اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد

آبیاری قطره‌‏ای 40 درصد از زمین‏‌های کشت گوجه‌فرنگی در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 40 درصد از زمین‏‌های کشت گوجه‌فرنگی در شهرستان زنجان آبیاری قطره‏‌ای می‏‌شود.

آبیاری قطره‌‏ای 40 درصد از زمین‏‌های کشت گوجه‌فرنگی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا نهاوندی‏‌پور عصر امروز در بازدید استاندار زنجان و هیئت همراه از مزرعه گوجه‌فرنگی شهرستان زنجان اظهار داشت: مزرعه مورد بازدید 40 هکتار مساحت دارد.

وی با اشاره به اینکه مزرعه گوجه‌فرنگی بازدید شده با استفاده از یکی از روش‏‌های آبیاری تحت فشار کاشته شده است، خاطرنشان کرد: این مزرعه با روش آبیاری تحت فشار قطره‏‌ای یا نوار تیپ آبیاری می‏‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه نوار تیپ یکی از ساده‏‌ترین روش‏‌های آبیاری تحت فشار است که در سه سال گذشته در استان زنجان رواج پیدا کرده است، تصریح کرد: در مجموع در شهرستان زنجان 2 هزار هکتار از اراضی به روش نوار تیپ آبیاری می‏‌شود.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از روش آبیاری تحت فشار نوار تیپ 100 تن گوجه‌فرنگی برداشت می‏‌شود، اضافه کرد: با پیش‏‌بینی‏‌های صورت گرفته به ازای هر هکتار 170 تن گوجه‌فرنگی برداشت می‏‌شود که بر این اساس میزان برداشت محصول شش برابر می‏‌شود.

نهاوندی‏‌پور با بیان اینکه سالانه 150 هزار تن محصول گوجه‌فرنگی کشت می‏‌شود، ادامه داد: با استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره‏‌ای یا نوار تیپ این میزان در استان دو برابر می‏‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش کشت محصول گوجه‌فرنگی افت قیمت در زمان برداشت پیش‏‌بینی می‏‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه کشورهای شمال ایران از جمله آذربایجان و روسیه متقاضی گوجه‌فرنگی هستند می‏‌توان ‎گوجه‌فرنگی برداشت شده را به این کشورها صادر کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه 40 درصد از زمین‏‌های زراعی کشت گوجه‌فرنگی در شهرستان زنجان به روش تیپ آبیاری می‏‌شود، افزود: آبیاری تحت فشار مشمول زمین‏‌هایی است که تثبیت شود.

وی در زمینه آفت مینوز در گوجه‌فرنگی نیز اظهار داشت: این حشره در برخی از استان‏‌های کشور وارد شده است که مبارزه با آن نیز مشکل است.

در ادامه مدیر مزرعه با اشاره به اینکه 80 هکتار زمین به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص داده است، ادامه داد: در هر هکتار 240 تن گوجه‌فرنگی برداشت می‏‌کنیم.

بهروز عینی‏‌پور با بیان اینکه محصول گوجه‌فرنگی خود را به کشورهایی چون عراق و اردن صادر می‏‌کنند، تصریح کرد: برای 60 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‏‌اند.

انتهای پیام/‌ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول