اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

مسئولان وعده‌های دروغین به مردم ندهند/ رسانه‌ها تقوا را فراموش نکنند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با اشاره به اهمیت رعایت تقوا به ویژه از سوی مسئولان و رسانه‌ها گفت: مسئولان باید از دادن وعده‌های دروغین به مردم خودداری کرده و رسانه‌ها نیز در انعکاس اخبار، تقوا را پیشه کنند.

مسئولان وعده‌های دروغین به مردم ندهند/ رسانه‌ها تقوا را فراموش نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با قرائت آیات نخستین سوره احزاب اظهار کرد: خداوند در آیات نخستین سوره احزاب چهار دستور به پیامبر گرامی اسلام می‌دهد، هر چند مخاطب این آیات پیامبر گرامی اسلام است ولی پیام این آیات برای همه انسان‌ها است.

وی با اشاره به شأن نزول این آیات گفت: بعد از جنگ احد جمعیت مشرکان مکه احساس کردند که بر مسلمانان پیروز شده‌اند به همین دلیل گفتند که شاید بتوانند با پیامبر گرامی اسلام سازش کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش ابوسفیان برای مذاکره با پیامبر گرامی اسلام تصریح کرد: وی پس از حضور در مدینه به پیامبر گفت که شما از خداوند خود سخن گفته و از بدگویی به بت‌های ما خودداری کنید.

وی افزود: در این هنگام آیات نازل شد که در برگیرنده چند دستور محکم بود و دستور نخست به پیامبر پیشه کردن تقوای الهی بود.

این مرجع تقلید توجه به مسئله تقوا را مورد تاکید قرار داد و افزود: در خطبه‌های نماز جمعه یکی از واجبات این است که خطیب جمعه مردم را به تقوا دعوت کند، چرا که زاد و توشه سفر آخرت تقوا است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: تقوا در سراشیبی‌های هوای نفس نیروی بازدارنده است و انسان را از افتادن به دره‌ها و پرتگاه‌ها حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر تقوای فرد قوی باشد خطری آنها را تهدید نمی‌کند گفت: یکی از آثار روزه تقویت تقوا در وجود انسان است و باید سعی کنیم که نیروی تقوا را در وجود خود هر چه بیشتر تقویت کنیم.

این مرجع تقلید تبیین آثار تقوا در آیات قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و افزود: در آیه 96 سوره اعراف آمده است که اگر مردم تقوا پیشه کنند، برکات آسمان و زمین بر آنها سرازیر شده و مشکلات جامعه از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه انسان با تقوا احساس تنهایی نمی‌کند یادآور شد: در آیه 128 سوره نحل آمده است که خداوند هیچگاه افراد با تقوا را تنها نمی‌گذارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی آیات 71 و 72 سوره مریم را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: افراد با تقوا با سرعت از روی پل صراط عبور می‌کنند و راهی بهشت می‌شوند، ولی ظالمان از روی این پل سقوط می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تقوا انسان‌ها را از آسیب‌ها حفظ می‌کند خاطر نشان کرد: در آیه 26 سوره احزاب بر این مسئله تاکید شده که تقوا انسان را از آسیب‌ها و مشکلات رهانیده و از چنگال شیطان حفظ می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه تقوا دارای شاخه‌های مختلفی است گفت: یکی از شاخه‌های تقوا، تقوای سیاسی است. تقوای سیاسی یعنی اینکه وقتی فرد به قدرت سیاسی رسید دروغ نگوید، ریاکاری نکند، برای جمع کردن آراء مردم کارهای خلاف نکند، برای اینکه رأی به دست بیاورد پول خرج نکند و وعده‌های دروغ به مردم ندهد.

وی با بیان اینکه روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز باید تقوا داشته باشند افزود: رسانه‌ها برخی اوقات یک خبر کوچک که به نفع خودشان است را بزرگ کرده و یک خبر مهم که به ضررشان است را سانسور می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید درباره کسی که حکمی در خصوص او صادر نشده مطلب بنویسند یادآور شد: اگر تقوای رسانه‌ای وجود داشته باشد وضع جامعه ما خیلی بهتر از این خواهد شد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول