجام دهد و دست به اعمالی بزند که در دوران تحصیل خود آن را فرا نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در جمعیت دو هزار و 500 نفری که برای هر پزشک خانواده در نظر گرفتند طبق برآوردهای ما نزدیک به 30 زن باردار و 750 زن که در سنین بارداری به سر می‌برند وجود دارد، افزود: تمام این 30 زن باردار نیاز به مراقبت دوران بارداری دارند که نزدیک به هشت تا 12 نوع مراقبت برای آنها در نظر گرفته شده و ممکن نیست یک پرستار به جای ماما بتواند این وظایف را به صورت کامل و صحیح انجام دهد.

رئیس جمعیت مامایی استان اصفهان تصریح کرد: یک ماما پس از فارغ‌التحصیلی با دریافت مجوز مطب از نظام پزشکی طبق قانون می‌تواند بیمار ویزیت کند، اما در این طرح یک ماما زیر نظر پزشک عمومی رفته است و حتی برای موارد اورژانسی هم باید ابتدا پزشک عمومی را قانع کند و سپس وظیفه‌ای را که باید از اول انجام می‌داد را انجام دهد.

وی در ارتباط با اینکه در کشورهای خارجی ابتدا پزشک خانواده تربیت می‌شوند و سپس این طرح به اجرا گذاشته می‌شود، ادامه داد: در شرایطی که در ایران هنوز پزشک خانواده تربیت نشده، این طرح به اجرا گذاشته شده است بنابراین لازم است فعالیت ماماها که تربیت شده این حرفه هستند تحت تأثیر قرار نگیرد.

والیانی با اشاره به لزوم بررسی بیشتر در جهت اجرای این طرح ملی اضافه کرد: تعداد ماماهایی که برای این طرح در نظر گرفته شده، بسیار کم است.

وی تاکید کرد: یک ماما باید بتواند غربالگری سرطان سینه، پاپسمیر، مشاوره تنظیم خانواده، تشخیص اولیه بیماری‌های زنان و عفونت‌های زنانه را انجام بدهد و به طور طبیعی یک پرستار یا پزشک عمومی نمی‌تواند از عهده این کارها برآید.

رئیس جمعیت مامایی استان اصفهان ادامه داد: یک ماما پس از معاینه زن باردار چنانچه نیاز به فعالیت‌های تخصصی داشته باشد مسئله را به متخصص زنان و زایمان ارجاع می‌دهد که در طرح پزشک خانواده باید در ابتدا پزشک عمومی را توجیه کند و سپس این اقدام صورت گیرد.

وی گفت: طی سه سال گذشته مراکز مشاوره مامایی توسعه یافته که هم‌اکنون 9 مرکز مشاوره در اصفهان فعال است که با اجرای طرح پزشک خانواده چون تمام عامه مردم تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند این مراکز مجبور به تعطیل می‌شود که لازم است این ضربه مالی از جای دیگری تأمین شود.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول