اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار آذربایجان‌غربی:

نسخه‌ای شفابخش با تکیه بر متون دینی برای انسان امروز نوشته شود

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب متدولوژی علوم قرآنی، کتاب سال 89 جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: باید نسخه‌ای شفابخش برای انسان امروزی با تکیه بر متون دینی نوشته شود و این کاری است که بر عهده جوانان و دانشجویان رشته‌های الهیات است.

نسخه‌ای شفابخش با تکیه بر متون دینی برای انسان امروز نوشته شود

ابراهیم فتح‌الهی متولد سال 1339 در شهرستان خوی بوده و در حال حاضر معاون سیاسی اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی است.

وی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور، دانش‌آموخته دکترای الهیات از دانشگاه امام صادق(ع) است که کتاب متدولوژی علوم قرآنی وی به عنوان کتاب سال 89 شناخته شده است.

تاریخ تفسیر، مدیریت اسلامی و متدولوژی (روش تحقیق علمی)، آثار تألیفی او هستند و کتاب اخیر وی متدولوژی علوم قرآنی هفدهمین اثر او است که در سال 1388 از طرف دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. در پاییز همان سال به عنوان کتاب برتر فصل و در سال 89 نیز به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد.

در دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره از ابراهیم فتح‌الهی، معاون سیاسی اجتماعی استاندارآذربایجان‌غربی و پژوهشگر و صاحب 17 تألیف و اثر برجسته تجلیل می‌شود. ‌به این بهانه گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در پی می‌آید.

حضرتعالی به عنوان یک اسلام‌پژوه چه دغدغه‌هایی در شرایط فعلی کشور دارید؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج فکر و اندیشه دینی در دانشگاه‌ها و بسط و توسعه پژوهشکده‌ها و مراکز دینی و حوزوی، عنایت خوبی در حوزه دینی از سوی مسئولان در دانشگاه و حوزه های دینی صورت گرفته است اما ضرورتی که در شرایط فعلی کشور احساس می‌شود این است که مردم و اندیشمندان مباحث و موضوعات دینی را از منابع اصلی و مراجع رسمی دریافت کنند. این‌گونه نباشد که هر فردی در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کند بدون تخصص و اطلاعات لازم در حوزه مباحث دینی در این حوزه ورود کرده و اظهار نظری علمی داشته باشد.

همان دغدغه‌ای که شهید مطهری در اول انقلاب با دانشگاهیان و طلاب حوزه‌های دینی در میان می‌گذاشت امروزه نیز دیده می‌شود که عده‌ای بدون هیچ مبنای علمی و دینی برخی خرافات و مباحث عامیانه را به نام دین ترویج می‌دهند و این انحراف بزرگی است. اندیشمندانی مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری را می‌توان در عصر کنونی پرچم‌داران حوزه اندیشه دینی نامید.

وضعیت اسلام‌پژوهی را چگونه می‌بینید؟

اسلام‌پژوهی در مقطع کنونی باید از گرایش‌های سیاسی و حزبی به دور باشد و ضروری است یک محقق و پژوهشگر دینی بدون تعصب و گرایش خاص وارد حوزه نقد دینی و اسلام‌پژوهی شود و هدف از پژوهش باید تحری حقیقت باشد و بعد از کشف حقیقت است که ملاکی برای سنجش دیگر افکار به دست می‌آید. آن گونه که امام علی (ع) می‌فرماید: «اعرف الحق تعرف اهله»

استقبال جوانان را از این مقوله چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تأکیدات جدی مسئولان آموزش عالی کشور و عنایت ویژه در حوزه علوم انسانی به ویژه رشته‌های الهیات، توسعه و گسترش دانشکده‌های علوم و معارف اسلامی باعث شده تا استقبال دانشجویان به این رشته‌ها افزایش یابد ولی متأسفانه متناسب با افزایش فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها زمینه کار و اشتغال و تحقیق در عرصه علوم انسانی و اسلامی برای نسل جوان فراهم نیست و از آموخته‌های آنان استفاده مفید به عمل نمی‌آید.

چه پیشنهادی برای آن‌هایی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، دارید؟

نیم نگاهی به نحوه اجرای غلط انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها در همان اوایل انقلاب این نکته را یادآوری می‌کند که نمی‌توان با اجرای صوری دو واحد درس معارف اسلامی، رشته‌های تخصصی دانشگاهی را اسلامی کرد همان دغدغه‌ای که رهبر معظم انقلاب چند سال پیش با عنوان جنبش نرم‌افزاری عنوان کردند به عبارتی تا زمانی که متون و تفکر و مبانی دروس دانشگاهی برگرفته از علوم و تفکر دانشمندان غربی باشد هیچ امیدی نیست.

در حوزه علوم دینی کار دو چندان است یعنی هم تبیین علوم و مبانی تفکر دینی لازم است و هم باید در راستای توانمندسازی علوم اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای عصر جدید و شبهاتی که از ناحیه سایر علوم برای مباحث دینی پیش می‌آید تلاش کرد، به طور خلاصه می‌توان گفت: باید نسخه‌ای بومی برای شفای انسان امروزی از میان متون دینی نوشته شود و این کاری است که بر عهده جوانان و دانشجویان رشته‌های الهیات است.

برگزاری جشنواره چه کمکی به این مقوله می‌تواند بکند؟

همایش‌ها و جشنواره‌هایی که به تولید یک فکر و ایجاد انگیزه منجر شود بسیار خوب است اگر تجلیل از یک شخصیت به همراه تبیین آراء و افکار او باشد کار بسیار مبارک و ارزشمندی است.

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول