اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان خبر داد

استخراج سالانه 342 هزار تن سنگ تزئینی از معادن نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان از استخراج سالانه بیش از 342 هزار تن سنگ معدنی از معادن این شهرستان خبر داد.

استخراج سالانه 342 هزار تن سنگ تزئینی از معادن نهبندان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، رضا اردونی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس بخش صنعت و معدن را یکی از بخش‌های مهم تولیدی در کشور و از بخش‌های تأثیرگذار در امر اشتغال‌زایی عنوان کرد.

شهرستان نهبندان یکی از شهرستان‌های معدنی خراسان جنوبی و حتی کشور به شمار می‌رود که توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه‌ها و واحدهای فرآوری سنگ در این شهرستان می‌تواند در روند اقتصادی، بهبود وضعیت معیشتی مردم و به ویژه در اشتغال‌زایی مؤثر واقع شود.

هم‌اکنون در این شهرستان و در شهرک صنعتی نهبندان زمینه‌ها و بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بومی و غیر‌بومی فراهم شده است.

*فارس: بخش صنعت و معدن در تحقق شعار سال چه جایگاهی دارد؟

*اردونی: بخش صنعت و معدن تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد و اشتغال جامعه دارد؛ بهره‌وری درست، استفاده صحیح از آن و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند در تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مثمرثمر واقع شود.

در نهبندان با توجه به وجود معادن زیاد می‌توانیم با معرفی و شناساندن بیشتر این استعدادهای خدادادی و فراهم آوردن بسترهای لازم به منظور جذب سرمایه‌گذاران در این شهرستان نقش بسزایی در رونق اقتصادی و رفع مشکل اشتغال ایفا کنیم.

همچنین تبلیغات، اطلاع‌رسانی و معرفی نهبندان به عنوان یک شهرستان معدنی می‌تواند سبب گرایش و سوق بیشتر سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی به این شهرستان به منظور سرمایه‌گذاری شود.

*فارس: چند معدن فعال در شهرستان نهبندان وجود دارد؟

*اردونی: شهرستان نهبندان در حال حاضر دارای 65 معدن فعال و نیمه‌فعال است که توانسته در اشتغال و رونق اقتصادی منطقه نقش ویژه‌ای داشته باشد.

سنگ‌های معدنی نهبندان از نوع گرانیت، منیزیت، کرومیت، گچ، ولاستونیت، سیلیس، سنگ چینی، مرمریت، گارنت و فلورین است.

*فارس: چند درصد از معادن خراسان حنوبی در نهبندان وجود دارد؟

*اردونی: در حال حاضر 33 درصد از معادن خراسان جنوبی در نهبندان وجود دارد و این مهم سبب شده تا نهبندان به عنوان یک شهرستان معدنی در استان و حتی کشور به حساب آید.

معادن نهبندان در کنار بخش کشاورزی و دامداری به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، تولیدی و اشتغال‌زایی به شمار می‌رود که جای دارد بیش از پیش به آن توجه شود.

*فارس: چه نوع سنگی در معادن شهرستان نهبندان استخراج می‌شود؟

*اردونی: از 65 معدن نهبندان تعداد 43 معدن سنگ گرانیت هستند که میزان ذخیره آنها بیش از 49 میلیون و 279 هزار تن، ذخیره قطعی مکشوفه این تعداد معدن گرانیت 589 هزار تن و تعداد پروانه‌های اکتشاف صادره این معادن 14 مورد است.

تعداد 14 معدن منیزیت نیز در این شهرستان وجود دارد که مقام دوم معادن این شهرستان را در اختیار دارد و میزان ذخیره این تعداد معدن 2 میلیون و 750 هزار تن، میزان ذخیره قطعی مکشوفه آنها 312 هزار تن بوده و تاکنون 10 مورد پروانه اکتشاف برای این تعداد معدن صادر شده است.

همچنین وجود چهار معدن کرومیت سبب شده تا این نوع معادن در رتبه سوم معادن نهبندان قرار گیرد و میزان ذخیره آنها معادل 381 هزار و 400 تن بوده و تاکنون برای معادن کرومیت این شهرستان سه پروانه اکتشاف صادر شده است.

*فارس: ذخیره معادن نهبندان به چه میزان است؟

*اردونی: میزان ذخیره معادن نهبندان بیش از 59 میلیون تن برآورد شده؛ همچنین میزان ذخیره قطعی مکشوفه معادن این شهرستان 8 میلیون و 642 هزار تن است.

*فارس: چند درصد از معادن نهبندان را معادن سنگ تزئینی تشکیل می‌دهند؟

*اردونی: 65 درصد معادن شهرستان نهبندان از نوع معادن سنگ‌های تزئینی هستند که این مهم خود استعدادی بالقوه برای سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

با توجه به استخراج سالانه 342 هزار و 276 تن سنگ تزئینی از معادن شهرستان، این میزان جوابگوی بیش از 60 کارخانه سنگبری با ظرفیت سالانه 50 هزار مترمربع برای هر واحد است.

*فارس: سال گذشته چه اقداماتی برای معادن نهبندان انجام داده‌اید؟

*اردونی: در بخش معدن طی سال گذشته چهار فقره پروانه بهره‌برداری، 12 فقره پروانه اکتشافی و 245 فقره موافقت اصولی توسط این مجموعه صادر شده است.

همچنین با اقدامات و رایزنی‌های انجام شده با سرمایه‌گذاران طی سال گذشته و سال جاری، سه واحد سنگبری در شهرک صنعتی مشغول فعالیت شدند.

همچین هم‌‍‌اکنون یک واحد سنگبری و یک واحد تولیدی کوبیک توسط شرکت احرار سپاهان در روستای چاهداشی و یک واحد سنگبری نیز توسط شرکت سیمان فارس و خوزستان در شهرک صنعتی نهبندان در حال احداث و ایجاد است.

*فارس: اقدامات دیگر این نهاد در بخش معادن چیست؟

*اردونی: بازدیدهای دوره‌ای مستمر، بازدید از ماشین‌آلات به منظور تأیید سهمیه سوخت، برآورد دپو و مواد منفجره مورد نیاز معادن از دیگر اقدامات اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان در بخش معادن به شمار می‌‍رود.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول