اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور هنری وزارت ارشاد:

معنویت سبب ماندگاری هنر در جهان است

خبرگزاری فارس: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معنویت سبب ماندگاری هنر و هنرمند در جهان است.

معنویت سبب ماندگاری هنر در جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید شاه‌آبادی صبح امروز در مراسم اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی بین‌رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی در هتل پردیسان مشهد اظهار کرد: آنچه در کشورمان و جهان در حال وقوع است نیاز به رصد و تفکر مدبرانه دارد و در دو سال گذشته تاکنون تغییرات عمده‌ای در حیطه آموزش ایجاد شده که از تدابیر مهم کشاورز، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی تصریح کرد: همین که این همایش ذهن‌ها را درگیر هنر کرد قابل قدردانی است، هنر در پارادایم ایرانی تعاریف مختلفی مانند احساس و عقل دارد، وجود عقل در این پارادایم سبب تدبیر احساس و مدیریت آن است و خلق آثار هنری نیاز به تدبیر خلاقانه دارد که در این مقوله وجه ایمان و دین در هنر بسیار حائز اهمیت است.

شاه‌آبادی افزود: ایمان به عنوان پردازنده احساس عقل می‌تواند هر دو را به عالی‌ترین درجه سوق دهد و هنر دینی ماندگارترین هنر است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنرمند علاوه بر اینکه دارای تکنیک است هنگام خلق آثار هنری می‌تواند از منظر دین، انسانی معنوی باشد و در خدمت انسان‌هایی که نیازمند رشد روحی و معنوی هستند، قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هنر مادی از ابزارها کمک می‌گیرد و ارتباط آن با ماورا قطع می‌شود در نتیجه هنرمند اگر بخواهد هنری ماندگار داشته باشد باید به دین و الهیات متصل باشد.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: نسبت تکنولوژی در هنر باید به صورت جدی مورد توجه و بررسی قرار گیرد و از منظر اندیشه‌های اسلامی باید به این مقوله‌ها به صورت خاصی نگریسته شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به موضوعات بین‌رشته‌ای باید دقیق پرداخته شود، هم‌چنین برای رسیدن به کمال معنوی انسان‌ها و هدف خلقت انسان باید دانشجویان را هدایت کنیم.

وی ادامه داد: امروز ایجاد علوم میان‌رشته‌ای در جامعه بسیار حائز اهمیت است.

شاه‌آبادی برگزاری این کنفرانس را سبب حضور اساتید برجسته کشور و جهان و کاملاً مثبت و به یاد ماندنی دانست و افزود: این کنفرانس می‌تواند به عنوان یکی از افتخارات وزارت ارشاد قلمداد شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حضور 54 کشور و 456 مقاله ارائه شده در این همایش سبب سرافرازی کشور است، هم‌چنین 257 مقاله گزینش شده به دو زبان انگلیسی و فارسی نشان دهنده ظرفیت بالای این همایش است.

وی خاطرنشان کرد: باید از منظر بومی ظرفیت‌های خودمان را شناسایی کنیم زیرا نیازمندی‌های فراوانی در عرصه هنر وجود دارد.

شاه‌آبادی افزود: نیازمند یک مدیریت صحیح و تعریفی دقیق از آموزش‌های هنر در دانشگاه‌های کشور هستیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بومی‌سازی علوم گفت: برای رشته‌های هنری و سنتی که تعلقاتی به دین و فرهنگ دارد باید بیش از پیش موقعیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: جایگاه رشته نقاشی ایرانی در بین مراکز علمی کاربردی خالی است و دانشجویان از مراجعی استفاده می‌کنند که به دور از خاستگاه فرهنگی و دینی ایرانیان قرار دارد.

شاه‌آبادی اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای روش‌های جدید آموزش باید برنامه‌های آسیب‌شناسی تبیین و ارائه کند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران به عنوان مرجع در دنیای اسلام اگر می‌خواهد سخنی داشته باشد باید آموزه‌های دینی خود را گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه نخستین همایش بین‌المللی بین‌رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی باید مقدمه‌ای برای حضور در عرصه بین‌المللی و ارائه یک مدل در جهان باشد، افزود: هم‌چنین در این همایش باید مدلی جهانی در روش شناسایی هنر، پژوهش سنتی هنر و آمیزه‌های دینی ارائه کنیم که این اقدام بدون برنامه‌ریزی و ایجاد دبیرخانه امکان‌پذیر نیست.

شاه‌آبادی در پایان خواستار مدیریت دقیق، بررسی دستاوردهای این همایش و تجزیه و تحلیل آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.                               

انتهای پیام/ز10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول