اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی در همایش بزرگ مهدویت-1:

توحیدگرایی کانون اصلی جامعه مهدوی است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی کانون اصلی جامعه مهدوی را توحیدگرایی دانست و گفت: جامعه باید به معنای درست موحود بوده و غیر خدا را قادر مؤثر نداند.

توحیدگرایی کانون اصلی جامعه مهدوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی جمعه شب در همایش بزرگ مهدویت که از سوی مؤسسه قرآنی نورالیقین در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته از سوی این مؤسسه اظهار کرد: کسانی که با قرآن انس دارند و تلاش می‌کنند نقلی به درون و بطن قرآن بزنند جزو اشراف امت رسول‌الله به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه یکی از خصوصیاتی که در عصر مهدویت از آن یاد می‌شود این است که زنان در جامعه مهدوی رشد عظیمی دارند تصریح کرد: از معصوم نقل شده است که در زمان ظهور حضرت خرد مردم رشد کرده و حتی زنان خانه‌دار به مقام اجتهاد می‌رسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خصوصیات عصر ظهور افزود: هنگام ظهور‌ باور عقلانی و رشد دانایی در جامعه به این حد می‌رسد که زمینه برای فهم امام عظیم فراهم ‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی مؤسسه نورالیقین نسبت به تفسیر المیزان گفت:‌ بسیاری از بزرگان و کسانی که در جغرافیای تفکر اسلامی مسلک‌های دیگری دارند به تفسیر المیزان با دید ویژه‌ای می‌نگرند.

لاریجانی با اشاره به سفر خود به کشور مصر در گذشته به دعوت احمد طیب رئیس وقت دانشگاه الازهر افزود: در این سفر برخی کتاب‌های شیعی را برای او هدیه بردم و او پس از مشاهده تفسیرالمیزان گفت جامع‌تر از تفسیرالمیزان ندیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری می‌گفت در اکثر مطالبی که در آثارم از آن استفاده کردم از تفسیر المیزان بهره بردم اضافه کرد: امیدواریم که فعالیت‌های این مؤسسه موجب خشنودی پیامبر گرامی اسلام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن نیمه شعبان بر ضرورت تعقل نسبت به حضرت مهدی(عج) تاکید کرد و یادآور شد: نیمه شعبان و شب نیمه شعبان منزلت بسیار بزرگی در بین مسلمانان داشته و در طراز شب قدر است و از پیامبر گرامی اسلام نقل است که فرمودند در شب نیمه شعبان قسمت و روزی مردم مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عظمت شب قدر به این دلیل است که کتاب خدا بر قلب پیامبر گرامی اسلام نازل شد ادامه داد: در شب نیمه شعبان کتاب تکوینی خداوند پا به عرصه ظهور گذاشت و ولی خدا در این شب به دنیا قدم نهاد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در شب نیمه شعبان مقدرات انسان‌ها رقم می‌خورد خاطر نشان کرد: ولی خدا از نظر تکوینی ناظر و حاضر بر اعمال ما است و فیض خداوند از طریق ولی خدا به انسان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ولایت و ولی در مکتب اسلام جایگاه والایی از نظر تکوینی دارد‌ بیان کرد: این نشان می‌دهد که ما در این عالم بی‌کس و رها شده نیستیم و هر انسانی در این مکتب احساس می‌کند که پشتیبانی داشته و فردی بر اعمال او ناظر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نظریه ملاصدرا انسان‌ها به صورت مستمر در حال تغییر هستند و نفس انسان این‌گونه نیست که از ابتدای خلقت تا انتها ثابت باشد اضافه کرد: اگر دریافت‌های نفس ربانی باشد، انسان نورانی و بلورین شده و اگر دریافت‌ها آغشته باشد رنگ دیگری می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت ولیعصر می‌فرمایند تلاش کنید گام‌ها به سمت دوستی ما باشد گفت: برای اینکه دوست حضرت باشیم باید بدانیم جامعه مهدوی باید چه خصوصیاتی داشته باشد.

لاریجانی کانون اصلی جامعه مهدوی را توحیدگرایی دانست و اضافه کرد: جامعه باید به معنای درست موجود بوده و غیر خدا را قادر مؤثر نداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در جامعه مهدوی مناسبات در همه بخش‌ها بر اساس توحید است گفت: یک حاکم در جامعه مهدوی از روش‌های مزدورانه دنیای امروز بهره نمی‌گیرد و سیستم حکومتی در جامعه مهدوی بر اساس توحید محوری است.

وی ادامه داد: در جامعه مهدوی باید با ظلم مبارزه کرد و در روایات متعدد داریم با ظهور حضرت قسط و عدل در شرایطی که ظلم و جور جامعه را فراگرفته است، در دنیا برپا می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی از نحله‌ها می‌گفتند در غیبت حضرت هر قیامی به سکوت می‌انجامد و فقط در قیام معصوم باید برای ایجاد حکومت اسلامی حرکت کرد خاطر نشان کرد: این تفکرات به جای اینکه پویایی انتظار را مدنظر قرار دهند در حوزه فردی خلاصه می‌شوند و این در حالی است که اگر کسی ظلم و ستم را ببیند و در مقابل آن اقدام نکند از دوستی ولی خدا دور شده است.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول