اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پنجمین نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان پایان یافت

بازدید 70 هزار نفر از نمایشگاه کتاب کردستان

خبرگزاری فارس: پنجمین نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان پس از یک هفته جمعه‌شب به کار خود پایان داد که در این یک هفته بیش از 70 هزار نفر از آن بازدید کردند.

بازدید 70 هزار نفر از نمایشگاه کتاب کردستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه پنجم کتاب را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در طول یک هفته برگزاری آن بیش از 70 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

قباد میمنت‌آبادی خاطرنشان کرد: در چهارمین دوره برپایی این نمایشگاه در سال 89 به دلیل همزمانی با نمایشگاهی دیگر در سطح کشور برخی از ناشران برتر کشور نتوانستند در استان کردستان حضور یابند اما در این دوره بیش از 220 ناشر برگزیده کشوری در قالب 170 غرفه نمایشگاهی حضور داشتند.

وی به عناوین و میزان غرفه‌های نمایشگاه پنجم کتاب بزرگ کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: در این نمایشگاه 170 غرفه با بیش از 270 هزار جلد کتاب در 27 هزار عنوان را به علاقه‌مندان عرضه کرد.

میمنت‌آبادی همچنین از فروش 250 میلیون تومان کتاب به صورت بن و به همین میزان به صورت نقدی خبر داد و افزود: تمامی کتاب‌های ارائه شده در این نمایشگاه از تخفیف 40 درصد برخوردار بودند.

به گزارش فارس؛ در چهارمین دوره نمایشگاه کتاب بزرگ استان کردستان، 25 هزار عنوان کتاب در معرض نمایش قرار گرفت که 500 عنوان از این تعداد حاصل زحمات ناشرین استان کردستان بود که در این دوره نمایشگاه 2 هزار عنوان بیشتر از دوره چهارم در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

گفتنی است؛ 2 میلیارد و 500 میلیون ریال بن کتاب و بیش از یک‌ میلیارد و 300 میلیون ریال فروش نقدی کتاب در دوره چهارم نمایشگاه صورت گرفت که میزان فروش نیز در این دوره از افزایش قابل توجهی برخوردار است.

میمنت‌آبادی در ادامه افزود: نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان دومین نمایشگاه بزرگ کتاب کشور در سال‌جاری بود و کردستان به عنوان نخستین استانی بود که پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقدام به برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تصریح کرد: این نمایشگاه با همکاری مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور و حمایت حوزه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار و در طول هفت روز برگزاری آن، هفت شب فرهنگی توسط شهرستان‌های مختلف استان و شش نشست تخصصی با حضور اساتید برجسته حوزه فرهنگ و ادب کشور در حوزه‌های مختلف ادبیات پایداری، فرهنگ حجاب و عفاف، کودکان و تحکیم بنیان خانواده، سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و ترویج فرهنگ نماز برگزار شد.

برگزاری شب فرهنگ لیلاخ یکی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان بود که استقبال باشکوهی از برنامه‌های پیش‌بینی شده آن شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه، در این ویژه برنامه کردستان را یکی از استان‌های غنی کشور از لحاظ فرهنگ و هنر سنتی و هنرهای فولکلوریک نام برد که در مناطق مختلف این استان اقوام و طوایف بزرگی از کردها با حوزه‌های فرهنگی منحصر به فرد خویش زندگی می‌کنند.

احمد رسولی افزود: حوزه فرهنگی اردلان، کلهر، لیلاخ، گروس، موکریان و سارال از جمله مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی کردستان به شمار می‌آیند و اهالی این حوزه‌های فرهنگی علاوه بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، دارای ویژگی‌های فرهنگی و هنری و آداب و سنن منحصر به فردی نیز هستند.

رسولی خاطرنشان داشت: شهرستان‌های قروه و دهگلان در شرق استان کردستان و همجوار با استان همدان در حوزه جغرافیایی و فرهنگی لیلاخ بوده و اهالی این دو شهرستان آداب و سنن منحصر به فرد خویش را دارند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: تا پایان سال‌جاری در 32 استان کشور 32 نمایشگاه کتاب برپا خواهد شد و امید است با ارائه کتاب‌های متنوع در حوزه‌های مختلف و پاسخگویی به نیاز مخاطبان گام‌های مؤثری برای نشر هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی در کشور برداشته شود.

بهمن دری‌اخوی خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه‌های کتاب و رویدادهای این چنینی نقش مهمی در اعتلای فرهنگ بومی و هویت دینی در ایران اسلامی داشته و باید از این مهم به نحو احسن بهره گرفته شود.

وی افزود: تأثیرات فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی بر ادبا و علمای کشورهای مختلف دنیا و تأثیرپذیری فرهنگ غرب و شرق از تمدن والای ایران اسلامی و هویت دینی و غنای فرهنگی مردم مسلمان ایران تا جایی است که هم‌اکنون به عینه می‌توان اثرات فرهنگ ایرانی اسلامی را بر آثار مشهورترین ادبا، شعرا و علمای غرب و شرق مشاهده کرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: جهانیان تشنه فرهنگ ناب ایرانی اسلامی هستند و در این میان نیز کردستان به عنوان تجلی این فرهنگ غنی همواره در اولویت بوده و نگاه ویژه‌ای برای تعالی حوزه فرهنگ کردستان داریم.

دری افزود: کردستان مهد فرزانگان و سرای نویسندگان و ادبای والا‌مقامی است که برای تعالی و عزت ایرانیان خدمات ارزنده‌ای انجام داده‌اند و به‌حق فرهنگی بودن شایسته نام این استان است.

وی تأکید کرد که برای تعالی حوزه فرهنگ و ادب کردستان حمایت‌های ویژه‌ای از ادبا و نویسندگان کردستانی به عمل خواهد آمد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی به عمل آمده در سال‌جاری 100 عنوان کتاب برگزیده کشوری به تیراژهای چند ده‌هزار جلدی خواهند رسید و نوبت چاپ آنان تا 100 رقم خواهد رسید و این برنامه در سنوات آتی نیز تدوام خواهد داشت.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول