آیتالله سید علیاکبر قرشی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: مدیران رسانهای باید توجه ویژهای به مباحث اخلاقی در حوزه رسانه داشته باشند.
وی افزود: رسانه و به ویژه رسانههای خبری به عنوان مهمترین دستگاههای ارتباطی در جوامع مختلف شناخته میشوند و از همین رو باید نقش فعالتری در میان مردم ایفا کنند.
به گفته قرشی اخلاق رسانهای در جوامع مختلف و با توجه به فرهنگهای ملل متفاوت است و به همین دلیل در هر جامعهای شاهد وجود رسانههای متناسب با فرهنگ و مردم همان جامعه هستیم.
این مفسر قرآن کریم در ادامه با اشاره به وجود برخی تمایزهای اساسی میان رسانههای اسلامی و غربی، تصریح کرد: در جوامع اسلامی رسانهای به عنوان رسانه سالم شناخته میشود که انعکاسدهنده مطالب صحیح بوده و از ارائه اخبار و گزارشات نادرست پرهیز کند.
قرشی در بیان خصوصیات رسانههای غربی نیز ابراز داشت: این رسانهها به دلیل سیاستهای مدیران و مسئولان ادارات و نهادهای خود بر اساس برخی ضوابط ایجاد شده و اجراکننده خواستهای روسای دستگاهها هستند بنابراین از انجام رسالت اصلی خود یعنی بیان حقایق به دور هستند.
این نماینده خبرگان رهبری معتقد است که رسانهها از هر صنف و قشری باید دارای پایبندی به آرمانهای نظام اسلامی و دین اسلام باشند.
نگارنده کتب دینی و قرآنی، ابراز امیدواری کرد در آیندهای نزدیک مسئولان فرهنگی و به ویژه دستاندرکاران رسانه نسبت به ارائه راهکارهای ارتقای سطح آگاهی اصحاب رسانه تلاش کرده و به این ترتیب راهی به سوی افزایش تولیدات رسانهای باز کنند.
قرشی در پایان تهذیب رسانه، بهرهمندی از اخلاق حرفهای رسانهای، تمسک به معارف دینی و همچنین ایجاد زمینه و بستر مناسب برای فعالیت بهتر مطبوعاتی را از وظایف مسئولان حوزه رسانه برشمرد و اذعان داشت: توجه بیشتر به اهالی مطبوعات و رسانه میتواند به آینده بهتر این قشر کمک کرده و راهگشای مشکلات موجود بر سر راه رسانههای جمعی باشد.
انتهای پیام/ع20/ض1002