اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

هیئت‌های ورزشی بدون پول به دنبال پرورش قهرمانان ملی

خبرگزاری فارس: در حالی که هیئت‌های ورزشی نقش مهمی در پرورش استعدادهای ورزشی دارند اما برای تامین منابع مالی خود همیشه با مشکل روبه‌رو بوده‌اند.

هیئت‌های ورزشی بدون پول به دنبال پرورش قهرمانان ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر هیئت‌های‌ استانی بازوان پرتوان فدراسیون‌ها و ادارات کل ورزش هستند این جمله آن قدر گویاست که پرداختن به معنی آن لازم نیست اما آن چه حائز اهمیت است گستره فعالیت‌ هیئت‌ها است.

در مجموع برآیند حاصل از تلاش تمام هیئت‌های استانی است که عملکرد فدراسیون و ادارات کل ورزش استان نام می‌گیرد؛ یکی از نکاتی که اهمیت هیئت‌های استانی را دو چندان می‌کند پرورش و آماده‌سازی قهرمانان ملی است چرا که تنها نگاهی سطحی به تیم‌های ملی رشته‌های مختلف مؤید این امر است که شاکله اصلی این‌ تیم‌ها را بیشتر نیروهای استانی و دور از مرکز تشکیل می‌دهند تا پایتخت‌نشینان.

بدیهی است برای دست یافتن به سکوهای جهانی وظیفه سنگین هیئت‌‌های استانی است تا در نگاهی ژرف بتوانند راه را برای صعود نیروهای مستعد هموار سازند.

همان طور که اشاره شد هیئت‌های استانی به مثابه فدراسیون کوچکی هستند با همان اختیارات که به واسطه آن باید از تمام توان و پتانسیل جمعی موجود در استان‌ استفاده کنند تا بهترین‌‌ها راهی تیم ملی شوند.

اختیار کامل برای هیئت‌های ورزشی رمز موفقیت فدراسیون‌ها

در کنار این‌ها وظیفه مهم‌تری نیز بر دوش هیئت‌‌ها وجود دارد و آن هم بعد همگانی ورزش است، توجه ویژه به بخش همگانی ورزش شور و اشتیاق را در عموم جامعه برای دنبال کردن آن افزایش می‌دهد و سبب می‌شود توجه به ورزش قهرمانی از سوی خانواده‌ها‌ بیشتر شود.

آن چه مسلم است اینکه حرکت اصولی و منطقی هیئت‌ها روی خط تعریف شده سبب خواهد شد تا برآیند این حرکت دسته جمعی در کشور نتایج پر باری را برای ورزش کشور در پی داشته باشد و این یک اصل اساسی است در رابطه با هیئت‌ها و دامنه اختیاراتشان!

بی‌تردید هیئت‌ها قادر خواهند بود با تمام توان اهدافشان را دنبال کنند که حوزه اختیاراتشان محدود نباشد، با این اوصاف فدراسیون‌هایی موفق خواهند بود که مدیرانشان با آینده‌نگری به هیئت‌‌‌هایشان اختیار کامل دهند،اختیاری که سبب شود تا تمام پتانسیل بالقوه موجود در سراسر کشور تبدیل به فعل شود. بی‌تردید فدراسیون‌هایی قادر خواهند بود پویا به سوی اهدافشان حرکت کنند که این رویه را سرلوحه کارشان قرار دهند.

هیئت‌های ورزشی چشم انتظار حمایت مالی اداره کل ورزش و جوانان

در این میان یکی از مباحث مهم میزان حمایت‌های صورت گرفته از سوی ادارات کل ورزش است، بر کسی پوشیده نیست در زمانه فعلی اگر مباحث مالی حرف اول را نزند قطعاً از تأثیرگذارترین عوامل است و این بخش سهم ادارات کل ورزش است که باید هیئت‌های استانی را یاری رسانند، گاهاً شاهد این امر هستیم که در بسیاری از نقاط کشورمان هیئت‌های بسیار پویا و برنامه محور هستند که متأسفانه به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی و کمبود بودجه کافی از اکثر برنامه‌هایشان چشم‌پوشی می‌کنند و بر اساس میزان بودجه دریافتی از محل وجوه دولتی و نهایت بودجه دریافتی از طریق کمک‌های مردمی و یا اسپانسر نیز که به ندرت جذب می‌شود برنامه‌های خود را اولویت‌بندی می‌کنند و بیشتر از نیمی از برنامه‌هایشان تنها در فاز برنامه‌ باقی می‌ماند و هرگز روی اجرایی شدن را به خود نمی‌بیند.

ماهیت وجود ادارات کل ورزش در گام نخست یاری رساندن به هیئت‌ها در اجرایی شدن برنامه‌هایشان در راستای شناسایی و رساندن قهرمان به سطح ملی و فرا ملی و توأم با رشد و توسعه بعد همگانی ورزش است.

متأسفانه ورزش‌ها به 2 دسته خط کشی می‌شوند، دسته اول ورزش فوتبال است که بیشترین هزینه ورزش را به خود اختصاص می‌دهد و در کنار آن با نگاه نابرابر به دیگر رشته‌ها وجود دارد که گاهاً پا را فراتر گذاشته و کلمه منهای فوتبال به آنها اطلاق می‌شود و شاهد هستیم رشته‌های دیگر ورزشی که حتی به تناسب فوتبال هم مقدار ناچیزی بودجه دریافت می‌کنند، هر چند محدود ولی رشته‌هایی وجود دارند که از نگاه بهتری برخوردارند.                                                                                          

ورزش‌های رزمی پرجمعیت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ورزش‌ها نیازمند حمایت

کم نیستند رشته‌هایی مانند ورزش‌های رزمی که پس از فوتبال پر جمعیت‌ترین و در عین حال کم هزینه‌ترین در میان رشته‌های ورزشی هستند اما همیشه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، توجه به اینکه در مناطق محروم یکی از بهترین‌‌ راه‌های همگانی کردن ورزش و توسعه و ترویج رشته‌های کم هزینه است، جا دارد که بیشتر به رشته‌های ورزشی کم هزینه پرداخته شود و این امر مستلزم حمایت دلسوزانه و بی‌شائبه مدیران ورزشی است.

علی فکی ـ بوشهر

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول