اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مازندران:

آماده اجرای وظایف برای انتخابات‌ ریاست جمهوری هستیم

خبرگزاری فارس: سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مازندران از آمادگی اعضای شبکه نظارت و بازرسی انتخابات برای برگزاری انتخابات‌ پیش روی ریاست جمهوری خبر داد.

آماده اجرای وظایف برای انتخابات‌ ریاست جمهوری هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، سید جعفر حسینی‌نیا سه‌شنبه شب در جمع تعداد زیادی از مردم بابل به مناسبت سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان با اشاره به اهمیت و جایگاه این نهاد ارزشمند و تقدیر از زحمات اعضای شبکه نظارت گفت: از همه اعضای هیئت نظارت شهرستان‌ها، بخش‌ها و ناظران امین و بصیر در سطح استان که در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضوری فعال داشتند و امانتدار خوبی بر اساس بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری بودند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی برگزاری هر انتخابات را تجلی حضور توام با بصیرت و هوشیاری ملت عنوان کرد و از آمادگی اعضای شبکه نظارت و بازرسی انتخابات برای برگزاری انتخابات‌های پیش رو خبر داد.

حسینی‌نیا با طرح چهار موضوع امانتداری، اهمیت و جایگاه شورای نگهبان در منظر ولایت، اهمیت و جایگاه شورای نگهبان از منظر قانون اساسی و نیز استقلال ناظران این نهاد تصریح کرد: امانتداری از وظایف ناظران امین و اعضای شبکه  نظارت شورای نگهبان است.

این مسئول نظارتی بر انتخابات گفت: رهبر معظم انقلاب در بیاناتی دیگر یکی از آثار وجودی شورای نگهبان را ایجاد مانع برای انحراف نظام اشاره فرمودند.

وی به اهمیت شورای نگهبان از منظر قانون اساسی پرداخت و ادامه داد: 22 اصل از اصول قانون اساسی از جمله اصول 91 تا 99، اصل‌های 4 و72 مسئولیت‌های مهم و سنگینی را بر عهده شورای نگهبان نهاده است که می‌توان به وظیفه تفسیر قانون اساسی اشاره کرد.

حسینی‌نیا اضافه کرد: مسئولیت تفسیر قانون اساسی توسط شورای نگهبان هم‌شأن و هم‌وزن قانون اساسی است. به استناد اصل 94 قانون اساسی بررسی مغایرت‌های قانون اساسی توسط مجلس با شرع مقدس و قانون اساسی با شورای نگهبان است. شورای نگهبان تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان مازندران، وظیفه بعدی شورای نگهبان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات و مراجعه به آرای مردم و همه‌پرسی  برعهده شورای نگهبان گذاشته است.

این مسئول ادامه داد: رهبری نظام جمهوری اسلامی با انتخابات خبرگان صورت می‌گیرد و نظارت انتخابات مجلس خبرگان با شورای نگهبان است و نیز مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نیز با شورای نگهبان است.

حسینی‌نیا در ادامه وظیفه تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تطبیق قوانین جاری کشور با موازین اسلامی و شرع، تایید توقف انتخابات در زمان جنگ و همچنین حضور در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، تهیه و تصویب اولین قانون مربوط به خبرگان رهبری و عضویت یکی از فقهای شورای نگهبان در شورای رهبری و عضویت فقهای شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شرکت در مراسم سوگند ریاست جمهوری و اظهارنظر درباره مغایرت و یا عدم‌مغایرت آیین‌نامه‌های دولتی با موازین شرعی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی از جمله وظایفی است که قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان نهاده است.

وی در بخش پایانی سخنرانی به استقلال شورای نگهبان پرداخت و متذکر شد: شورای نگهبان در فرایند انتخاب اعضا کاملا متمایز از دیگر کشورها است. اعضای شورای نگهبان توسط روسای سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه انتخاب نمی‌شوند. فقهای شورای نگهبان توسط مقام معظم رهبری که جایگاه فراتر از سه قوا دارد و لذا این افراد هیچگونه اثرپذیری از روسای سه قوه نخواهند داشت و نیمی دیگر از اعضا که همان حقوقدانان این شورا هستند با معرفی رئیس قوه قضاییه که منصوب به رهبری است به مجلس معرفی می‌شوند و مجلس با رای‌گیری این افراد را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان معرفی می‌کند.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول