اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

می‌توان کشاورزی را حرفه‌ای سودمند کرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: چنانچه بتوان راندمان آب و انرژی مصرفی را افزایش داد، کشاورزی نیز به حرفه‌ای سودآور تبدیل می‌شود.

می‌توان کشاورزی را حرفه‌ای سودمند کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهرزاد خرد بعدازظهر امروز در جلسه با کارشناسان مدیریت آب و خاک استان فارس اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود تا منابع آب احیا شده و پایدار بمانند.

وی افزود: چنانچه بتوان راندمان آب و انرژی مصرفی را افزایش داد، کشاورزی نیز به حرفه‌ای سودآور تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: 9.206 میلیارد متر مکعب آب در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد، که برای استفاده بهینه و حداکثری از آن و همچنین ترویج فرهنگ مصرف آب تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.  

خرد در ادامه از صرفه‌جویی 2 میلیارد متر مکعبی آب در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: با انجام پروژه‌های مختلف زیربنایی و اصلاح شیوه‌های مدیریت منابع آب و خاک، تجهیز و نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی زراعی، توسعه شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی، اصلاح شیوه‌های آبیاری از سنتی به نوین، پوشش کانال‌ها و احیا و مرمت قنات‌ها توانسته‌ایم سالانه از مصرف بیش از 2 میلیارد متر مکعب آب و یا تبخیر و هدرروی آن در بخش کشاورزی این استان جلوگیری کنیم.

این مسئول ادامه داد: به‌کارگیری این شیوه‌ها، همچنین سبب شده تا سالانه در بیش از 55 میلیون لیتر سوخت در این بخش صرفه‌جویی شود که این رقم معادل 11 درصد مصرف این استان در این بخش است.

وی تثبیت اشتغال را از دیگر مزایای استفاده از این روش‌های نوین عنوان کرد و افزود: این راهکارها باعث شده‌اند تا کشاورزی از یک حرفه سخت و طاقت‌فرسا به یک فعالیت علمی و دوست داشتنی تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در تشریح وضعیت خاک‌های زراعی این استان تصریح کرد: حفاظت و بهره‌برداری بهینه از خاک مستلزم افزایش شناخت و آگاهی تمام بهره‌برداران در نحوه استفاده از خاک به منظور تغذیه صحیح گیاهی، افزایش عملکرد و بهبود کیفی محصولات کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده‌اند که مقدار ماده آلی در بیش از 60 درصد خاک‌های زیرکشت در ایران کمتر از یک درصد و در بخش‌های قابل توجهی از آنها کمتر از نیم درصد است و در استان فارس نیز بیش از 70 درصد خاک‌ها، کمتر از یک درصد ماده آلی دارند.

وی مدیریت مطلوب ماده آلی در خاک را قلب کشاورزی پایدار توصیف کرد و اظهار داشت: در حال حاضر با آگاهی دادن به کشاورزان در راستای عدم استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی و نیز استفاده از مواد آلی (کاه و کلش، بقایای گیاهی، کود حیوانی، کمپوست و کود سبز و ...) توانسته‌ایم ضمن تولید محصولات سالم و با کیفیت به سمت کشاورزی پایدار نیز حرکت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: در حال حاضر افزایش ماده آلی خاک بر روی 12 هزار هکتار از اراضی این استان عملیاتی شده که در سال جاری 10 هزار هکتار دیگر نیز اضافه می‌شود.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول